دیدار اعضای هیئت‌مدیره اوپکس با زنگنه

دیدار اعضای هیئت‌مدیره اوپکس با زنگنه

در نشستی که وزیر نفت به‌اتفاق معاونین با نمایندگان بخش خصوصی داشتند اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل خصوصی صادراتی کشور حضور داشت.
آقای حسینی سخنگوی اتحادیه در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اوپکس گفت: در این دیدار که با همراهی آقایان هاشمی رئیس و باقریان عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صورت گرفت بر لزوم استقرار نظام رگولاتوری در بخش پایین‌دست نفت تأکید شد که زنگنه ضمن تائید این خواسته، با اشاره به اینکه شورای رقابت وظیفه تنظیم گر در این صنعت را بر عهده دارد و متأسفانه از اختیارات خود به‌خوبی استفاده نمی‌کند بر حضور پررنگ این شورا در جهت تنظیم و مقررات رگولاتوری تأکید کرد. وزیر نفت همچنین در خصوص مشکلات فرمول و نحوه محاسبه قیمت نفت خام پالایشگاه‌ها گفت: با توجه به مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی پایین‌دست ازلحاظ قیمت‌گذاری ایجاد می‌گردد اگر قیمت‌های ارائه‌شده توسط پالایشگاه‌ها بالاست پیشنهاد می‌شود که از بورس خرید نکنند در این صورت بورس مجبور خواهد شد قیمت‌ها را کاهش دهد. با توجه به این گفته وزیر نفت و مشکلاتی که در قیمت‌گذاری خوراک واحدها ایجادشده است هیئت‌مدیره اوپکس خاطرنشان ساختند که در صورت ادامه روند فعلی، قطعاً صادرات بعضی از اقلام مانند قیر، اسلاک وکس، پارافین و هیدروکربن با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.
سخنگوی اتحادیه در خصوص نظر وزیر نفت نسبت به تولید و صادرات قیر ادامه داد: وزیر نفت درباره فرآورده‌های نفتی به قاچاق‌های زیادی که صورت می‌گیرد و عدم همخوانی میزان تولید قیر با میزان مصرف داخل و صادرات بدبین بودند. قطعاً آماری که توسط آقای زنگنه ارائه شد آمار درستی نبود. ایشان درجایی می‌گفت ما 4 میلیون تن محصول به بازار می‌دهیم. توسط شهرداری 3 میلیون تن در بازار داخل خرید می‌شود و 4 میلیون تن هم صادرات می‌شود و بالای 10 میلیون تن قیر معامله می‌شود درحالی‌که کل وکیوم باتومی که تولید می‌کنیم 5 میلیون تن است که به آقای زنگنه توضیح داده شد که اولاً 4 میلیون تن را شما عملاً به پالایشگاه‌ها نمی‌دهید و حدود 2 میلیون تن آن محقق شده است ثانیاً همان قیر برای مصارف داخلی استفاده می‌شود و دوباره خریدی در بازار صورت نمی‌گیرد که شما دوباره حساب می‌کنید و چون صادرات هم‌اکنون حدود 3 میلیون تن است آمار باهم می‌خواند و اینکه شما می‌گویید که مازوت به قیر تبدیل می‌شود و بعضی کارهای خلاف صورت می‌گیرد این موضوع تقصیر خود شرکت نفت است. لذا پیشنهاد اتحادیه این است که قیمت مازوت و نفت سفید آزاد شود. وزیر نفت نیز در پاسخ گفت در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است و احتمالاً قیمت مازوت، نفت سفید و گاز مایع آزاد می‌شود. قطعاً هم به نفع دولت هست و هم به نفع بخش خصوصی و هم می‌تواند فساد را کم کند. بحث دیگری که مطرح شد این بود که قانونی اخیراً به تصویب مجلس رسیده که برای توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت نفت مجوز دو میلیون ایجاد ظرفیت پالایشگاهی جدید را صادر بکند و نفت را به‌صورت اعتباری 10 الی 12 ساله به این پالایشگاه‌ها بدهد. تدوین این آیین‌نامه بر عهده وزلرت نفت اشت و طوری تهیه‌شده که به نظر می‌رسد بخش خصوصی نتواند از این آیین‌نامه و امکاناتش استفاده بکند. آقای زنگنه اعتقاد داشت که دقیقاً در قانون صراحت دارد که پالایشگاه با تکنولوژی بالا باشد،10% بیشتر فیول نداشته باشد و30 الی 35% سهامش را در بورس عرضه کند و معتقدیم قانونی که مجلس مصوب کرده کارشناسی نبوده و ریشه مشکل در آن قانون است که قطعاً اگر بخواهد عملیاتی شود باید مجلس اصلاح بکند و این‌ها حتماً باید بتوانند از منابع صندوق ملی استفاده کنند که متأسفانه خیلی هم امکانات صندوق توسعه ملی الآن پاسخگو نیست.
سخنگوی اتحادیه در پایان گفت : این نشست فضای خوبی را در جهت بحث و گفتگو با همه مدیران نفتی ایجاد کرد و باعث اصلاح ذهنیت‌ها نسبت به عملکرد بخش خصوصی گردید و نقطه نظرات بالاترین مقام اجرایی نفت نیز واضح و رودررو به اطلاع فعالان بخش خصوصی رسید .

فایل پیوست

۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۷:۳۰
تعداد بازدید : ۵۱۴