ونزوئلا رفیقی که رقیب نفت ایران شد ؛ ونزوئلا برای تصاحب بزرگترین بازار نفت ایران خیز برداشت

ونزوئلا رفیقی که رقیب نفت ایران شد ؛ ونزوئلا برای تصاحب بزرگترین بازار نفت ایران خیز برداشت
دولت کاراکاس به عنوان یکی از کشورهای دوست و نزدیک به صنعت نفت و گاز ایران، در اوج رفاقت، بخشی از بازار نفتی ایران در هندوستان را با افزایش صادرات طلای سیاه تصاحب کرد.
به گزارش خبرنگار پانا نیوز، به واسطه فعالیت هوگو چاوز و محمود احمدی نژاد روسای جمهور ایران و ونزوئلا، صنایع نفت و گاز و کشور در سال‌های اخیر همکاری‌های تنگاتگی با یکدیگر داشته اند.

امضای خرید ساخت 2 مجتمع پتروشیمی، توسعه چند میدان نفت سنگین ونزوئلا توسط پیمانکاران ایرانی، ساخت نفتکش و ایجاد یارد سکوسازی در سال‌های خیر مهمترین قراردادهای ایران و ونزوئلا در سطح صنایع نفت و گاز دو کشور بود.

البته توسعه همکار‌ی‌های ایران و ونزوئلا فقط به امضای قراردادهای نفت و پتروشمی ختم نشده است و این دو کشور هم در سازمان اوپک تعامل و هماهنگی قابل قبولی با یکدیگر داشته اند.

با این وجود ونزوئلا کشوری که از آن به عنوان دوست و رفیق صنعت نفت و گاز ایران یاد می شد در اوج رفاقت نفتی، بخشی از بازار صادرات نفت ایران به هندوستان را تصاحب کرده است.

سایت هیندوبیزینس لاین امروز با انتشار گزارشی از افزایش صادرات نفت عراق و ونزوئلا به هند به منظور افزایش سهم نفتی خود در پالایشگاه های این کشور آسیایی خبر داده است.

بر این اساس با وجود آنکه دولت ونزوئلا بارها اعمال تحریم های نفتی علیه صنعت نفت و گاز ایران را محکوم کرده بود بر خلاف اظهارات خود تصاحب یکی از بزرگترین بازارهای نفتی ایران هدف گذاری کرده است.

آمارهای نشان می دهد که در مدت 6 ماهه آوریل تا سپتامبر سالجاری میلادی، پالایشگاه‌های هند 85.959 میلیون تن نفت خام وارد کرده‌اند که در این بین سهم ونزوئلا از محل صادرات نفت به بیش از 10.3 درصد افزایش یافته است.

همزمان با افزایش صادرات نفت ونزوئلا به هند، صادرات طلای سیاه ایرانی هم به این کشور آسیایی با کاهش روبرو بوده است به طوری‌که در این مدت 6 ماهه، عربستان 15.688 میلیون تن، عراق 11.184 میلیون تن، ونزوئلا 8.867 میلیون تن، کویت 8.403 میلیون تن، امارات 7.876 میلیون تن، نیجریه 6.789 میلیون تن و ایران 6.145 میلیون تن نفت به هند صادر کرده‌اند.

این در حالی است که تا 2 سال گذشته ایران با صادرات روزانه 300 هزار بشکه نفت به هند، پس از عربستان سعودی دومین صادرکننده این کالای استراتژیک اقتصادی به پالایشگاه‌های هندی بود.
۵ آذر ۱۳۹۱ ۲۲:۵۱
تعداد بازدید : ۹۳۷