صادارت محصولات پتروشیمی عین پرهیز از خام‌فروشی است

صادارت محصولات پتروشیمی عین پرهیز از خام‌فروشی است
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی عین پرهیز از خام‌فروشی است، گفت: باید با مشوق‌هایی، ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشمی را به مرکز مبادلات ارزی سوق داد تا این ارز به بازارهای آزاد نرود نه اینکه از صادارت پتروشیمی جلوگیری شود.
سید سعید حیدری طیب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: همانطور که مسئولان وزارت نفت در نشست‌هایی که در کمیسیون انرژی با آن‌ها داشتیم اظهار داشتند راهبرد این وزارت‌خانه در صادرات، عرضه محصولات پتروشیمی است نه نفت خام.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه صادارت محصولات پتروشیمی باید جایگزین صادارت نفت خام شود، افزود: در حالیکه صادرات شش میلیارد و صد میلیون دلاری‌ ارزی حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را در شش ماهه نخست سال شاهد بوده‌ایم، باید به این روند شتاب داد نه اینکه از صادرات این مواد جلوگیری شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم صادارت محصولات پتروشیمی را برای کشور ارز آور دانست و ادامه داد: ممنوعیت صادراتی صورت مسئله پاک کردن است ما باید با برگزاری جلسات با صادرکنندگان آن‌ها را راغب به سرمایه‌گذاری کنیم.

حیدری طیب با بیان اینکه در این شرایط تحریمی باید دست بخش خصوصی را برای دور زدن تحریم‌ها باز گذاشت، یادآور شد: طی هفته‌ای که لیست ممنوعیت صادراتی بخشنامه شد، به علت اینکه نماینده یکی از شهرهای مرزی هستم تماس‌های متعددی با بنده صورت گرفت که تاریخ اجناس رو به اتمام است و باید مبادی مرزی با دستور فوری باز کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این اقدام بدون مشورت با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفت و این درحالی است که واحدهای پتروشیمی وجود دارند که با واحدهای بالادستی خود زنجیره تولیدی را تشکیل داده که لحظه‌ای توقف در روند تولید و زنجیره آنان می‌تواند شرایط را به گونه‌ای برای آن‌ها تنگ کند که گاز کشور قطع شود.

حیدری طیب افزود: ما باید تلاش کنیم ارز حاصل از صادارت محصولات پتروشیمی به بازارهای آزاد نرود و وارد مرکز مبادلات ارز شود نه اینکه از صادارت آن به طور کلی جلوگیری کنیم؛ در شرایط امروز که نفت به‌راحتی صادر نمی‌شود صادر نکردن محصولات پتروشیمی نوعی خود تحریمی است و از این راه حل جلوگیری شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، یادآور شد: صادارت محصولات پتروشیمی نیز در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری است و جلوگیری از صادرات برای ما مفهومی نداشت.

۲۷ آبان ۱۳۹۱ ۲۱:۰۶
تعداد بازدید : ۹۹۷