نفت در روزنامه‌های امروز / ترمینال جدید نفتی در ایران


🔻 امروز یکشنبه چهاردم مهر ماه روزنامه اعتماد مصاحبه وزیر نفت با اسپوتنیک روسیه را بازتا ب داده است. در این گزارش آمده: وزیر نفت در حاشیه نشست «هفته انرژی روسیه» مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «اسپوتینک» داشت. او در این مصاحبه وجود «کشتی‌های ارواح» را تکذیب کرد. هر چند از راهکارهای دور زدن تحریم‌ها نیز سخن گفت. یکی از این راه‌ها انتقال نفت از طریق خط لوله است که ایران را به سوریه متصل می‌کند. طبق صحبت‌های وزیر نفت برای تحقق این امر یک ترمینال جدید در منطقه مکران ساخته شده که توانایی صادرات روزانه یک میلیون بشکه را دارد.محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نیز در مصاحبه‌ای با همین خبرگزاری به بررسی روند تاثیر‌گذاری ایران و عربستان بر سرنوشت اوپک همچنین تاثیر امضای توافقنامه کشورهای صادرکننده گاز بر بازار انرژی نیز پرداخت. بارکیندو معتقد است ایران و عربستان تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به سایر اعضا بر این کارتل نفتی می‌گذارند و هر اتفاقی که تولید و صادرات نفت این دو کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد، می‌تواند بر بازار انرژی تاثیراتی بگذارد.

🔻 در ادامه این گزارش آمده: یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها استفاده از نفتکش‌هایی با ردیاب خاموش بود. این کشتی‌ها که به «کشتی ارواح» معروف بودند، در دور اول تحریم توانستند بخش زیادی از نفت ایران را در جزایر و برخی پالایشگاه‌ها انبار کنند. آبان سال گذشته که معافیت‌های نفتی برای هشت مشتری عمده نفت ایران به پایان رسید، مدیرعامل شرکت نفتی «روس نفت» به رویترز اعلام کرد که ایران در تلاش است تا بیش از 20 میلیون بشکه نفت خام خود را به بندر دالیان صادر کند تا در چین ذخیره شود. اگرچه تکنولوژی جدید و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای باعث شده نفتکش‌ها تمایل کمتری به حرکت با ردیاب خاموش داشته باشند، اما زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگار «اسپوتنیک» مبنی بر استفاده از «کشتی ارواح» گفت: «ما از هر روشی برای فروش نفت استفاده می‌کنیم، چراکه باید تمام توان‌مان را برای مقابله با تحریم‌ها و محدودیت برای صادرات نفت به کار‌ گیریم.» او در بخش دیگری از پاسخ خود به این پرسش گفت: «جنگ خوب هیچ‌وقت تمیز نیست. صادرات نفت، حق قانونی ما است.» پرسش بعدی به «برنامه‌های ایران برای توسعه صنعت نفت به‌خصوص ساخت پتروشیمی در مناطق نزدیک دریای خزر» اختصاص داشت. وزیر نفت نیز خاطرنشان کرد: «طبق نظر بوم‌شناسان ایرانی، وضعیت زیست‌محیطی دریای خزر در شرایط فعلی مناسب نیست. با این حال اگر بخواهیم پتروشیمی در این مناطق احداث کنیم‌، آیا به فاجعه زیست محیطی منجر نمی‌شود؟»

🔻 تعادل در گزارشی جالب با عنوان "سفر ۳۰ ساله عبدالعزیز تا ایستگاه نفت پادشاهی" به موضوع عملکرد وزیر نفت جدید عربستان در دل بحران حمله به آرامکو پرداخته و در این باره می‌نویسد: فقط 4 روز از شروع وزارتش می‌گذشت که در یک دردسر تمام عیار گیر افتاد و آن‌طور که خودشان عنوان کردند تاسیسات مهم فرآورش نفت کمپانی زیرنظرش مورد حمله قرار گرفت. این ماجرا باعث شد عملا تغییر در وزارت انرژی عربستان و جایگزینی خالد الفالح با عبدالعزیز بن سلمان (نخستین وزیر از خانواده آل سعود) در خبرها گم و کمرنگ شود؛ حالا ولی خود عبدالعزیز زبان به صحبت از آنچه که در ساعت‌های بعد از حمله به آرامکو بر او گذشته کرده است، به همین بهانه نگاهی کردیم به مسیر سی و چند ساله‌ای که فرزند چهارم ملک سلمان طی کرد یا برایش طی کردند تا به ایستگاه وزارت برسد.عملا نخستین بیانیه‌ها و حرف‌ها و اظهاراتی که از وزیر انرژی جدید عربستان، برادر ناتنی محمد بن سلمان، عبدالعزیز بن‌سلمان منتشر شده مربوط به حملات به آرامکو بوده است. حملاتی که برخی از جمله بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعتقاد دارند عربستان درباره شدت اثرشان بر تاسیسات این کشور غلو کرده است. اما فارغ از اینکه روایت سعودی‌ها چقدر صادقانه و باورپذیر باشد، عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی این کشور که کمتر از یک ماه از وزارتش می‌گذرد، در حاشیه حضورش در انرژی ویکند مسکو درباره آنها صحبت کرده است. آقای بن‌سلمان گفته که ساعات اولیه این حمله برایش «تمرینی بزرگ» بوده است.

🔻 در بخش دیگری از این گزارش آمده: خب تلاش آقای بن‌سلمان برای اینکه یک تهدید را به فرصتی برای برندسازی برای عربستان و برای آرامکو تبدیل کند، قابل درک است؛ پادشاهی مدت‌هاست سودای عرضه عمومی آرامکو را در سر دارد و بعد از آنچه که 14 سپتامبر رخ داد ماجرا بسیار پیچیده شده است. اما اگر داستان زندگی عبدالعزیز را ورق بزنیم و کمی هم پیاز داغ ماجرا را زیاد کنیم، می‌توان این طور استنباط کرد که روی چهارمین فرزند ملک سلمان از همان ابتدا با هدف در دست گرفتن آرامکو، به عنوان منبع اصلی درآمدی پادشاهی سرمایه‌گذاری شده بود.
۱۴ مهر ۱۳۹۸ ۰۸:۵۴
تعداد بازدید : ۱۹۹