ورود بخش خصوصی به عرصه اقتصاد، خواست نظام است

ورود بخش خصوصی به عرصه اقتصاد، خواست نظام است
پنجمین همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در حالی(27 بهمن) برگزار شد که رئیس اتاق بازرگانی تهران بر حضور بخش خصوصی در عرصه‌های اقتصادی تاکید کرد و آن را نگاهی حاکمیتی به آینده اقتصاد ایران دانست. از سوی دیگر نقش هدفمندی یارانه‌ها نیز در این همایش مورد بررسی قرار گرفت.
نجمین همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در حالی روز گذشته (27 بهمن) برگزار شد که رئیس اتاق بازرگانی تهران بر حضور بخش خصوصی در عرصه‌های اقتصادی تاکید کرد و آن را نگاهی حاکمیتی به آینده اقتصاد ایران دانست. از سوی دیگر نقش هدفمندی یارانه‌ها نیز در این همایش مورد بررسی قرار گرفت.
 
پنجمین همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بررسی آثار هدفمندسازی یارانه‌ها بر صادرات فرآورده‌های صنعتی پایه نفتی، بررسی ظرفیت‌های برنامه پنجم توسعه از لحاظ صادرات فرآورده‌های نفتی، بررسی اقتصادی شرایط و محیط فعلی کسب و کار صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بررسی آثار تثبیت، کاهش نرخ ارز بر شرایط کسب و کار صادرکنندگان و ارائه راهکارهای اجاریی برای تقویت نقاط بهبود شرایط فعلی اقتصاد و کسب و کار اعضای اتحادیه برگزار شد.
 
«یحیی آل اسحاق»، رئیس اتاق بازرگانی تهران با نگاهی به نظر نظام حاکمیتی در خصوص واگذاری امور از بخش دولتی به خصوصی، آن را فرصتی مناسب خواند و افزود: «حال که نظام حاکمیتی به این نتیجه رسیده است باید بخش خصوصی هم تمام توان خود را برای گذار از این شرایط سخت بکار گیرد که این مستلزم سیاست گذاری، تعامل و ظرفیت سازی است.»
 
به گفته وی بعد از گذراندن این دوران در نهایت اقتصاد کشور بر گرده تشکل‌ها گذاشته خواهد شد. تشکل‌هایی که حرفه‌ای، به روز شده و آشنا به شرایط زمان و جهان فعالیت می‌کنند.
 
وی همچنین تشکل‌ها را هسته فنی همه فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در این صنف دانست و افزود: «هر چقدر که حاکمیت کار را به بخش خصوصی واگذار می‌کند تشکل‌ها و اتاق‌ها هستند که باید جایگزین آن‌ها شوند.»
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران موفقیت در عرصه بین‌المللی در بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را تابع ایجاد هلدینگ‌های بزرگ متناسب با فعالیت این رشته خواند و افزود: «با ایجاد شرکت‌های مادر تخصصی، متناسب با فعالیت این بخش قطعا موفقیت‌های چشم گیری حاصل خواهد شد.»
 
آل اسحاق هرگونه نگرانی در خصوص اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را بی مورد دانست و افزود: «با وجود در اختیار داشتن بهترین و متخصص‌ترین فناوری و نیروی انسانی و همچنین غنی‌ترین منابع و ذخایر نفتی نه تنها موضوع اولیه‌ای همچون اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نباید ما را نگران کند بلکه باید زمینه برای ورود صادرکنندگان ما به بازارهای جهانی و رقابت با رقبای غیر یارانه‌ای باشد.
 
وی با اشاره به این که ما به قیمت‌های یارانه‌ای عادت کرده‌ایم گفت: «رقبای ما فعالیت خود در این بخش را بدون یارانه به علاوه هزینه مالیات، حمل و نقل و ... ادامه می‌دهند.»
 
وی بهترین روش تنظیم برنامه‌ها را بکارگیری نظام تدبیر دانست و افزود: «این تدبیر باید در قالب فرد، بنگاه، اتحادیه، نظام حاکمیتی و ... تجلی پیدا کند. به این ترتیب فرصتی برای گسترش تعاملات و افزایش صادرات خواهیم داشت.»
 
وی در پایان علاوه بر بکار گیری نظام تدبیر از سوی مدیران بخش صادرات کشور نقش دولت را برای توسعه صادرات با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار تاثیر گذار خواند و افزود: «دولت می‌تواند هم از طریق باز توزیع مناسب منابع مالی و هم کمک‌های نظام بانکی و استفاد از فاینانس اقدامی مثبت در جهت تسریع و تسهیل فعالیت‌های صادراتی به انجام برساند.
 
رشد همزمان تجارت با افزایش تولید عامل کسب رتبه برتر صادرات
«علی دیوانداری»، رئیس بانک ملت نیز در این همایش با بررسی روند توسعه ظرفیت فرآورده‌های نفتی در جهان و در بین کشورهای عضو اپک به بیان فرصت‌ها و چالش‌ها در پی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت.
 
او با تحلیل روند جهانی، ایجاد قطب‌های جدید در تولید فرآورده‌های نفتی را حاصل افزایش ظرفیت تولید دانست و گفت: «به واسطه ظرفیت‌سازی‌ که در بخش‌های تولید، مصرف و صادرات صورت گرفته است، کشورهای آسیایی و پاسفیک از منطقه آمریکای شمالی جلوتر افتاده و فاصله بین آسیا و اروپا در حال کاهش است.
 
وی با بیان این که اگرچه ایران در بین کشورهای اپک از نظر ظرفیت پالایشگاهی، تولید و مصرف رتبه‌های قابل قبولی را داراست اما در صادرات محصول جایگاه بالایی ندارد افزود: «برای کسب رتبه برتر در صادرات بهترین شیوه فراهم کردن همزمان رشد تجارت با افزایش تولید است.
 
وی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را فرصت مناسب دیگری بر تقویت صادرات دانست.
 
او حمایت صندوق توسعه ملی از صادرات، تغییر نگاه از نفت خام به فرآورده در بخش صادرات، بسترسازی برای حضور بخش خصوصی، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و تشویق و جذب سرمایه‌گذاری جدید را از مهم‌ترین فرصت‌ها در بخش انرژی در قالب برنامه پنجم توسعه عنوان کرد.
۱ اسفند ۱۳۸۹ ۱۰:۲۱
اکوپترو نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۱۷۹