نفت در روزنامه های امروز/آخرین نبرد زنگنه


🔻امروز شنبه سی شهریورماه، "اعتماد" در گزارشی با تیتر "آخرین نبرد زنگنه" به گزارشی از وال استریت ژورنال درباره تکنولوژی جدید جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها پرداخته است. اعتماد با اشاره به سخنان اخیر وزیر نفت نوشته: بیژن زنگنه، شرایط امروز اقتصادی کشور را از زمان جنگ هم سخت‌تر می‌داند و می‌گوید: برای کسی در سن و سال من شاید این آخرین فرصت‌ها برای جنگ باشد. من اسم این جنگ را آخرین نبرد برای خودم گذاشته‌ام و می‌خواهم برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن از همه توانم استفاده کنم. زنگنه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارتخانه متبوعش را راهکارهای فروش نفت با وجود سخت‌تر شدن قوانین همچنین ارتقای تکنولوژی شناسایی نقاط سیاه در اقیانوس‌ها و دریاها عنوان کرده است. زنگنه نسبت به چه چیزی هشدار می‌دهد و با چه نوع تکنولوژی برای تحریم نفت ایران به قول خودش «می‌جنگد؟»

🔻در گزارش "اعتماد" آمده: ایران در دور قبلی تحریم‌ها که البته شدیدترین آن نیز بود، راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت مانند خاموش کردن رادار نفتکش‌ها، انبار نفت‌ها در پالایشگاه‌های چینی و فروش آنها به مشتری‌های آسیایی، انتقال کشتی به کشتی نفت در آب‌های آزاد و... پیدا کرده بود. اما کاخ سفید برای دور نگه داشتن ایران از مناسبات بین‌المللی و کاهش شدید فروش نفت تدابیر سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ کرد که به پشتوانه آن بتواند صادرات ایران را تا حد ممکن کاهش دهد. مدعای این گزاره، نظارت همه‌جانبه زمین و راه‌های دریایی توسط ماهواره‌هاست. تقریبا 6 ماه پیش، «وال استریت ژورنال» با انتشار یک گزارش در وب‌سایت خود از تکنولوژی تازه‌ای پرده برداشته بود که بر مبنای استفاده از ارسال امواج ماهواره و ثبت روزانه چندین میلیون تصویر فعالیت می‌کند. این تصاویر شامل هر حرکتی است که روی خشکی یا آب صورت می‌گیرد و با استفاده از داده‌های مسیر حرکت کشتی‌های نفتکش تجمیع شده و به واسطه مدل‌های پیچیده ریاضی موسوم به بیگ دیتا، تجزیه و تحلیل می‌شوند.

🔻به نوشته "اعتماد": شش سال پیش و در اوج تحریم‌های ایران، آب‌های آزاد مامن خوبی برای عبور و مرور نفتکش‌های ایران بودند. نفت با انتقال به صورت کشتی به کشتی به بنادر دیگری منتقل می‌شد. در این راهکار مبدا بشکه‌های نفتی نیز پنهان می‌ماند. اما آب‌های آزاد پس از تکنولوژی فوق‌، ویژگی قدیمی را ندارند و مسیر کشتی‌ها به واسطه داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای قابل ردیابی است. هرچند بیگ دیتا برای کمک به پیش‌بینی مسیرهای عبور و مرور در کره زمین ایجاد شده اما تقریبا تمام نقاط سیاه آب‌های آزاد را پوشش می‌دهد. در این تکنولوژی اگر نفتکش یا کشتی برخلاف داده‌های قبلی خود حرکت کند، هشداری مبنی بر خروج از مسیر از پیش پیش‌بینی شده، اعلام می‌شود. این هشدار در خصوص نفتکش‌ها به منزله تبعیت از راهکارهای دور زدن تحریم است. در این شرایط تصاویر ماهواره‌ای ظرف چند دقیقه مختصات و مقصد احتمالی نفتکش تغییر مسیر داده را پیدا کرده و اعلام می‌کند.

🔻"دنیای اقتصاد" عکس اصلی صفحه اول خود را به تاسیسات نفتی آرامکو پس از حمله به عربستان اختصاص داده است. "تیر خلاص به رویای اعراب" عنوان این گزارش است که در آن آمده: حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان‌سعودی که حوثی‌های یمن مسوولیت آن را پذیرفته‌اند و البته آمریکا و عربستان، ایران را به انجام آن متهم می‌کنند، موجب شده بسیاری از تحلیلگران آمریکایی و بین‌المللی به بازاندیشی درک خود از معادلات منطقه‌ای و نقش تهران در آن روی آورند. چنانچه روزنامه نیویورک‌تایمز تاکید می‌ورزد که موشک‌ها تنها برج‌های تقطیر و تانکرهای نفتی آرامکو را تخریب نکردند، بلکه پیام مهم‌تر این حملات تیر خلاص به رویای اعراب منطقه نسبت به چتر امنیتی آمریکا در دفاع از آنها بود. نیویورک‌تایمز نوشت: از زمان بحرانی که به‌واسطه حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ رقم خورد، آمریکا همواره در حال کاهش حضور خود در این منطقه بوده است و اکنون نیز که آمریکا در زمینه تامین نفت مورد نیازش وابستگی بسیار کمتری به خاورمیانه دارد، بعید به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا حاضر شود تا جان بسیاری از نیروهای نظامی خود را برای دفاع از عربستان سعودی در برابر ایران به خطر بیندازد. نشریه فارن‌پالیسی نیز در گزارشی به عوامل بی‌میلی ترامپ برای ورود به یک جنگ جدید آن هم به منظور دفاع از منابع نفتی عربستان پرداخته و نوشته عواملی نظیر کاهش وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه، تغییر معادلات و پارادایم‌های ژئوپلیتیک منطقه، دست برتر نظامی ایران نسبت به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ذی‌نفع بودن بسیاری از کشورها نظیر چین و اتحادیه‌اروپا در صادرات نفت موجب شده‌اند ترامپ تا جای ممکن از جنگ با ایران خودداری کند.
۳۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۴۷۱