نفت در روزنامه‌های امروز/ پیش نفتی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری



🔻 امروز یکشنبه ۲۴ اسفندماه روزنامه کیهان با تیتر درشت بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی آل سعود در آتش منتشر شد. در این گزارش آمده: حمله به پالایشگاه‌ها و فرودگاه‌های سعودی توسط انقلابیون یمن روزگاری به عنوان یک خبر عجیب و چه بسا غیر ممکن تلقی می‌شد. اما انقلابیون یمن این غیر ممکن را ممکن کرده و ابهت پوشالی آل‌سعود را حقیقتا درهم شکسته‌اند. جنبش انصارالله یمن با رونمایی از انواع پهپادها و موشک‌های بالستیک و حمله به مواضع مهم و حیاتی آل‌سعود نشان داده سامانه‌های دفاعی آمریکایی نیز نمی‌توانند سعودی‌ها را نجات دهند، مگر تجاوز به کشورها متوقف شود. در ادامه این «حملات تعیین‌کننده»، دیروز خبر رسید بار دیگر تاسیسات نفتی عربستان در شرق این کشور با دقت توسط پهپادهای انصارالله مورد حمله قرار گرفته است. بنابر اعلام سخنگوی نیروهای وابسته به انصارالله یمن، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور صبح دیروز با ۱۰ پهپاد دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را در قالب عملیات «توازن بازدارندگی دوم» هدف قرار‌داده است. خبری که ابتدا سعودی‌ها آن را «دروغ» خواندند اما با انتشار تصاویر آن، لب به اعتراف گشودند!

🔻 در ادامه این گزارش آمده: پالایشگاه آرامکوی عربستان که در منطقه بقیق قرار دارد، يک مجتمع فرآوری نفت است که در۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران واقع شده و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام دنیا محسوب می‌شود. در این پالایشگاه نفت خام ترش تبدیل به نفت خام شیرین می‌شود و پس از آن از طریق خلیج‌فارس و دریای سرخ صادر می‌شود. برآورد شده که ظرفیت پالایش نفت در این پالایشگاه ۷ میلیون بشکه در روز است.مجموعه پالایشگاهی خریص هم یکی دیگر از پالایشگاه‌های هدف قرار گرفته است که در فاصله۱۶۰ کیلومتری ریاض قرار دارد. هنوز تاثیر این ‌آتش‌سوزی روی قیمت جهانی نفت به دلیل بسته شدن بازارهای جهانی در آخر هفته خود را نشان نداده است.

🔻 دنیای اقتصاد هم در گزارشی با موضوع خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری نوشت: اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در یک سال، معادل درآمد فروش روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران در محدوده قیمت ۶۰ دلار بر بشکه در این بازه زمانی است. این رقم (۷۰۰ هزار بشکه در روز) درست معادل کف پیشنهاد ایران برای فروش نفت خام خود است که پیش از این رویترز به نقل از چند مقام مسوول آگاه ایرانی به آن اشاره کرده بود. بر اساس گزارش رویترز، دو منبع آگاه دولتی، شرط ایران برای پیشرفت مذاکرات در رابطه با باقی ماندن ایران در برجام را تنها فروش نفت به میزان حداقلی ۷۰۰ هزار بشکه و حداکثری ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز عنوان کرده بودند. آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ با دستور دونالد ترامپ و به‌صورت یک‌جانبه از توافق بین‌المللی برجام خارج شد و تحریم‌هایی را به ویژه علیه فروش نفت ایران وضع کرد. ایران بعد از گذشت بیش از یک سال از این اتفاق، اخیرا اقداماتی را در پیش گرفته که بر اساس آن یا از برجام خارج خواهد شد یا با دریافت حق فروش نفت خام در آن باقی خواهد ماند.

🔻 دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: اما شرط ایران برای پیشبرد مذاکرات، تنها در صورتی اجرایی خواهد بود که دولت ترامپ به خریداران نفت خام ایران معافیت اعطا کند. بنابراین در گام نخست به نظر می‌رسد ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به حق فروش حداقل بخشی از نفت ایران بدون محدودیت بستگی دارد و عملی شدن این خواسته ایران نیز به اعطای معافیت‌های آمریکا وابسته است. به این ترتیب چنانچه مذاکره‌‌کنندگان اروپایی موفق به جلب نظر آمریکا برای صدور معافیت‌ به خریداران نفت خام ایران نشوند؛ به راه افتادن اینن خط اعتباری همان‌طور که زنگنه تاکید کرده است به معنای ایجاد بدهی ارزی برای ایران خواهد بود که دست‌کم درآمد یک بازه یکساله از فروش ۷۰۰ هزار بشکه در روز از نفت ایران را به محض لغو تحریم‌ها به خود اختصاص می‌دهد.
۲۴ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۰۰
تعداد بازدید : ۲۰۵