واردات کالای مشابه داخلی در صنعت نفت/وقتی صندوق توسعه ملی دور زده می شود+سند

علی رغم وجود توان داخلی کافی برای تولید شیرآلات کنترلی و مشروط شدن استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای به استفاده حداکثری از توان داخلی، مجریان یکی از پالایشگاه های زیرمجموعه طرح سیراف به دنبال واردات این اقلام از خارج کشور هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرغم محدودیت منابع ورودی به صندوق توسعه ملی و همچنین ضرورت جلوگیری از واردات کالای مشابه داخلی، همچنان شاهد تخلفات آشکار از سوی برخی مجریان طرح ها در استفاده از تسهیلات این صندوق هستیم.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در طرح های مختلف شامل شرایطی از جمله رعایت قانون حداکثر استفاده از توان داخل (مصوب 91/05/01) است و قبل از اخذ این تسهیلات تعهد رعایت آن از مسئولان اجرای این طرح ها گرفته می‌شود. مطابق این قانون، دستگاه های اجرایی، نهادهای عمومی و شرکت های دولتی موظف گردیده اند که فعالیت‌های خدماتی، ساخت و تامین تجهیزات پروژه های خود را از طریق شرکت های ذیصلاح ایرانی انجام دهند.

شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی از شرکت های فعال در طرح پالایشی سیراف یکی از شرکت هایی است که از تسهیلات صندوق توسعه ملی از طریق بانک صنعت، معدن و تجارت برای اجرای این طرح استفاده می نمایند.    در راستای استفاده از این تسهیلات، امیرحسین شیروی مدیر کل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه شماره 60/127067 مورخ 96/05/31 میزان ساخت داخل ماشین آلات و تجهیزات شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی را از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و به بانک صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد. تصویر این سند در ادامه آمده است:

یکی از کالاهای مورد اشاره در نامه مذکور، شیرآلات کنترلی است. شیرهای کنترلی و قطع و وصل جریان یکی از کالاهای پرمصرف در صنعت نفت کشورمان است که توانایی زیادی برای تولید آن در داخل کشور ایجاد شده است و از دیدگاه وزارت نفت جزء ده قلم کالای استراتژیک این صنعت محسوب می شود. در این زمینه، بعضی از شرکت‌های داخلی با اتکا به دانش و توان متخصصان کشور اقدامات مهمی انجام داده اند. به عنوان مثال، توانمندی یکی از شرکت‌های تولید کننده انواع شیرالات کنترلی و ابزار دقیقی که در لیست سازندگان داخلی وزارت نفت نیز قرار دارد آنقدر بالا بوده است که به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده و دارای نشان دانش بنیان نیز گردیده است. این شرکت داخلی با توجه به کیفیت بالای محصولاتش، نقش مهمی در تولید شیرآلات کنترلی فازهای 6 تا 8، 12 تا 24 پارس جنوبی در کارنامه خود دارد. واحد تحقیق و توسعه این شرکت داخلی شامل نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف، امیرکبیر و تهران بوده است که توانسته اند دانش و فناوری تولید شیرآلات کنترلی و ابزار دقیق را طی 5 سال بومی نماید.

حدود دو سال قبل، خبرگزاری فارس اقدام به افشاگری خرید خارجی شیرآلات کنترلی از طریق دلالان در پروژه پالایشگاه گازی بیدبلند نمود. در پی شفاف سازی این خبرگزاری و با درایت مدیر عامل این پالایشگاه، خرید بخشی از شیرآلات بسیار پیچیده و خاص پروژه به سازنده دانش بنیان داخلی واگذار گردید و همانگونه که انتظار می رفت شیرآلات ساخت داخل با کیفیت مناسبی تحویل این پالایشگاه گردید.

پس از گذشت پیش از دو سال از این موضوع و با توجه به تاکید مدیر کل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پروژه پالایشگاه میعانات گازی آدیش جنوبی نیز از این شرکت دانش بنیان بعنوان سازنده داخلی شیرآلات کنترلی دعوت بعمل آورد ولی متاسفانه پیشنهاد این شرکت در نظر گرفته نشد و کارفرمای این طرح، علیرغم تعهدات ساخت داخل اقدام به خرید کالا از شرکت های ایتالیائی کرد. کیومرث فروتنی مشاور معاون وزیر صنایع و مسئول پیگیری اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه 60/335609 مورخ 97/12/26 و امیرحسین شیروی مدیر کل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه 60/91886 مورخ 98/03/29، این موضوع را به مدیر عامل شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی تذکر دادند ولی این شرکت توجهی به به این تذکرات نکرد و کماکان اصرار به خرید کالای مذکور خارجی دارند. تصاویر این نامه ها در ادامه آمده است:

با این وجود، اخیراً مدیر کل ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خلاف مکاتبات قبلی خود و لیست سازندگان مجاز که در وب سایت این وزارتخانه نیز درج شده است، با ارسال نامه 60/170872 مورخ 98/06/24 به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، اعلام کرد امکان ساخت برخی اقلام در داخل کشور وجود ندارد و اجازه ثبت سفارش این اقلام از جمله شیرآلات کنترلی را از طریق اعتبار اسنادی صادر کرد. این نامه شیروی، نامه اعتراض آمیز سیروس تالاری رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران هم به دنبال داشت. تصویر این نامه ها در ادامه آمده است:

پیگیری های خبرنگار فارس حاکی از آن است که مدیر بازرگانی شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی که از بستگان نزدیک یکی از معاونین وزارت نفت نیز هست نقش بسزائی در تهیه این نامه و تغییر نظر ناگهانی مدیر کل ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است.

انتظار می رود مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با پیگیری جدی تر و سریع تر از واردات شیرآلات کنترلی و ابزار دقیق پالایشگاه میعانات گازی آدیش جنوبی علی رغم توان داخلی تولید آن، جلوگیری نمایند. ورود دقیق تر نهادهای دولتی در کنار نهادهای نظارتی به این پرونده و پروژه ای مشابه به کشف رویه های دارای مشکل و سوء جریانات در نادیده گرفتن توان داخلی و همچنین جلوگیری از تکرار آن کمک زیادی خواهد کرد.

۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۱
تعداد بازدید : ۲۰۹