احتمال تعویق عرضه سهام آرامکو در بورس به دلیل حملات پهپادی

پس از حملات هفته گذشته به تاسیسات نفتی عربستان، احتمالاً این کشور نتواند تا پایان سال جاری میلادی سهام آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی خود را در بورس عرضه کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پس از حملات هفته گذشته به تاسیسات نفتی عربستان، احتمالاً این کشور نتواند تا پایان سال جاری میلادی سهام آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی خود را در بورس عرضه کند.

عرضه اولیه سهام آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی جهان، ستون اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان ،ولیعهد عربستان است که قصد دارد میلیاردها دلار برای کمک به متنوع کردن اقتصاد عربستان و دور شدن از نفت به دست آورد.

یاسر الرمایان، رئیس شرکت آرامکو هفته گذشته پس از حملاتی که تولید نفت بزرگترین صادر کننده نفت جهان را نصف کرد گفت طی یک سال برای عرضه سهام آرامکو در بورس آماده می شود.

مقامات عربستان در گذشته گفته بودند که عرضه اولیه سهام آرامکو در بورس در 2020 یا 2021 انجام میشود.

این معامله که سال گذشته به تاخیر افتاد، قرار بود اوایل نوامبر انجام شود و طی آن یک درصد سهام در بورس عربستان عرضه شود. این اولین قدم برای فروش 5 درصد سهام آرامکو بود که احتمالا 100 میلیارد دلار درآمد داشت.

حالا پس از حمله های چهاردهم سپتامبر به تاسیسات خریص و بقیق، انتظار می رود این معامله به سال آینده موکول شود.

یکی از منابع آگاه گفت لازم است علاوه بر بازگرداندن تولید به شرایط معمول، اطمینان هم بازسازی شود.

ریاض و واشنگتن ایران را مقصر این حمله ها می‌دانند، به همین دلیل تنش ها در خاورمیانه افزایش یافته و نگرانی در مورد حملات بیشتر یا یک جنگ جدید بالا رفته است. تهران این اتهام را رد می کند.

یکی از منابع اعلام کرد عربستان سعودی 75 درصد تولید از دست رفته خود را بازگردانده و تا اوایل هفته آینده به ظرفیت کامل تولید می رسد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان و امین ناصر، مدیرعامل آرامکو قبلا گفته بودند که تا پایان سپتامبر به تولید کامل باز می گردند.

این حمله ها سرمایه‌گذاران را ترسانده چون متوجه شده اند که عربستان سعودی علی رغم تکرار حملات به تاسیسات حیاتی آن طی بیش از چهار سالی که درگیر جنگ با یمن است، آمادگی چندانی برای دفاع از خود ندارد.

راس تورسون، رئیس استراتژی بازارهای نوظهور در موسسه مدیریت سرمایه جوپیتر لندن گفت:« به نظر من این حمله ها به تاسیسات نفتی آرامکو مدیران سرمایه را شگفت زده کرده چون نشان داد دارایی‌های عربستان نسبت به آنچه تصور می شد در برابر حملات و اختلال ها آسیب پذیرتر هستند».

آرامکو از زمان حمله ها، جلساتی با بانکداران و تحلیلگران برگزار کرده ولی سرمایه گذاران هنوز هم در مورد زمان عرضه سهام این شرکت در بورس تردید دارند.
۳ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۳۰
تعداد بازدید : ۲۰۰