ارز پتروشیمی ها به چرخه اقتصاد بازگشته است

ارز پتروشیمی ها به چرخه اقتصاد بازگشته است
بخش های صادراتی کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت از مدیران و آرامش داخلی نیاز دارند اما متاسفانه عده ای به دلیل نزدیکی به ایام انتخابات و مطرح کردن خود حرف های بی اساس و سندی را مطرح می کنند.
مهدی شریفی نیک نفس

پتروشیمی یکی از ارز آور ترین صنایع کشور است. در سال گذشته پتروشیمی ها به عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات متهم شدند درحالی که اکنون بیشترین ارز موجود در بازار کشور ناشی از صادرات پتروشیمی هاست. یک دلیل عمده در بروز این مشکل در سال گذشته، اختلاف در اعلام ارزش واقعی کالاهای صادراتی بود. میزان ارزشی که گمرک اعلام می کرد با ارزش واقعی کالا متفاوت بود و این سوءتفاهم در ارزش صادرات غیرنفتی را باعث شد. در واقع بانک مرکزی مابه التفاوت ناشی از این اختلاف را به عنوان ارز وارد نشده به چرخه اقتصاد در نظر می گرفت. زمانی که سازوکار گمرک اصلاح شد، قیمت ها واقعی تر شده و مشکل برطرف شد.

پتروشیمی ها در کل 12 تا 14 میلیارد دلار ارز از صادرات به دست می آورند که براساس مصوبه بانک مرکزی باید 70 درصد از آن را به طور اعتباری به شبکه رسمی بانکی کشور وارد کنند. اکنون با بازگشت بیش از 70 درصد از ارز حاصل از صادرات این بخش، رضایت بانک مرکزی جلب شده است.

بخش های صادراتی کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت از مدیران و آرامش داخلی نیاز دارند اما متاسفانه عده ای به دلیل نزدیکی به ایام انتخابات و مطرح کردن خود حرف های بی اساس و سندی را مطرح می کنند. یک دلسوز واقعی اقتصاد کشور هر نوع سندی درباره بروز مفاسد و مشکلات اقتصادی را به قوه قضاییه ارائه کرده و از مجاری قانونی کار را دنبال می کند نه اینکه با طرح شتاب زده مسائل به کشور ضربه بزند. مسئله ارز در شرایط کنونی از حساسیت بالایی برخوردار است و این حساسیت در مورد همه صنایع ارزآور از جمله پتروشیمی ها هم وجود دارد. انتظار داریم مسائل و مشکلات این بخش به ویژه در زمینه صادرات پیش از انتشار در رسانه های عمومی به طور دقیق کارشناسی شود و تا سهم تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای صادراتی آسیب نبیند.
۱ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۴۳
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۴۲۸