نفت در روزنامه های امروز/معمای تداوم فروش نفت ایران


🔻امروز شنبه 23 شهریور، "ایران" در گزارشی با عنوان "تغییر آرایش در بازار نفت" به نقش ایران در این موضوع پرداخته: "مجموعه تحولاتی در بازار نفت در حال وقوع است که به گمان تحلیلگران رفتار اوپک را به‌عنوان سازمانی که حدود یک‌سوم عرضه نفت جهان را تأمین می‌کند، در آینده تغییر خواهد داد." این گزارش می افزاید: "زمزمه‌های بازگشت نفت ایران از «راه عادی» در نتیجه کاهش تحریم‌های امریکا موضوعی است که مورد توجه اوپک پلاس قرار دارد. یعنی این ائتلاف می‌خواهد که تعادل بازار حفظ شود، حال با افزایش تولید نفت ایران یا بدون این اتفاق. از این‌رو 24 کشور شرکت‌کننده در توافق کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای نفت خام اجلاس مهمی در پیش روی خود دارند و برای آن روز در حال بررسی بازار و احتمالات هستند. اظهارات مبهم اخیر ترامپ درباره احتمال کاهش تحریم‌های ایران در حالی عنوان می‌شود که نهادهای بین‌المللی از کاهش تقاضا برای نفت اوپک در سال آتی میلادی گزارش می‌دهند. بازار جهانی نفت خام با مازاد عرضه مواجه است و تقاضای چین برای انرژی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان جهان تحت تأثیر جنگ تجاری با امریکاست."

🔻در ادامه این گزارش آمده است: اگر فرض کنیم که امریکا و چین به یک توافق تجاری می‌رسند، شرایط متفاوت خواهد شد. چراکه در شرایط کنونی اقتصاد چین پیش‌بینی‌ها برای تقاضای نفت را کاهش داده‌اند. اما با فرض این وضع جاری، کاهش تحریم‌ها علیه ایران به اعتقاد کارشناسان می‌تواند یک پیام داشته باشد؛ آن هم جدی شدن تقاضا برای نفت خام سنگین ایران که نفت خام سبک امریکا نمی‌تواند جای آن را پر کند. تاکنون از سوی ایران و امریکا اظهاراتی رسمی در مورد کاهش تحریم‌های نفتی مطرح نشده است اما روزنامه دیلی‌بیست در گزارشی مدعی شد ترامپ فعالانه پیشنهاد فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری را بررسی می‌کند و از این طرح استقبال‌هایی نیز شده است. اصول این خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران برپایه صدور معافیت تحریمی برای فروش نفت ایران از سوی امریکا استوار است.

🔻در بخش پایانی گزارش میخوانیم: وزیر جدید سعودی که رویکردی درباره همکاری‌های نفتی با ایران دارد از بررسی احتمال بازگشت بخشی از نفت ایران به بازار می‌گوید و معتقد است که باید در هر شرایطی تعادل بازار حفظ شود. ریاض برای تأمین بودجه خود به نفت خام بالای 75 دلار نیاز دارد. اکنون قیمت نفت خام حدوداً بشکه‌ای 60 دلار است و سعودی نمی‌خواهد که این قیمت افت بیشتری داشته باشد. یکی از دلایل کاهش نفت خام از سوی این کشور نیز همین موضوع است. عراق هم معتقد است که کشورهای اوپک پلاس باید قبول کنند و با این حقیقت کنار بیایند که ایران و ونزوئلا به بازارهای نفتی از «راه عادی» بازخواهند گشت. رویترز به نقل از ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق می‌نویسد: ایران به بازارهای نفتی بازمی‌گردد. درباره میزان صادرات نفت ایران از راه‌های غیرعادی و دورزدن تحریم‌ها تاکنون به‌صورت رسمی چیزی گزارش نشده است، وزیر نفت ایران ماه‌هاست که در این باره سکوت کرده و این سکوت باعث سردرگمی واشنگتن در شناسایی خریداران نفت ایران شده است.

🔻موضوع صادرات نفت ایران، امروز مورد توجه "آفتاب یزد" هم قرار گرفته که با انتشار عکسی از بیژن زنگنه همراه با تیتر "معمای تداوم فروش نفت ایران" از موفقیت او در دو جبهه داخلی و خارجی نوشته است. رویکرد این گزارش، تحلیل سخنان مدیر اطلاعات نفتی موسسه جن اسکیپ است که گفته: ایران در حال انجام یک عملیات موفق در رساندن نفت خود به دست مشتریان یا انبارهای ذخیره نفت است و در این زمینه فراتر از انتظارات عمل کرده است.

🔻"خراسان" تیتر یک خود را به موضوع رشد سه پله ای جایگاه بزرگترین پتروشیمی کشور پس از تحریم آمریکا طبق ارزیابی یک موسسه بین الملی در بین 35 شرکت پتروشیمیایی برتر جهان اختصاص داده است: "سند ناکارآمدی تحریم پتروشیمی". به نوشته "خراسان": موسسه بین المللی و مستقل و معتبر ICIS در گزارش خود تصریح کرده هلدینگ خلیج فارس در سال 2018 در همه متغیرهای عملیاتی موردسنجش این موسسه (فروش، سود عملیاتی، درآمد خالص، ثروت و سرمایه، تحقیق و توسعه و استخدام) نسبت به سال قبل رشد کرده است. موضوعی که سندی بر بی اثری تحریم ها بر این صنعت است.

🔻"جمهوری اسلامی" هم به موضوع مذاکره با اروپا برای صادرات گاز ایران پرداخته و به نقل از مدیرعامل شرکت ملی گاز نوشته است: با شرکت‌های زیادی از اروپا برای صادرات گاز مذاکره شده و در صورت عملیاتی شدن صادرات گاز به اروپا، یونان اولین کشوری خواهد بود که گاز ایران را دریافت خواهد کرد. به گفته وی بحث صادرات گاز به اروپا جدی است، بستر و زیرساخت انجام این کار وجود دارد، فقط بحث این است که موانع سیاسی برطرف شود، اگر اروپا تمایل داشته باشد، محدودیتی نداریم.
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۰۴
تعداد بازدید : ۳۱۵