سعادت در گفتگو با رادیو اقتصاد خبرداد:

ایجاد گمرک واحد بین ایران و ترکیه

ایجاد گمرک واحد بین ایران و ترکیه
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه از ایجاد گمرک واحد بین دو کشور خبر داد.
«مهرداد سعادت دهقان» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این دو کشور با توجه به توافقات صورت گرفته مصمم هستند گمرک واحدی ایجاد کنند یعنی در مرزها فقط یک گمرک باشد و تجار دوبار برای یک کالا معطل نشوند.

وی همچنین اظهارداشت: همکاری های گمرکی ایران و ترکیه در افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور بسیار نقش آفرین است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: ترکیه از حیث گمرکی امکانات سخت افزای خوبی در مرزها ایجاد کرده اما ایران هنوز نتوانسته زیرساخت های لازم را در گمرکات مرزی به شکل مناسبی فراهم کند.

وی در ادامه افزود: حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال های گذشته رقم های قابل توجهی بوده است.

سعادت دهقان با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۰ به رقم ۲۱ میلیارد دلار رسید، اظهارداشت: متاسفانه به دلائل مختلف به خصوص تحریم ها حجم مبادلات تجاری بین دو کشور اندکی افت پیدا کرده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه رقم دور از انتظاری نیست.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه افزود: امید می رود با توافق هایی که به تازگی با ترکیه صورت گرفته ایران بتواند به این هدف برسد.

وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی هم اکنون در حوزه نفت، انرژی، پتروشیمی، محصولات کشاورزی و بسیاری موارد دیگر با ترکیه همکاری های خوبی دارد.

سعادت دهقان گفت: روابط گردشگری دو کشور در سطح وسیعی است منتها به نفع کشور ترکیه به نحوی که روزانه بطور متوسط سه تا چهار هزار نفر گردشگر ایرانی به شهر وان ترکیه مراجعه می کنند اما متاسفانه به این حجم گردشگر از ترکیه به ایران سفر ندارند.

وی افزود: ترک ها معتقدند ایران نتوانسته در حوزه گردشگری زیرساخت های لازم را برای گردشگران فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه غیر از گردشگری چه ظرفیت های تجاری بالقوه بین دو کشور وجود دارد که بتوان این ظرفیت ها را بالفعل تبدیل کرد، اظهارداشت: سرمایه گذاری برندهای ترکیه طی سال های اخیر در ایران خوب جواب داده است.

وی ضمن اشاره به اینکه ترک ها از مزیت بازار بسیار شگفت انگیز ایران باید استفاده بهینه ببرند، گفت: بجای واردات کالاهای نهایی از ترکیه بهتر اینکه تکنولوژی، دانش فنی و ماشین آلات از این کشور به مناطق آزاد ایران انتقال و تولید در داخل مملکت صورت گیرد.

سعادت دهقان افزود: خوشبختانه فرصت های خیلی خوبی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور فراهم شده و سرمایه گذاران ترک می توانند از این فرصت به بهترین وجه استفاده کنند.

وی اظهارداشت: هم اکنون سطح تعاملات اقتصادی و تجاری بین ایران و ترکیه به دلیل اعمال تحریم ها در مقایسه با ظرفیت های موجود رضایت بخش نیست البته مقامات کشور ترکیه قول های مساعدی در زمینه رفع مشکلات انتقال ارز و مسائل بانکی داده اند اگر این قول ها و توافق ها جنبه عملی پیدا کند بدون شک می توان به هدف‌گذاری افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار رسید.
۱۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۶۱۵