نفت در روزنامه های اولین روز پاییز/از ایران پلاست تا پشت پرده حمله به زنگنه



🔻امروز در نخستین روز پاییز، متن و حاشیه افتتاحیه نمایشگاه ایران پلاست در صفحه اول برخی روزنامه ها بازتاب داشت. "مردم سالاری" در گزارشی با تیتر "ایران‌پلاست؛ نمایشگاه یک صنعتِ ضدتحریم" به بررسی اهمیت این نمایشگاه پرداخت و نوشت: "این رویداد مهم، عرصه نمایش یکی از مزیت‌های اقتصاد ایران است که هم می‌تواند رشد اقتصادی و اشتغالزایی قابل توجهی به همراه داشته باشد و هم در مقابل تحریم‌ها، «بازدارندگی اقتصادی» ایجاد کند. ذخایر عظیم گازی ایران اگر به‌صورت تنگاتنگ با صنعت پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک گره بخورد، یک جهش بزرگ اقتصادی برای کشور رقم خواهد خورد."

🔻این گزارش می افزاید: ایران‌پلاستِ سیزدهم در اوج تحریم‌ها و چیزی که دولت ترامپ آن را «کارزار فشار حداکثری» می‌خواند، برگزار می‌شود. این دوره از نمایشگاه ایران‌پلاست، نمایش بخشی از قدرت اقتصادی ایران است که علی‌رغم این‌که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، اما تحریم‌ها بر آن کمترین اثر را گذاشتند. از صادرات غیرنفتی کشور، بیشترین میزان مربوط به صنعت پتروشیمی است و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در حال حاضر چیزی در حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال است. وزیر نفت در مراسم افتتاح ایران‌پلاست گفت که «پتروشیمی، خط مقدم جنگ اقتصادی است و بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز در چرخه اقتصادی کشور داشته است؛ عمده ارز پتروشیمی‌ها نیز به سامانه نیما داده شده و مابقی صرف اجرای طرح‌های نیمه تمام شده است». در واقع، با توجه به تعدد محصولات پتروشیمی تولیدشده توسط ایران و تنوع مشتریان، صنعت پتروشیمی غیرقابل تحریم است و توسعه این صنعت، به معنای توسعه صنعتی است که می‌تواند به‌معنای واقعی کلمه بازدارندگی اقتصادی برای کشور ایجاد کند. از این حیث، توسعه پتروشیمی از طریق تقویتِ بازدارندگی اقتصادی، به‌عنوان یک مؤلفه در امنیت ملی کشور، ایفای نقش می‌کند.

🔻"اطلاعات" سخنان زنگنه در افتتاحیه ایران پلاست درباره افزایش تولیدات پتروشیمی به 100 میلیون تن تا سال 1400 را منعکس کرده و "صبح اقتصاد" با انتشار تصویری از افتتاحیه نمایشگاه، بخشی از سخنان بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر پیشبینی سرمایه گذاری 93 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی را پوشش داده است. این سخن محمدی در صفحه اول "آفتاب یزد" هم منعکس شده و "ایران نیوز" و "ثروت" نیز افتتاح این نمایشگاه را به عنوان یکی از تیترهای اصلی خود برگزیده اند.

🔻اما بخشی از روزنامه ها به حاشیه این نمایشگاه پرداخته اند. زنگنه دیروز گفت که امسال قیمت بنزین افزایش نمی یابد که این موضوع در صفحه اول برخی روزنامه ها منعکس شد. او همچنین در واکنش به آنچه درباره نقش او در شرکت هپکو مطرح شده گفت: اگر دروغ گفتن مالیات داشت درآمد دولت زیاد میشد" که این موضوع در "آفتاب یزد" و "آرمان ملی" منعکس شد. "آرمان ملی" در این زمینه در گزارشی با تیتر "پشت پرده حمله به زنگنه" نوشت: مثلث اعضای جبهه پایداری، بابک زنجانی و رانت‌طلبان که از ابتدای روی کارآمدن روحانی، دولت، وزارت نفت و به‌ویژه شخص بیژن زنگنه را مورد هدف قرار داده‌اند، حال با استفاده از مانور بعضی از رسانه‌ها و نفوذ تعدادی از نمایندگان مجلس به یک پنج ضلعی تبدیل شده‌اند تا به هر روی زنگنه را از راس وزارت نفت کنار بگذارند. یک روز با خبر جعلی گرانی بنزین و روز دیگر با دروغ پیداشدن دستگاه کارتخوان در اتاق زنگنه، او را سیبل حملات خود قرار می‌دهند. اکنون هم که اعتراضات کارگران هپکو در فضای مجازی برجسته شده، با اشاره به ریاست مقطعی زنگنه بر هیات‌مدیره این شرکت سعی دارند تمام اتفاقات را به وزیر نفت ارتباط دهند. این در حالی است که این افراد درباره ادعاهای واهی خود هیچ سندی ارائه نمی‌دهند و پیگیری‌ها حاکی از آن است که هیچ یک از ادعاها صحت ندارند. زنگنه در دوره کوتاه ریاست خود هیچ دریافتی نداشته و بر اساس قرارداد با مالک شرکت، حتی ده درصد این رقم را هم دریافت نکرده است. همچنین این گروه عطاریان، خریدار هپکو، را باجناق زنگنه معرفی می‌کنند، در حالی که هیچ نسبت فامیلی بین این دو نفر برقرار نیست.

🔻"کیهان" هم در خبرهای ویژه خود در خبری با تیتر "اروپا می‌خواهد نفت نخرد اما ایران را بدهکار کند" نوشت: کارشناسان سیاسی و اقتصادی می‌گویند وعده اختصاص اعتبار 15 میلیارد دلاری از سوی اروپا، یک تله اقتصادی است. به نظر می‌رسد اروپاییان مثل تجارب متعدد گذشته در وعده‌های خود صادق نباشند چون با قبول نکردن خرید نفت از ایران درصدد بدهکار کردن ایران هستند آن هم به قیمت منت گذاشتن بر ایران. این در حالی است که در آینده خودشان سود سرشاری از این خط اعتباری خواهند برد و گشایش این خط اعتباری مزیتی برای شرکت‌های اروپایی محسوب می‌شود نه شرکت‌های ایرانی.
۱ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۱۸۵