خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی تعمیر و راه‌اندازی شد

خط لوله اصلی انتقال گاز ترش فاز ۱۶ پارس جنوبی که زمستان پارسال دچار آسیب‌دیدگی شده بود، تعمیر و پس از انجام عملیات نصب در بستر دریا راه‌اندازی شد.
به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، تعمیرات خط لوله ۳۲ اینچ انتقال گاز ترش سکوی SPD16 که بهمن ماه پارسال در فاصله ۸۷ کیلومتری از ساحل عسلویه دچار آسیب‌دیدگی شده بود پایان یافت و عملیاتی شد.

مقرر شد تعمیرات این خط با توجه به آسیب حدود ۱۸۰ متر از خط لوله اصلی انتقال گاز ترش این سکو در بستر خلیج فارس به روش ساخت اسپول (۲ عدد اسپول ۸۷ متری) در خشکی و نصب آنها به کمک یک فلنج میانی و ۲ فلنج هوشمند در طرفين خط لوله در دریا انجام شود.

پس از تأمین، بارگیری و انتقال لوله‌های مورد نظر از خرمشهر به بندرعباس از سوی شرکت نفت و گاز پارس، عملیات ساخت دو عدد اسپول دوسر فلنج ۸۷ متری اواخر اردیبهشت‌ماه امسال از سوی پیمانکار پروژه آغاز شد و با انجام عملیات هایدروتست، سندبلاست و پوشش‌دهی سرجوش‌ها در نیمه دوم خرداد از بندرعباس به عسلویه انتقال یافت.

عملیات باربرداری و انتقال اسپول‌ها در عمق ۶۷ متری دریا با لنگراندازی شناور حامل اسپول‌ها در موقعیت خط لوله آسیب‌دیده ابتدای مرداد ماه آغاز شد. در ادامه با هماهنگی‌های انجام‌شده برای تأمین شناور مجهز به امکانات غواصی در آب‌های عمیق، شناوری که تحت اختیار شرکت نفت و گاز پارس در اختیار پیمانکار پروژه قرار گرفت و با انتقال تجهیزات و ابزار مورد نیاز عملیات به عرشه این شناور، تعمیر خط لوله آسیب‌دیده سکوی SPD16 آغاز شد.

انجام عملیات برش‌کاری خط لوله آسیب‌دیده در هر دو سوی سکو و ساحل، انتقال و استقرار اسپول‌ها در بستر دریا و عملیات نصب و راه‌اندازی کامل این خط لوله با توجه به شرایط آب و هوایی در کمتر از سه ماه پایان یافت و خط لوله ۳۲ اینچ سکوی SPD16 عملیاتی شد.

شایان ذکر است، بخش‌های آسیب‌دیده این خط لوله برای انجام تحقیقات و ریشه‌یابی حادثه در اختیار واحد بازرسی فنی شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.
۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۱۴
تعداد بازدید : ۳۱۰