ایران پروژه رقیب کرسنت را راه انداخت

ایران پروژه رقیب کرسنت را راه انداخت
با آغاز بهره‌برداری از بزرگترین خط لوله گازش ترش خلیج فارس، گازهای میدان سلمان به‌جای امارات برای شیرین‌سازی و صادرات به عراق، پاکستان و ترکیه راهی پالایشگاه‌های پارس جنوبی می‌شوند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، راه اندازی خط لوله سیری – عسلویه یک خبر بد برای شیخ نشینان اماراتی است، گازهای ترش سلمان که قرار بود در قالب قرارداد کرسنت راهی ابوظبی شود با راه اندازی این خط لوله دریایی برای شیرین سازی سر از پالایشگاه‌های پارس جنوبی در خواهد آورد.

در نهایت با گذشت بیش از سه سال خط لوله 300 کیلومتری سیری – عسلویه در مدار بهره برداری قرار می گیرد تا گازهای میدان مشترک سلمان پس از شیرین سازی به خریداران جدید گاز ایران در پاکستان، عراق و حتی ترکیه تحویل داده شود.
 
در شرایط فعلی طرح توسعه میدان نفت و گاز سلمان آخرین مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی سکوهای فراساحلی را پشت سر می گذارد و مطابق با برنامه زمان بندی شرکت ملی نفت ایران با توجه به راه اندازی خط لوله سیری – عسلویه، امکان انتقال روزانه 500 تا 530 میلیون فوت مکعب گاز این میدان دریایی به پایتخت انرژی ایران وجود دارد.
 
سعید حافظی مدیر عامل پتروایران به مجری ساخت و راه اندازی خط لوله سیری - عسلویه در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون ساخت یکی از بزرگترین خطو لوله انتقال گاز ترش خلیج فارس به پایان رسیده است، گفت: در حال حاضر مراحل تمیزسازی، تست پایانی و پیگرانی این خط لوله گاز دریایی در حال انجام است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه این خط لوله دریایی انتقال گاز ترش تا آذر ماه سالجاری تحویل شرکت ملی نفت خواهد شد، تاکید کرد: در شرایط فعلی عملیات لوله گذاری حتی در مراحل ساحلی عسلویه و جزیره سیری هم به پایان رسیده است.
 
محمود زیرکچیان زاده هم در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت افزایش تولید نفت و گاز در میدان مشترک سلمان، اظهار داشت: واحد جی.ال.پی سکوهای سلمان تا آذر ماه سالجاری راه اندازی خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ظرفیت تزریق گاز واحد جی.ال.پی را روزانه حدود 60 میلیون فوت مکعب عنوان کرد و افزود: با راه اندازی این طرح علاوه بر کاهش گازسوزی در سکوهای میدان سلمان ضریب بازیافت در این میدان هیدروکربوری افزایش می یابد.
 
این مقام مسئول همچنین وضعیت راه اندازی و پیش‌راه ‌ندازی سکوها و سازه‌های دریایی میدان سلمان را مطلوب ارزیابی کرد و یاداور شد: با تحویل خط لوله سیری – عسلویه امکان انتقال گازهای این میدان به پالایشگاه‌های پارس جنوبی وجود دارد.
 
محمدباقر سلیمانی مدیر تولید شرکت نفت فلات قاره هم پیشتر با تاکید بر اینکه طرح توسعه سازند مستقل گازی سلمان مطابق برنامه در حال اجرا است، تاکید کرده بود: این فعالیت‌ها در سالجاری به پایان می رسد.

گازهای ترش سلمان به‌جای امارات راهی پاکستان می‌شود
 
به گزارش مهر، اتحادیه اروپا در اقدامی غیر قانونی واردات گاز از ایران را تحریم کرد تا بازار گاز روسها در قاره سبز پر رونق تر شود و بر خلاف انتظار اروپا، گازی ایران بدون مشتری نمانده است.
 
بر این اساس با توافق نهایی ایران با برخی از مشتریان گازی همچون عراق و پاکستان، شرکت ملی گاز باید تا 2 سال‌اینده حداقل روزانه حدود 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به این دو کشور همسایه صادر کند.
 
از این رو پیش بینی می شود مقصد بخشی از گازهای ترش سلمان پس از شیرین سازی در پالایشگاه های پارس جنوبی کشورهای عراق، پاکستان و حتی ترکیه باشد.
 
البته با افزایش صادرات گاز ایران به عراق و پاکستان، در کنار 27 کشور عضو اتحادیه اروپا باید امارات متحده عربی را هم در ردیف بازندگان این معالات گازی نامید.
 
اماراتی‌ها پس از امضای قرارداد پرسر و صدای کرسنت حاضر به اصلاح قیمت خرید گاز طبیعی از ایران نشدند و مجبور به جای واردات گاز سلمان با قیمتی عادلانه و منطقی، در انتظار ظهور یک فروشنده منصف گازی در سطح منطقه خلیج فارس باشند.
 
در این بین هم قطر هم به عنوان یک همسایه گازخیز امارات، بخش عمده ای از گاز تولیدی خود را در قالب قراردادهای بلندمدت و تک محموله  LNG با قیمت‌های بسیار بالا به ژاپن، کره جنوبی، آرژانتین، هند، چین و انگلستان عرضه می‌کند که این موضوع منجر به منفی شدن تراز گاز امارات در تابستان‌ها می شود.
 
به گزارش مهر، با ساخت این خط لوله گاز طبیعی به طور متوسط روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) گازهای ترش میدان مشترک سلمان به پالایشگاه فازهای ۶ تا ۸ میدان پارس جنوبی انتقال داده می شود تا خوراک پالایشگاههای پایتخت گاز ایران را تامین کند.
 
پیش بینی می‌شود با انتقال گازهای ترش میدان مشترک امارات به عسلویه، ظرفیت تولید گاز شیرین در پالایشگاههای فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به ۱۱۰ میلیون متر مکعب (معادل سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون فوت مکعب) در روز افزایش یابد.
 
طرح توسعه میدان سلمان با هدف افزایش تولید روزانه نفت به 50 هزار بشکه و تولید روزانه گاز به 530 میلیون فوت مکعب گاز میدان در دستور کار قرار دارد؛ این میدان در 140 کیلومتری لاوان در آب‌های خلیج فارس قرار گرفته است.
۲۹ آبان ۱۳۹۱ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۹۳۵