شرط جدید ضیغمی برای ساخت پالایشگاه

شرط جدید ضیغمی برای ساخت پالایشگاه
معاون وزیر نفت با اعلام این که پیشرفت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور به 55 درصد رسیده است، از تکمیل فاز اول این طرح ملی در صورت تامین منابع مالی تا پایان خرداد 1392 خبر داد.
به گزارش پانا نیوز، علی‌رضا ضیغمی با اشاره به این که وزیر نفت یک میلیارد دلار به ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص داده است، گفت: تاکنون قسمتی از این رقم دریافت شده است و به دنبال راهکارهایی هستیم تا مشکلات دریافت باقی این مبلغ برطرف شود.

وی با اظهار این که علاوه بر مبلغ ذکر شده برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید دو میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری شود، خاطرنشان کرد که وزیر نفت برای اختصاص این رقم نیز همکاری خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به این سوال که آیا فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان خرداد 1392 تکمیل می‌شود؟ اظهار کرد: اگر سازو کارهای مورد نیاز برای این پروژه در اختیار قرار گیرد این امر محقق خواهد شد.

به گزارش ایسنا،‌ خوراک مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس 360هزار بشکه میعانات گازی است که در صورت تکمیل آن روزانه 35 میلیون لیتر بنزین با درجه اکتان 95، دو میلیون لیتر گاز مایع، 13 میلیون لیتر نفت‌گاز، سه میلیون لیتر سوخت جت سبک و 130 میلیون لیتر گوگرد تولید خواهد شد.

این پالایشگاه که 55 میلیون لیتر فرآورده‌های اصلی موردنیاز کشور را در صورت بهره‌برداری تامین می‌کند، در سه فاز تعریف شده که فاز نخست آن با ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین و 6 میلیون لیتر نفت‌گاز تا پایان خرداد سال 92به بهره برداری خواهد رسید.

خط لوله مورد نیاز برای انتقال خوراک و فرآورده‌های تولید شده نیز به طول 400 کیلومتر که این پالایشگاه را به ذخایر گازی پارس جنوبی در عسلویه متصل می‌کند، 92درصد پیشرفت داشته است. فرآورده‌های تولید شده از طریق اسکله بندرعباس و بندر شهید رجایی صادر می شود.
۲۷ آبان ۱۳۹۱ ۲۱:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۱۸۸