حذف ۴ صفر از پول ملی به مصلحت کشور نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است در شرایط اقتصادی کنونی حذف ۴ صفر از پول ملی به مصلحت کشور نیست و باید اجازه داد با به ثبات رسیدن وضعیت اقتصادی و کنترل تورم زیرساخت‌های این مهم ایجاد شود.
علی گلمرادی با تاکید بر اینکه دولت در شرایط بحرانی اقتصادی نباید تصمیماتی همچون حذف ۴ صفر از پول ملی را بگیرد، گفت: باتوجه به مشکلات عدیده اقتصادی در کشور و ضرورت در اولویت گذاشتن به حل این مشکلات، پرداختن به مسئله‌ای مانند حذف ۴ صفر از پول ملی ضرورتی ندارد و فقط وقت بسیاری را از مجلس و دولت، آن هم در این شرایط حساس خواهد گرفت.



نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف ۴ صفر از پول ملی موضوعی بسیار پیچیده به لحاظ اقتصادی است به همین دلیل باید از دستور کار دولت خارج شود، افزود: از آنجا که توجیه منطقی پشت این تصمیم وجود ندارد نباید با تصمیمات احساسی و سطحی مشکلات اقتصادی را مضاعف کرد چراکه ممکن است به‌صورت مقطعی از مشکلات عبور کنیم اما در ادامه از چاله به چاه خواهیم افتاد.



زیرساخت‌های حذف ۴صفر از پول ملی ایجاد نشده است


وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های حذف ۴صفر از پول ملی ایجاد نشده است و این مسئله تورم را به‌دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: در حالی موافقان این طرح از کشورهایی که صفر پول ملی خود را حذف کرده‌اند مثال می‌زنند که در این کشورها همچون ترکیه قبل از حذف صفرها، تورم کاملا کنترل شده بود لذا اگر اقتصاد به ثبات نرسد کاهش صفرها تورم را افزایش می‌دهد.



گلمرادی با بیان مثالی درخصوص تاثیر منفی حذف ۴ صفر از پول ملی به لحاظ روانی در جامعه، توضیح داد: به طور مثال اگر قیمت یک کالا از ۲۰ هزار تومان به ۲۰ تومان تغییر کند ناخودآگاه احساس ارزان شدن در جامعه ایجاد می‌شود، حال اگر این ۲۰ تومان، ۴۰ تومان شود با وجود چندین برابر شدن قیمت، گرانی به چشم نمی‌آید لذا به لحاظ روانی مردم و بازار ناخودآگاه اجازه افزایش قیمت و تورم را خواهند داد.



عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است در شرایط اقتصادی کنونی حذف ۴ صفر از پول ملی به مصلحت کشور نیست و باید اجازه داد با به ثبات رسیدن وضعیت اقتصادی و کنترل تورم زیرساخت‌های این مهم ایجاد شود.
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۳۰۷