از مبدا تا مقصد: هر کالا در کشور تا ۱۲ بار حمل می شود

از مبدا تا مقصد: هر کالا در کشور تا ۱۲ بار حمل می شود
" شاخصه‌های نظام توزیع ما مربوط به زمان ناصرالدین شاه است. کسی در کارخانه یا در مزرعه کالایی را تولید می‌کند. قبلا این تولید با الاغ به شهر حمل می‌شد، امروز با کامیون؛ ولی اصل نظام توزیع ثابت مانده است."
محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت این مطلب را بیان می کند .
او خود به شدت به سیستم توزیع کنونی اشکال وارد می داند و هم اکنون که در حوزه نظام الکترونیک فعال است،‌تلاش کرده با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیستم توزیع را به صورت الکترونیکی کنترل کند. اقدامی که به گفته او می تواند علاوه بر کاهش هدررفت‌ها، رصد کامل نحوه توزیع کالا از مبدا تا مقصد و حتی نحوه دسترسی مردم به آن را نیز ممکن کند.
بنا بر گزارش نکونیوز ، طرح ملی مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی (لجستیک الکترونیکی) در همین راستا راه اندازی شده است. این طرح در واقع روشی برای رصد نحوه توزیع کالا از مبدا تا مقصد است و می‌تواند از هدر رفت‌ها دراین بخش به طور چشمگیری جلوگیری کند.
هزینه‌ بالای نگهداری ، افزایش حجم اطلاعات در سازمان به ویژه واحدهای فروش و انبار،‌افزایش هزینه‌های هماهنگی و تبادل اطلاعات و عدم امکان بوجود آمدن هماهنگی به موقع میان شرکا از مهمترین مشکلات نظام توزیع کنونی در کشور ارزیابی شده است.
بخش فیزیکی زنجیره ی تامین که شامل برنامه ریزی، اجرا و کنترل کارا و اثربخش جریانات و ذخایر کالاها و خدمات می باشد و اطلاعات مرتبط از نقطه شروع تا نقطه مصرف را به منظور برآورده ساختن نیازهای مشتریان و سازمان ها درنظر می گیرد و نهایتا منجر به ارائه محصولات در زمان صحیح و مکان صحیح می شود.
ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی بین بخش‌های مختلف صنعت حمل و نقل، استفاده بهینه از داده‌ها و اطلاعات تولیدشده در صنعت حمل و نقل، رفع نیازهای اطلاعاتی ذی‌نفعان صنعت حمل و نقل، مدیریت موثر دانش صنعت حمل و نقل، دستیابی به سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه و متمرکز در همه حوزه‌های حمل و نقل، ایجاد سرویس‌های کاربردی لازم برای تسهیل و پشتیبانی ارتباطات و تصمیمات در حوزه حمل و نقل و ارائه سرویس‌های کاربردی (خدمات الکترونیکی) موردنیاز ذی‌نفعان حمل و نقل از مزایای طرح ملی مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی اعلام شده است.
بر اساس اطلاعات موجود در این سامانه، تا کنون اسامی بیش از ۴۳ هزار و ۸۰۰ راننده که در نظام توزیع دخیل‌اند، ثبت شده است. هم چنین مشخصات بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ خودرو فعال در این بخش موجود است که با آنها بیش از هفت هزار تن بار در کشور جابه جا می شد. راه اندازی این سامانه می تواند امکان کنترل بار، رانندگان و مسیر آنها را به خوبی فراهم کند.
در مراسم افتتاح این طرح محمد صادق مفتح، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان این‌که یکی از نقایص سیستم توزیع در کشور ما حمل و نقل مضاعف بار است گفت:‌ در این بخش یک گسیختگی در نظام توزیع هم وجود دارد.
به گفته او هزینه حمل یک سرخالی بار در کشور قابل توجه است، به طوری که به ازای هر ۲۲۰ کیلومتر راه که یک وسیله حمل بار طی می‌کند ۱۰۰ کیلومتر کالا جابه‌جا می‌شود.
مفتح با بیان این‌که به طور متوسط برای حمل هر بار از مبدا تا مقصد در کشورمان ۳.۶ بار حمل ونقل صورت می‌گیرد گفت:‌ در برخی موارد این تعداد تا ۱۲ بار هم افزایش می یابد و این یک هدررفت جدی انرژی را به همراه دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که استهلاک، کمبود کامیون، کمبود راننده و رسوب کالا در بنادر از مهمترین اشکالات ناشی از سیستم حمل ونقل در کشور است، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که نظام توزیع کشور ما به شدت از آن رنج می‌برد این است که کالا در مرحله حمل و نقل قابل رصد کردن نیست.
وی با اشاره به این‌که هم اکنون سرانه مصرف کالاها در کشور مشخص است، گفت: به عنوان مثال معلوم است که متوسط مصرف شیر در کشور چقدر است اما مشخص نیست در هر منطقه از کشور آیا همه مردم شیر مصرف می‌کنند یا خیر. این موضوع درباره برخی کالاهای اساسی دیگر مانند گوشت یا مواد شوینده نیز مصداق دارد.
مفتح با بیان این‌که نظام توزیع ما رشد کمی پیدا کرده اما رشد کیفی نداشته است، گفت: کشور به باراندازهایی در ورودی هر شهر نیازمند است تا نظام توزیع در آن متمرکز شود از سوی دیگر باید سامانه‌ای ایجاد شود که وقتی کالا از مبدا حمل می‌شود به حمل مضاعف دچار نشود.
در ادامه این مراسم علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به این‌که امروز در دنیا همه تلاش می کنند با حفظ مزیت‌های رقابتی از ابزارهای فن‌آوری اطلاعات در پروژه‌ها استفاده کنند گفت:‌ این کار علاوه بر کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری، افزایش رضایت مشتریان را نیز در پی دارد.
او با اشاره به این‌که زنجیره تامین کالا بسیار مهم و استفاده فن آوری اطلاعات در آن بسیار جدی باید باشد، گفت: امروز دنیا به سمتی رفته که در جریان زنجیره تامین، پول و کالا ردیابی می‌شود.
حکیم‌جوادی با بیان این‌که تا پایان سال بخش‌های عمده‌ی این طرح عملیاتی می‌شود گفت: همچنین گمرک به زودی به چنین سیستمی مجهز خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به این‌که پهنای باند قابل قبولی برای اجرای طرح لجستیک الکترونیکی در نظر گرفته شده است، گفت: هوشمندسازی یکی از مهمترین اقداماتی است که در زمینه باید انجام شود. همچنین باید کار به جایی برسد که کشور ما به هاب منطقه تبدیل شود.
۲۷ آبان ۱۳۹۱ ۲۱:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۳۰۸