نفت در روزنامه های امروز/ چالش سابک بر سر راه آرامکو



🔻امروز دوشنبه ششم آبان ماه، در روزی بین التعطیلین که دیگر در ایران عادت به نیمه تعطیل بودن آن داریم، اغلب روزنامه ها منتشر نشدند. اما از بین معدود روزنامه هایی که امروز عرضه شدند "دنیای اقتصاد" گزارش جالبی با عنوان "چالش سابک بر سر راه آرامکو" دارد. در این گزارش آمده است : دامنه اثر حملات پهپادی ۱۴ سپتامبر به قلب تاسیسات نفتی آرامکو، به مرور در حال مشخص شدن است. یکی از اثرات این حمله که نیمی از تولید روزانه نفت خام عربستان سعودی را دچار اختلال کرد، بر میزان تولیدات سابک به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی خاورمیانه نیز قابل مشاهده است. این شرکت علاوه بر زیانی که از ناحیه این افت تولید داشته؛ با شناسایی زیان ۴۰۰ میلیون دلاری در ارزیابی دارایی‌های خود در شرکت پتروشیمی سوئیسی Clariant، کاهشی ۸۶ درصدی را در سود خالص سه ماه سوم خود به ثبت رساند.

🔻به نوشته این روزنامه، بر اساس گزارش‌های موجود، این میزان ثبت زیان در سابک که احتمالا در سال آینده میلادی نیز ادامه داشته باشد، برنامه‌های محمد بن سلمان برای افزایش ارزش آرامکو را با چالشی تازه مواجه کرده است. آرامکو سعودی اوایل سال جاری میلادی ۷۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی و صنایع شیمیایی سابک را به ارزش ۱/ ۶۹ میلیارد دلار خریداری کرد تا شاید مالکیت چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی دنیا، بر ارزش آرامکو بیفزاید. این سهام از سوی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی که ریاست آن بر عهده ولیعهد جوان سعودی است، خریداری شد تا در جریان عرضه اولیه سهام آرامکو، ارزش این شرکت را افزایش دهد و نتایج بهتری به بار بیاورد. با وجود پیگیری این هدف، کارشناسان عقیده دارند هزینه‌ای که آرامکو برای به دست آوردن سهام سابک کرده، به نوعی اهداف مالی عرضه اولیه بزرگ‌ترین شرکت نفت دنیا را خنثی می‌کند. بر اساس تخمین‌‌های موجود، عرضه اولیه سهام آرامکو می‌تواند حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نصیب ولیعهد جوان این کشور به‌عنوان مبتکر اصلی ایده کند. با این حال هزینه‌کرد بیش از ۶۹ میلیارد دلاری برای به دست آوردن سهام سابک، بخش زیادی از درآمد مورد انتظار از عرضه اولیه آرامکو را عملا خنثی کرده است.

🔻مدیرعامل شرکت صنایع پایه عربستان سعودی (SABIC)، روز گذشته اعلام کرد که حمله هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی آرامکو در ماه گذشته، ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن از تولیدات پتروشیمی این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است. به گفته یوسف البنیان، این میزان کاهش تولید اثر مالی قابل‌توجهی نخواهد داشت و اثرات احتمالی آن در سه ماه چهارم مشخص خواهد شد. به گزارش رویترز، سابک همچنین هشدار داد که ایجاد ظرفیت جدید در خطوط تولید محصولات کلیدی که در سال جاری قیمت‌ها و حاشیه سود آنها را تحت تاثیر قرار داده است، می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد. البنیان در این زمینه اعلام کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار، می‌توان فرض کرد که نتایج مالی سه ماه چهارم کمابیش شبیه به سه ماه سوم و چشم‌انداز ۲۰۲۰ همچنان چالش‌ برانگیز باشد.

🔻 دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: در کنار اختلال تولیدی که در پی حملات پهپادی در سابک ایجاد شده، این شرکت پتروشیمیایی چیزی حدود ۴۰۰ میلیون‌دلار یا ۵/ ۱ میلیارد ریال عربستان، از ناحیه ارزیابی دارایی‌های خود در شرکت پتروشیمی سوئیسی Clariant از دست داده است. این خبر روز گذشته از سوی سابک اعلام شد. بر اساس این گزارش، چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی دنیا، در سه ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر سود خالص ۸۳۰ میلیون ریالی به ثبت رسانده که از سود ۱/ ۶ میلیارد دلاری به ثبت رسیده در همین بازه زمانی در سال گذشته کمتر است. علت این میزان کاهش درآمد علاوه بر پایین‌تر بودن میانگین قیمت‌های فروش، به زیان سابک از ناحیه افت ارزش سهام Clariant نیز مربوط می‌شود. سابک که ۲۵ درصد از سهام کلارینت سوئیس را در اختیار دارد، اعلام کرده است که پس از قطع همکاری این شرکت سوئیسی با سابک در جولای، علاقه‌ای به در اختیار گرفتن تمام سهام این شرکت ندارد. سابک سهم ۲۵ درصدی خود از سهام Clariant را در ژانویه ۲۰۱۸ خریداری کرد. در آن زمان ارزش این معامله فاش نشد اما بر اساس ارزش بازار، این سهام چیزی حدود ۴/ ۲ میلیارد دلار تخمین زده شد. به گزارش رویترز، ارزش فعلی بازار این سهام در حال حاضر کمتر از ۸/ ۱ میلیارد دلار است. بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی، چنانچه ارزش سهام یک شرکت دچار کاهش شود، آن شرکت باید دارایی‌های خود را ارزیابی کرده و بار دیگر آن را ارزش‌گذاری کند. این همان کاری است که سابک انجام داده و در این ارزیابی، زیانی ۴۰۰میلیون دلاری را شناسایی کرده است.

۶ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۵۸
تعداد بازدید : ۳۵۸