بازار بورس کالا با ورود فرآورده‌های جدید نفتی رونق می‌گیرد

بازار بورس کالا با ورود فرآورده‌های جدید نفتی رونق می‌گیرد
نخستین محموله وکیوم باتوم (VB)، آیزو ریسایکل و لوب‌کات امسال با هدف رونق بخشیدن به بازار فروش فرآورده‌های نفتی در بورس کالا عرضه و قرار شد در آینده نزدیک دیگر فرآورده‌ها نیز در این بازار عرضه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این مطلب تصریح کرد: با توجه به الزام قانون در برنامه های سوم، چهارم و پنجم وزارت نفت موظف شد بورس نفت را راه اندازی کند و شرکت های پالایشی فرآورده های تولیدی خود را در بورس عرضه کنند.

فرید عامری با بیان این که در دو سال گذشته گوگرد، قیر، روغن و انواع حلال ها در بورس عرضه شد، گفت: امسال نیز برای نخستین بار وکیوم باتوم (VB) و آیزو ریسایکل و لوب‌کات (ماده اولیه تولید روغن پایه پارافینیک) در بازار بورس عرضه شد و در آینده نزدیک چند فرآورده جدید نیز در بازار بورس کالای کشور عرضه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به این که هم اکنون قیمت پنج فرآورده اصلی (بنزین، گازوییل، نفت سفید، نفت کوره و گازمایع) با نرخ های تکلیفی از سوی دولت تعیین می شود، ورود این فرآورده ها به بورس معنا ندارد، زیرا بورس محلی است برای کشف قیمت و عرضه فرآورده با قیمت آزاد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که هم اکنون بخشی از نفت کوره تولیدی پالایشگاه های کشور در داخل مصرف می شود و بخشی برای صادرات اختصاص می یابد، افزود: تنها آن بخشی که صادر می شود، قابلیت عرضه در بورس دارد و مسئولیت عرضه این فرآورده در بازار بورس بر عهده امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران است.

عامری تصریح کرد: بر اساس نیازسنجی در داخل، میزان عرضه هر یک از فرآورده های تولیدی پالایشگاه ها در کشور مشخص و مازاد آن در بورس بر اساس قیمت های خلیج فارس با کسر پنج درصد انجام می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، با توجه به تصمیم وزارت نفت برای راه اندازی بورس نفت، دولت مصوبه ای در دو مرحله برای راه اندازی بورس به وزارت نفت ابلاغ کرد که در قالب آن راه اندازی بورس نفت در دو مرحله عرضه فرآورده‌های نفتی و نفت خام برنامه ریزی شد.

بر اساس این برنامه قرار شد نخست محصولات پتروشیمی و فرآورده ها در بورس عرضه، سپس بورس نفت خام و فرآورده‌های اصلی تاسیس شود.

شرط راه اندازی بورس نفت، پذیرش نفت کوره در بورس کالاست و عرضه این محصول، زمینه را برای عرضه نفت خام در بورس فراهم ‌می کند.

احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت، پیش تر با اعلام آمادگی برای عرضه نفت کوره در بازار بورس گفته بود: در صورتی که بورس اعلام آمادگی کند، این کار را انجام می‌دهیم.

۱ اسفند ۱۳۸۹ ۱۰:۱۴
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۷۱