رییس اتاق بازرگانی ایران:بدبینی به صادرکنندگان مقصود تحریم‌کنندگان است

رییس اتاق بازرگانی ایران:بدبینی به صادرکنندگان مقصود تحریم‌کنندگان است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه بهترین جواب در مقابل تحریم به کارگیری استراتژی تسهیل است، گفت: برنامه ریزی وظیفه دولت و اجرای پروژه ها بر عهده بخش خصوصی است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، محمد نهاوندیان در نخستین همایش تجلیل از سرمایه گذاران صنعت ساختمان استان کرمان به نقش موثر صنعت ساختمان در توسعه متوازن و پویای کشور اشاره و اظهار کرد: در هر فعالیت اقتصادی آنچه اهمیت بسیار دارد، توجه به توازنها و تعادل‌هاست.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا است، گفت: چنین اقتصاد بزرگی رشد موضعی را بر نمی تابد و به هر بخشی از آن که توجه شود باید به آثار آن در سایر بخشها نیز توجه شود.

نهاوندیان افزود: اگر در بخشی به گونه ای اقدام شود که تورم زایی به دنبال داشته باشد، اقتصاد کلان نیز عدم توازن پیدا می کند و همان بخش اول را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

توان بالای اقتصاد ایران در صادرات خدمات مهندسی


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه به یکی از تفاوتهای اقتصاد ایران با اقتصادهای قرن بیستم اشاره و اظهار کرد: در بسیاری از کشورها تقاضا در برخی از بخشها از جمله صنعت ساختمان کاهش یافته است.

وی افزود: به عنوان مثال تولیدکنندگان لوازم خانگی در برخی از کشورهای اروپایی نمی توانند بر تقاضای داخلی خود اتکا کنند چرا که رشد جمعیت صفر شده و خانواده جدیدی تشکیل نمی شود که به خانه و لازم خانه نیاز باشد؛ به همین دلیل آنها مجبورند به بازارهای دیگر توجه کنند.

نهاوندیان اظهار کرد: اما در اقتصاد ایران، امکان صدور خدمات مهندسی بسیار بالا است.

وی گفت: طی سه دهه اخیر سرمایه گذاری خوبی در بخش آموزش عالی در کشور کردیم و نیروهای توانمندی را پرورش داده ایم که می توانند با کیفیت و قیمتی رقابتی خدمات فنی و مهندسی به دنیا بفروشند.

ضرورت حفظ توازن در صنعت ساختمان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این جمله که می توانیم در خانه تمرین کنیم و در بیرون عرضه کنیم، اظهار کرد: دراین میان، توجه به صنعت ساخت و ساز بسیار مهم بوده و لی این بخش باید در یک مدل متوازن دیده شود.

وی با اشاره به اینکه باید یک تقسیم کار مهم در اقتصاد کشور صورت گیرد، گفت: برنامه ریزی با دولت بوده ولی اجرای پروژه ها با بخش خصوصی است.

وی افزود: در نظام دولت سالارانه 80 ساله در اقتصاد ایران، دولتها سراغ اجرای پروژه ها رفته اند که کار اشتباهی بوده است.

نهاوندیان با بیان اینکه اتاقهای بازرگانی حلقه های اتصال نگاه برنامه ای و اجرای پروژه ها هستند، اظهار کرد: اتاق ها هم وظیفه مشاوره دادن به سه قوه را دارند و هم توانمندسازی بنگاههای اقتصادی.

تجلیل از افتخارات کشور؛ انعکاس پیام آرامش به دنیا


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه، از اهمیت تجلیل از سرمایه گذاران سخن گفت و بیان داشت: در آموزه های اسلامی به تجلیل اهمیت بسیار داده شده است.

نهاوندیان با بیان اینکه تجلیل از لازمه های رشد پایدار است، گفت: اگر می خواهیم در همه بخشها از جمله صنعت ساختمان، تداوم حضور و نوآوری و ابتکار داشته باشیم، باید از فعالان حوزه مربوطه تجلیل شود.

وی همچنین افزود: بدگویی نسبت به گذشتگان کار بسیار مذموم و ناپسندی است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: ملتی که به تجلیل از افتخاراتش می پردازد، پیام آرامش، طمانینه و وقار از خود منعکس می کند.

نهاوندیان افزود: در شرایطی که ما در کشور دشواری اقتصادی داریم باید این تجلیل ها صورت گیرد و کسی نباید بگوید که الان چه وقت تجلیل کردن است.

بدبینی به صادرکنندگان مقصود تحریم کنندگان است

وی همچنین اظهار کرد: در جهاد اقتصادی حضور ما باید با نگاه و استراتژی به میدان آوردن فعالان اقتصادی باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بهترین پاسخ به تحریم های کنونی را استراتژی تسهیل دانست و گفت: اگر دشمن دری را می بندد، ما باید دو پنجره بگشاییم، اگر آنها قصد دارند جلوی تحرک فعالان اقتصادی را بگیرند ما باید آنها را توانمند کنیم.

نهاوندیان تصریح کرد: بدبینی به صادرکنندگان و محدود کردن آنها، مقصود تحریم کنندگان است.

تسهیل محیط کسب و کار؛ بهترین تجلیل از سرمایه‌گذاران


وی در ادامه، بهترین تجلیل از سرمایه گذاران را تسهیل محیط کسب و کار دانست و اظهار کرد: تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اقدام بسیار شایسته ای در این مسیر بوده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: بهترین پاسخی که می توان به شرایط ویژه ای که ایجاد شده، داد، تسهیل محیط کسب و کار، تشریف زدایی و حذف بروکراسی است.

نهاوندیان به راه اندازی انجمن خدمات فنی و مهندسی کرمان نیز اشاره کرد و بیان کرد: در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اتاقها مکلف شده تا تشکلهای اقتصادی را تشکیل دهند.

وی گفت: راه اندازی این انجمن، گام مهمی است که در راستای اجرای این تکلیف قانونی برداشته شده است.
۲۷ آبان ۱۳۹۱ ۲۱:۰۱
تعداد بازدید : ۹۹۸