می توان مرزهای کشور را بست و با توان داخلی نیاز صنعت نفت را تأمین کرد

می توان مرزهای کشور را بست و با توان داخلی نیاز صنعت نفت را تأمین کرد
مدیر عامل هلدینگ آذران و رئیس کمیسیون بازرگانان اتحادیه اوپکس گفت: اگر از ظرفیت عظیم تولیدکنندگان داخلی قطعات، تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده شود می توان حتی مرزهای کشور را بست و در تأمین نیازهای صنعت نفت به مشکلی برنخورد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی محمودی اصل زاده، در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حرکتی را با نگاهی 15 ساله به مشکلاتی که صنعت نفت و گاز کشور با آن مواجه است، آغاز کردیم و در حالی که در تمامی سالهای گذشته، یکی از حلقه های گمشده صنعت نفت و از کشور، ارتباط موثر زنجیره تأمین کالا بوده، توانستیم با راه‌اندازی استارت‌آپی، در جهت برقراری مطلوب زنجیره تأمین کالا و خدمات اقدام کنیم.

وی افزود: کشورهایی که حتی منابع نفت و گاز ندارند، با ورود به بحث تأمین تجهیزات مورد نیاز این صنعت، به صنعت نفت و گاز ورود کرده‌اند اما در ایران با سابقه طولانی و ذخایر عظیم نفت و گاز، به بحث تدمین تجهیزات این صنعت ورود جدی نداشته ایم.

محودی اصل زاده با بیان اینکه "وجود زنجیره تأمین کالا جهت اتصال مطلوب تأمین کننده کالا و متقاضی آن از نقاط شعف صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور است"، گفت: به همین منظور پرتال "پتروکالا" با همکاری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایجاد شده و تاکنون قریب به 1500 شرکت عضو این سامانه شده اند و برنامه کوتاه مدت یک ساله ای داریم تا بتوانیم روی وندورلیست شرکت های پتروشیمی تأثیر بگذاریم.

وی ادامه داد: غالبا وندورلیست ها قدیمی است و بیش از 10 سال است که به روز نشده است و برخی واحدهای پتروشیمی به علت به روز نبودن وندورلیست ها حتی تا 4 بار مناقصات را تکرار می کنند.

رئیس کمیسیون بازرگانان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه "به منظور اطلاع از ظرفیت های تأمین کالا در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، از ظرفیت‌های تولیدکنندگان این عرصه بازدیدهای متعددی داشته‌ایم"، گفت: برخی به اشتباه فکر می کنند که باید صنایع را به صورت بنگاه‌های بسیار بزرگ ایجاد کرد، در حالی که کشوری مثل چین را تولیدکنندگان و کارگاه‌های کوچک به کشوری پیشرفته با اقتصادی مولد تبدیل کرده‌اند.

وی افزود: طبق بازدیدهای متعددی که از تولیدکنندگان قطعات، تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سراسر کشور داشته‌ایم، به نتیجه رسیدیم که اگر از این ظرفیت عظیم در کشور استفاده شود می توان حتی مرزهای کشور را بست و در تأمین نیازهای صنعت نفت به مشکلی برنخورد؛ اما کارفرمایان در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تا ناچار نشوند از ظرفیت‌های داخلی استفاده نمی کنند.

محمودی اصل زاده تصریح کرد: یکی از شرکت های پتروشیمی عنوان می کرد که در تأمین قطعه‌ای ناچار شدند به یک تأمین کننده داخلی تقاضای خود را ارائه دهند، اما در نتیجه دیدند که همان کالایی که از خارج از کشور وارد می کردند را با کیفیتی بالاتر و یک دهم قیمت به دست آوردند و خودشان اعتراف می کردند که اگر مجبور به استفاده از توان داخلی نشده بودند، هیچ گاه به این ظرفیت پی نمی بردند.

رئیس کمیسیون بازرگانان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نمره دولت در حمایت از تولید و صنعت را "صفر" اعلام کرد و گفت: نیازی نیست برای اینکه یاد بگیریم از تولید داخلی حمایت کنیم جای دوری برویم، اگر به همین کشور ترکیه توجه کنیم، وقتی در این کشور یک کارفرما بخواهد تولید و صنعتی جدید را پایگذاری کند، به طرز گسترده‌ای با حمایت های دولتی مواجه می شود.
۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۵۵
تعداد بازدید : ۳۴۰