رئوس همکاری‌های بلندمدت نفت و گسترش انرژی پاسارگاد بررسی می‌شود

رئوس همکاري‌های بلندمدت شرکت‌های ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد در طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر، در نشست کمیته مدیریت مشترک (JMC) این میدان‌ها در حال بررسی است.
به گزارش پایگاه اطلاع سانی اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، نخستین نشست کمیته مدیریت مشترک (JMC) میدان‌های سپهر و جفیر از صبح امروز (دوشنبه، ۱۵ مهرماه) آغاز به کار کرده است؛ میدان‌هایی که قرارداد توسعه آن ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۹۶ بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد امضا و این قرارداد چندی پیش نافذ شد. البته با توضیحی که در این نشست ارائه شد، باید بگوییم «میدان» سپهر جفیر نه «میادین»؛ زیرا سپهر و جفیر به دلیل ارتباط ساختاری مخازن در عمل یک میدان به شمار می‌آید.

رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در ابتدای نشست به توضیح مختصری درباره قرارداد توسعه سپهر جفیر پرداخت: «ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم این قرارداد ۲۴۲۷ میلیون دلار و دوره قرارداد ۲۰ ساله است. نخستین تولید هدف‌گذاری‌شده، تحقق تولید روزانه ۲۱ هزار بشکه نفت پس از ۳۰ ماه است و این رقم در سقف خود به ۱۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. تولید تجمعی میدان هم بیش از ۵۰۰ میلیون بشکه برآورد شده است».

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، قرارداد توسعه سپهر و جفیر، سومین قراردادی بود که شرکت ملی نفت ایران در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا کرد و این قرارداد به‌طور کامل به شرکتی ایرانی واگذار شده است که البته این شرکت می‌تواند در آینده از شریک خارجی نیز بهره‌مند شود.

شریک خارجی موضوعی بود که مهدی میرمعزی، مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد هم در صحبت‌های خود در ابتدای نشست به آن اشاره کرد: «برنامه‌ریزی کرده بودیم تا از مشارکت شرکتی خارجی در اجرای این قرارداد استفاده کنیم و حتی مذاکرات با دو شرکت نهایی شده بود که به واسطه خروج آمریکا از برجام، این دو شرکت کنار رفتند. البته ما همچنان درصدد بهره‌مندی از شریک خارجی هستیم».

مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به «مدت زمان قرارداد» به عنوان یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های قراردادهای بیع متقابل و الگوی جدید قراردادهای نفتی عنوان کرد: «مدت قرارداد در الگوی جدید قراردادهای نفتی بیست‌ساله است و مدت زمان همکاری کارفرما و پیمانکار مانند قراردادهای بیع متقابل به چندسال محدود نمی‌شود؛ پس چه بهتر که در این بازه زمانی بلندمدت، روابطی مبتنی بر تعامل و همکاری هرچه بیشتر بین دو طرف شکل گیرد و تداوم داشته باشد».

میرمعزی درباره طولانی شدن فاصله امضا تا تنفیذ قرارداد توسعه سپهر جفیر هم گفت: «گذشت زمان و سخت‌تر شدن شرایط کار ناشی از تنگ‌تر شدن حلقه تحریم، یک وجه قضیه است و وجه دیگر آن است که ما از این فرصت برای سازماندهی و آماده‌سازی هرچه بیشتر خود به منظور آغاز عملیات اجرایی قرارداد در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده کرده‌ایم».

سید جواد مرتضوی، مدیرعامل شرکت شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد (زیرمجموعه گسترش انرژی پاسارگاد) نیز به برنامه این شرکت برای توسعه سپهر جفیر اشاره کرد و گفت: توسعه این میدان در قالب سه فاز انجام خواهد شد و برآوردهای ما نشان می‌دهد در صورت بهره‌مندی از فناوری‌های برتر، به‌طور حتم می‌توان به ظرفیت‌های بیشتری در این میدان دست یافت.

میدان‌های سپهر و جفیر در سال ۱۹۷۶ میلادی با حفر چاه شماره یک جفیر کشف شدند. این میدان‌ها در بخش شمال شرقی حوزه رسوبی دشت آبادان و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارند. در نیمه دوم سال ۹۶، با مطالعات و بررسی‌های انجام شده از سوی مدیریت‌های ذی‌ربط شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابع، ارتباط ساختاری مخازن این میدان‌ها و لزوم توسعه یکپارچه آنها به منظور حداکثر کردن ثروت ملی به اثبات رسید و قرارداد توسعه یکپارچه سپهر و جفیر، ۲۷ اسفندماه همان سال امضا شد.
۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۰۹
تعداد بازدید : ۳۳۰