نفت در روزنامه های امروز/ابعاد ناگفته از انفجار آرامکو


🔻امروز چهارشنبه 27 شهریورماه، در شرایطی که سخنان رهبر انقلاب درباره شرایط مذاکره با آمریکا مهمترین تیتر اغلب روزنامه ها بود، موضوع پیامدهای حمله به تاسیسات نفتی عربستان همچنان به عنوان مهمترین خبر نفتی مورد توجه روزنامه ها قرار داشت. "اعتماد" در گزارشی با تیتر "جدی شدن تقابل نفتی در خاورمیانه" به تخلیه اثرات حوادث و اتفاقات از بازار نفت پرداخت و نوشت: در اولین روز معاملات در بازار نفت پس از انفجارهای آرامکو، قیمت هر بشکه نفت به حدود 72 دلار رسید؛ اتفاقی که البته برخی از کارشناسان می‌گویند واکنش پیش‌بینی شده‌ای به رخدادهای اخیر بوده است. اما روز گذشته با اعلام خبر آزادسازی ذخایر نفتی کره جنوبی و امریکا قیمت نفت روند نزولی خود را آغاز کرد و تا زمان نگارش این گزارش یعنی ساعت 16 به 67 دلار و 79 سنت رسید. هر چند که احتمال افزایش جنگ نفتی در خاورمیانه و ترس از اقدام متقابل دیگری در خصوص کشورهای تولید‌کننده نفت در این منطقه، قیمت‌ها را همچنان بالا نگه داشته و اجازه ریزش بیشتر قیمت‌ها را نداد. با این حال قیمت‌ها آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، افزایش نیافت. تحلیلگران معتقدند قیمت هر بشکه نفت در محدوده 64 تا 67 دلار باقی می‌ماند و احتمال قیمت‌های بالاتر و به خصوص 100 دلار تقریبا وجود ندارد.

🔻در بخش دیگری از این گزارش آمده است: حوادث ماه‌ها و هفته‌های اخیر از تحریم ایران و ونزوئلا تا حمله به نفتکش‌ها و آرامکو، قیمت‌های نفت را آن گونه که باید نه تنها افزایش نداد بلکه پس از برآورد میزان خسارت وارده به آرامکو و پیش‌بینی 5 تا 7 ماه برای بازگشت به چرخه تولید این غول انرژی، قیمت‌ها روند نزولی خود را آغاز کرد. شاید مهم‌ترین دلیل این تاثیر در افزایش تولید نفت توسط امریکا باشد که باعث کاهش سلطه بر بازار نفت و تمرکززدایی از مهم‌ترین کارتل نفتی جهان، یعنی اوپک شد. این مهم را می‌توان در تمدید توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید و تاثیر کم آن بر قیمت نفت مشاهده کرد. دلیل دیگر کاهش تقاضای جهانی نفت است که از نااطمینانی آینده اقتصادی نشات می‌گیرد. پس از شروع جنگ تجاری و تعدیل پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی و کاهش همگرایی در جهان، تقاضای انرژی نیز کم شد و تا به امروز و بر اساس برخی تخمین‌ها تا 2020 نیز ادامه می‌یابد. با وجود اینکه 5 درصد از عرضه نفت در جهان یک شبه از بین رفت و قیمت‌ها تنها چند روز پس از آن افزایش یافت، به نظر می‌رسد حوادث و اتفاقات نظامی و سیاسی تاثیر خود را بر قیمت نفت از دست داده‌اند و تغییر در عرضه حتی به صورت ناگهانی قیمت نفت را تغییر نمی‌دهد.

🔻"دنیای اقتصاد" در گزارشی به "ابعاد ناگفته از انفجار آرامکو" پرداخته و نوشته: بعد از حمله به تاسیسات آرامکو، عربستان با استفاده از انبارهای نفت خود، تاخیر در زمان تحویل محموله‌ها و تغییر نوع نفت تحویلی در حال پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان است. با این حال آسیب دیدن «بقیق» که به گفته تحلیلگران استراتژیک‌ترین منطقه نفتی جهان است، تبعات پنهانی نیز به همراه دارد. این وقایع نشان داد که امنیت عرضه نفت عربستان از تحولات و تنش‌های منطقه‌ای مصون نیست. این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند به تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ریاض منجر شود، بازبینی کارشناسان در رتبه‌بندی نقاط ریسک بازار نفت را نیز ضروری می‌کند.

🔻در بخشی از این گزارش آمده است: پالایشگاه بقیق بیش از نیمی از نفت تولیدی عربستان را فرآورش می‌کند، به این معنا که روزانه ۸/ ۳ میلیون بشکه از نفت تولیدی غوار، بزرگ‌ترین میدان نفتی جهان، یک میلیون بشکه نفت شیبه و حدود یک میلیون بشکه نفت میدان خریص به تاسیسات بقیق منتقل می‌شد تا بعد از اسیدزدایی(فرآورش) آماده صادرات شود. بدون تاسیسات بقیق نفت تولیدی در میدان‎های یادشده هیچ مصرفی ندارد. از این‌رو با از کار افتادن بقیق عملا بیش از نیمی از تولید نفت عربستان از مدار خارج شده است. جان کمپ، تحلیلگر بازار نفت در رویترز می‌گوید: «ریسک آسیب دیدن بقیق برای دهه‌ها بزرگ‌ترین ریسک امنیتی در سراسر جهان شناخته می‌شد. همواره بقیق ریسک بسیار بیشتری از تنگه هرمز برای بازار نفت داشته. با این حال تا پیش از حملات اخیر فرض بر این بود که احتمال آسیب دیدن این تاسیسات بسیار اندک است و ریسک وقوع درگیری در تنگه هرمز بیشتر بود.» در سال ۲۰۰۶ القاعده تلاش کرد دو خودروی بمب‌گذاری شده را وارد محوطه این تاسیسات کند که این حملات ناکام ماند. بعد از آن عربستان اعلام کرد که سطح امنیتی در بقیق را به بیشترین میزان ممکن افزایش داده است. به گفته کمپ، در نتیجه این اقدامات کارشناسان امنیتی نتیجه گرفتند که بقیق در بیشتر شرایط و درگیری‌های نظامی مصون می‌ماند. اما حملات روز شنبه نشان داد که ارزیابی‌ها اشتباه بوده است.
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۳۴
تعداد بازدید : ۲۸۴