نفت در روزنامه های امروز/تحریم کاسکو، مشکل جدید بازار نفت



🔻امروز شنبه ششم مهر ماه، در یک روز کم خبر نفت در روزنامه ها، سخنان اردوغان رییس جمهوری ترکیه در برخی روزنامه ها منعکس شد که تاکید کرده توقف خرید نفت و گاز از ایران محال است و مبادلات تجاری ترکیه و ایران ادامه خواهد داشت. اردوغان در مسیر بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به خبرنگاران گفت: ترکیه از تحریم‌های احتمالی آمریکا به دلیل تجارت با ایران نمی‌ترسد و آنکارا نمی‌خواهد به همکاری‌هایش با تهران پایان دهد.اردوغان افزود: توقف خرید نفت و گاز از ایران محال است و ما به مبادلات تجاری با این کشور ادامه خواهیم داد.

🔻"تبعات تحریم‌ نفتکش‌های چینی" عنوان گزارش "دنیای اقتصاد" است که پس از آنکه آمریکا ۶ شرکت نفتی چین را در لیست تحریم‌ها قرار داد به بررسی این موضوع پرداخته است. به نوشته این روزنامه: وزارت‌خزانه‌داری آمریکا در روزهای اخیر تعدادی شرکت حمل و نقل دریایی نفت و همچنین افرادی از چین را مشمول تحریم‎های خود قرار داد. این وزارتخانه گفته است که این شرکت‌ها و مدیران آنها به دلیل «انتقال آگاهانه نفت از ایران» و نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تحریم شده‌اند. تحریم‌ها به این معناست که نه تنها بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی از این پس اجازه همکاری با این شرکت‌های چینی و افراد را نخواهند داشت، بلکه اموالشان در آمریکا بلوکه شده و همچنین افراد تحریم شده اجازه ورود به خاک این کشور را نخواهند داشت. آنطور که کارشناسان اعلام می‌کنند این دور از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تحریم‌های واشنگتن بعد از تحریم خرید نفت ایران است. در این میان قرار گرفتن نام دو شرکت زیر مجموعه شرکت کاسکوی چین در لیست شرکت‌های تحریمی آمریکا، توجه بازار نفت به این تحریم‌ها را بیشتر به خود جلب کرده است. آنطور که رویترز می‌گوید این تحریم‌ها می‌تواند ده‌ها نفتکش را از بازار خارج کند. فایننشال تایمز نیز که در گزارشی به این موضوع پرداخته تعداد نفتکش‌های مشمول تحریم‌ها را ۴۰ تا ۵۰ فروند برآورد کرده است. از این رو است که یک منبع فعال در حمل و نقل دریایی نفت گفته است: «از دست دادن تعداد زیادی تانکر نفتی در یک شب منجر به متلاشی شدن بازار نفتکش‌ها و افزایش شدید قیمت حمل و نقل دریایی نفت می‌شود.»

🔻در بخش دیگری از این گزارش آمده است: گزارش‌ها نشان می‌دهد در فاصله‌ دو روزه‌ای که از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه کاسکو و دیگر شرکت‌های نفتکش چینی می‎گذرد، تغییراتی در بازار حمل و نقل دریایی نفت رخ داده است. آنطور که رویترز گزارش می‌دهد، تا روز گذشته نرخ حمل نفت خاورمیانه به کشورهای آسیایی افزایش یافته است. منابع کشتیرانی اعلام کرده‌اند که هزینه حمل نفت خاورمیانه به شمال آسیا ۱۹ درصد برای سررسید اکتبر افزایش یافته که معادل ۶۰۰ هزار دلار برای هر سوپر تانکر است. به گفته این منابع هزینه حمل نفت به سواحل نزدیک چین افزایش بیشتری یافته است. هزینه حمل هر محموله بزرگ نفت خاورمیانه به سواحل غربی هند۲۸ درصد افزایش را نشان می‌‌دهد. منابع گفته‌اند که هزینه حمل نفت خاورمیانه توسط نفتکش‌ها در حال حاضر به بیشترین سطح از زمان حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز رسیده است. یک تاجر که در کار اجاره نفتکش‌ها فعال است، تحریم کاسکو را برای این صنعت فاجعه خوانده و گفته است، ما ابتدا با حمله به تاسیسات نفتی آرامکو مواجه بودیم و حال به فاصله کمتر از دو هفته با تحریم‌های کاسکو روبه رو شده‌ایم. این اتفاقات هزینه اجاره نفتکش‌ها و جابه‌جایی نفت را به شدت افزایش می‌دهد و تنها خبری خوب برای مالکان نفتکش‌ها است.

🔻"تعادل" در گزارشی با تیتر "کسب و کار گاز تا 2050 سکه است" پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا را درباره رشد چهل درصدی مصرف جهانی گاز طبیعی بررسی کرده و نوشته است: این افزایش ناشی از رشد تقاضا در بخش‌های صنعتی و تولید نیروی کشورهای خارج از سازمان توسعه و همکاری اقتصادی خواهد بود. این افزایش بر اساس فرض رشد ۵۰ درصدی مجموع مصرف جهانی انرژی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۵۰ پیش‌بینی شده و انتظار دارد منابع انرژی تجدیدپذیر، جای نفت را به عنوان منبع اصلی انرژی در اواخر دهه ۲۰۴۰ تصاحب کنند. بر مبنای این سناریو، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه و نرخ رشد اقتصاد جهانی به 3 درصد می‌رسد. رشد سالانه تقاضا برای گاز طبیعی ۱.۱ درصد کمتر از سناریوی مذکور است در حالی که زغال سنگ۰.۴ درصد است و تقاضا برای انرژی تجدیدپذیر با نرخ رشد سالانه 3 درصدی از هر دوی آنها پیشی می‌گیرد. به گفته مقامات اداره اطلاعات انرژی امریکا، رشد انرژی‌های تجدیدپذیر منعکس‌کننده تغییرات سیاست و هزینه‌های پایین‌تر تجدیدپذیرها است.
۶ مهر ۱۳۹۸ ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۲۲۲