تولید ازدست رفته نفت عربستان تا پایان ماه جاری میلادی برمی‌گردد

شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد تا پایان سپتامبر به ظرفیت کامل تولید خود در تاسیسات نفتی بقیق و خریص باز می گردد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد تا پایان سپتامبر به ظرفیت کامل تولید خود در تاسیسات نفتی بقیق و خریص باز می گردد. این تاسیسات در روز شنبه مورد حمله قرار گرفتند.

فهاد عبدالکریم، مدیر کل شرکت آرامکو در عملیات های نفتی منطقه جنوب در بازدید از این دو تاسیسات نفتی در شرق ریاض، پایتخت عربستان گفت شرکت آرامکو از آمریکا و اروپا برای بازسازی تاسیسات آسیب دیده تجهیزات وارد می کند.

عبدالکریم در خریص گفت:« ما بیست و چهار ساعته کار می کنیم».

خالد بورایک، معاون مدیر آرامکو در عملیات های نفتی منطقه جنوب گفت:« به 15 برج و تاسیسات در بقیق حمله شده است ولی تا پایان سپتامبر به ظرفیت کامل تولید می رسیم».

عبدالکریم گفت:« ما مطمئنیم تا پایان سپتامبر به مقدار تولید کامل قبل از حملات در خریص می رسیم».

وزارت دفاع عربستان روز چهارشنبه اعلام کرد 18 پهپاد و 3 موشک به بقیق، بزرگترین تاسیسات پالایشگاهی جهان شلیک شده بود.موشک‌هایی که بقیق را هدف گرفته بودند موفقیت‌آمیز نبودند ولی تاسیسات خریص مورد اصابت 4 موشک قرار گرفتند.

این حملات تولید نفت بزرگترین صادر کننده نفت جهان را 5.7 میلیون بشکه در روز پایین آورد و نصف کرد. 4.5 میلیون بشکه از این نفت در بقیق و 1.2 میلیون بشکه در خریص تولید می شد.

به گفته مقامات آرامکو تا امروز 2 میلیون بشکه نفت در روز به تولید بقیق اضافه شده و 30 درصد تولید خریص بازگشته است. با وجود این که هزاران کارگر و پیمانکار در نزدیکی این تاسیسات کار و زندگی می کنند، هیچ جراحاتی گزارش نشده است.

حوثی های یمن مسئولیت این حمله ها را به عهده گرفته اند ولی مقامات آمریکا می گویند مبدا آنها جنوب غرب ایران بوده است.

تهران که از حوثی ها حمایت میکند هر گونه دخالت در این حملات را رد کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه، یک هفته پس از این حملات گفت که بانک مرکزی ایران را تحریم کرده است. بانک مرکزی ایران پیش تر در لیست تحریم های امریکا قرار داشته و این بار به بهانه مبارزه با تروریسم تحریم شده است.
۳۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۲۸۱