سخنگوی مرکز مبادلات ارزی:نظر ما برای ارز صادرکنندگان نرخ مبادله‌ای است

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی:نظر ما برای ارز صادرکنندگان نرخ مبادله‌ای است
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان این‌که نظر بانک مرکزی نرخ مبادله‌ای برای صادرکنندگان است گفت: بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی هدفش پوشش کلیه تقاضاها در اقتصاد به نرخ مبادله‌ای است.

صمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: البته گروه‌های کالایی یک و دو کماکان نرخ مرجع خواهند گرفت ضمن این که ارزهای با مرجع خارجی شامل ارز صادرکنندگان غیر نفتی به نرخ مبادله‌ای توسط شبکه بانکی کشور می تواند خریداری شود.

سخنگوی مرکز مبادلات گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تعامل و همکاری بسیار نزدیک با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی درصدد مدیریت تقاضای ارز در کشور است و در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش بسیار کلیدی در غربالگری گروه‌های کالایی و همچنین مدیریت ثبت سفارش‌های کالا متناسب با الگوی تجاری داشته است.

کریمی در ادامه افزود: پس از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور اتفاق خوبی نیز افتاده است تا با ایجاد سازگاری بین منابع ارزی عرضه شده در مرکز و تقاضای ارز براساس ثبت سفارش انجام شود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان اینکه در این خصوص ما در نقطه آغازین کار قرار داریم اظهار کرد: به عبارت دیگر در‌ آینده با توجه به استراتژی‌های تجاری و ارزی کشور باید مسیر حرکت به گونه‌ای باشد که سازگاری لازم بین الگوی تجاری و ترکیب ارزی مرکز وجود داشته باشد که این امر در میان مدت در افزایش عملکرد بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور وهمچنین سازمان توسعه تجارت در مدیریت واردات تاثیر خواهد داشت.

وی تاکید کرد: بدیهی است تصمیمات آتی وزارتخانه مربوطه در خصوص گروه‌های کالایی هشت، 9 و 10 می تواند نقش موثری در تعادل در بازار ارز و همچنین حمایت از بخش‌های مولد در اقتصاد داشته باشند.

وی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز تصمیم گیری در رابطه با کالاهای اولویت‌ هشت نکرده و منتظر تصمیم این وزارتخانه برای آن هستیم.

کریمی ادامه داد:به زودی تخصیص ارز برای اولویت هشتم اعلام خواهد شد.

۲۹ آبان ۱۳۹۱ ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۱,۲۵۷