طرح ائتلاف اروپایی برای تامین امنیت خلیج‌فارس هنوز روی میز است

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، تصمیم بریتانیا برای حمایت از یک ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا برای تامین امنیت خلیج فارس موجب شد تا تلاش اروپایی‌ها برای تشکیل یک ائتلاف مشابه به تاخیر بیافتد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بریتانیا همزمان از یک ائتلاف اروپایی نیز حمایت کرده است. هنوز هیچ یک از این دو طرح به مرحله اجرای عملی نرسیده است.

بر اساس این گزارش لندن به همراه پاریس، پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف نظامی دریایی را ارائه کرده و تا همین جا، دانمارک، ایتالیا و اسپانیا نیز از این طرح حمایت کرده‌اند.

رویترز نوشته علت حمایت این کشورهای اروپایی این است که آنها نگرانند طرح مشابهی با رهبری آمریکا به تنش میان کشورهای غربی و ایران دامن بزند.


به گفته دیپلمات‌ها، فرانسه در روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) بار دیگر پیشنهاد تشکیل این ائتلاف نظامی را مطرح خواهد کرد.


رویترز گزارش داده که این‌بار این امید وجود دارد که تا ۱۵ کشور اروپایی از پیشنهاد فرانسه حمایت کنند.


به گفته این دیپلمات‌ها، روند تشکیل این ائتلاف با تصمیم دور از انتظار دولت بریتانیا برای حمایت از ایده آمریکایی‌ها موجب شد تا ایده اروپایی‌ها با تاخیر روبه‌رو شود.


دولت بوریس جانسون در روز پنجم اوت (۱۴ مرداد) حمایتش را از طرح مشابهی به رهبری آمریکا اعلام کرد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفت: بسیاری از ما به دنبال این بودیم که این کار را همراه با بریتانیا انجام بدهیم، و همزمان از کمپین فشار حداکثری آمریکا (علیه ایران) دوری کنیم. اما حالا همه چیز متوقف شده، چون بریتانیا طرف آمریکا را گرفت.
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۲۷۴