کاهش تقاضا برای نفت‌کوره پرگوگرد/ سودهای پالایشی در اروپا، آسیا و آمریکا کاهش یافت

کاهش تقاضا برای نفت‌کوره پرگوگرد، تأثیر مستقیمی روی کاهش سود پالایشی در اروپا و آسیا داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس استانداردهای جدیدی که سازمان بین‌المللی دریانوردی برای سوخت کشتی‌ها تعیین کرده است، از ابتدای سال 2020 میزان سولفور نفت کوره‌ای که به عنوان سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود نباید بیشتر از نیم درصد باشد.

در حالی که به آغاز سال 2020 میلادی نزدیک می‌شویم، شاهد کاهش تقاضا برای نفت‌کوره پرگوگرد در بازار آسیا هستیم. افت سودهای پالایشی نفتا و گازوئیل و کاهش شدید سود پالایشی بنزین در بازار آسیا به همراه کاهش تقاضا برای نفت کوره پرگوگرد که متأثر از قوانین "ایمو 2020" است، اصلی‌ترین دلیل تضعیف سودهای پالایشی نفت خام دبی در بازار آسیا است.

سودهای پالایشی برای نفت خام شاخص برنت در بازار اروپا در هفته منتهی به 18 اکتبر 2019، با 46 سنت در هر بشکه کاهش نسبت به هفته پیش از آن به 6.97 دلار در هر بشکه رسید.

تضعیف سودهای پالایشی نفتا به دلیل افزایش کرایه نفتکش‌های این فرآورده‌ نفتی و کاهش سودهای پالایشی بنزین به علت بالارفتن سطح ذخیره سازی آن در منطقه آمستردام-رتردام-آنتورپ، به همراه کاهش تقاضا برای نفت‌کوره، موجب تضعیف سودهای پالایشی نفت خام برنت در بازار اروپا شده است.

در مقابل، عواملی مانند کاهش سطح ذخیره سازی گازوئیل در آمریکا، فراهم شدن شرایط برای صادرات آن و تقویت سودهای پالایشی سوخت جت، مانع از تضعیف بیشتر سودهای پالایشی نفت خام برنت در این بازار شدند. در همین مدت، سودهای پالایشی برای نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی در بازار امریکا نیز با کاهش 55 سنت در هر بشکه، به 18.35 دلار در هر بشکه تنزل کرد که کاهش سودهای پالایشی بنزین در این امر موثر بود. این در حالی است که تقویت سود پالایشی سوخت جت، مانع از تضعیف بیشتر سودهای پالایشی نفت خام دبلیوتی‌آی در بازار امریکا شده است.
۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۲۱۸