نفت در روزنامه‌های امروز/ نوسان نفت بر مدار چین و آمریکا



🔻امروز یکشنبه ۱۲ آبان ماه روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان نوسان نفت بر مدار چین و آمریکا نوشت: نفت روز جمعه به‌عنوان آخرین روز معاملاتی هفته، بیشترین رشد خود را از زمان حمله به تاسیسات نفتی آرامکو یعنی طی ۶ هفته اخیر تجربه کرد. اخبار منتشر شده از مذاکرات تجاری آمریکا و چین و همچنین آمار بهتر از انتظارات از اقتصاد هر دو کشور مهم‌ترین اهرم جهش قیمت‌ها در بازار طلای سیاه بود. قیمت نفت برنت در این روز بیش از دو دلار معادل ۴/ ۳ درصد رشد کرد و در نهایت به مرز ۷/ ۶۱ دلار بر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت، نفت شاخص بازار نیویورک نیز بیش از دو دلار معادل ۷/ ۳ درصد افزایش یافت و ۲/ ۵۶ دلار بر بشکه معامله شد. بعد از حمله به تاسیسات آرامکو در ۱۴ سپتامبر، قیمت نفت بیش از ۱۴ درصد رشد قیمت را به ثبت رساند، با این حال بازگشت سریع تولیدات عربستان به حالت عادی موجب شد قیمت‌ها در عرض چند روز به سطح پیش از حمله بازگردد.

🔻 در بخش دیگری از این گزارش آمده: روسیه در ماه گذشته بارها اعلام کرده که هنوز زود است درخصوص تعمیق توافق نفتی تصمیم‎‌گیری شود. آنطور که رویترز گزارش می‌دهد، روسیه در ماه گذشته با کاهش تولید اندکی مواجه شده است. این کشور در ماه اکتبر ۲۳/ ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که نسبت به دسامبر ۲۰ هزار بشکه کاهش داشته، با این حال رقم تولید همچنان حدود ۵۰ هزار بشکه از سقف تولید روسیه بر اساس توافق نفتی در اوپک‌پلاس بیشتر است.آمار موجودی انبارهای نفتی آمریکا یکی دیگر از اهرم‌های اثرگذار بر بازار نفت در ماه گذشته میلادی بوده است. موجودی این ذخایر طی چهار هفته بیش از ۱۶ میلیون بشکه افزایش یافته است. از این چهار هفته ۳ هفته آمار صعودی و تنها در یک هفته موجودی‎ها افت محدودی را تجربه کردند. انتشار این آمار توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا عصر هر چهارشنبه یکی از عوامل مهم اثرگذار بر بازار نفت بوده است. رشد مداوم موجودی‌ها در حالی بود که میزان تولید این کشور تنها در هفته اول افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای را به ثبت رساند و در کل ماه روی سطح ۶/ ۱۲ میلیون بشکه در روز ثابت باقی ماند. از این‌رو می‌توان افزایش موجودی‌ها را به افت تقاضا مربوط دانست. آمار کاهشی تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا نیز تایید می‌کند که سرعت رشد تولیدات این کشور کند شده است. تعداد دکل‌ها در این ماه ۲۲ مورد کاهش یافته و به ۶۹۱ دکل رسیده که کمترین سطح از آوریل ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

🔻 روزنامه تعادل هم در گزارشی با همین موضوع نوشت: مجموعه عوامل دست به دست هم دادند تا در روز پایانی هفته بازار جهانی نفت، شاخص‌ها رشد 3.5 درصدی را تجربه کنند. تقویت احتمال توافق تجاری میان چین و امریکا که در نتیجه اعلام حصول توافقات اولیه در فاز نخست این توافق صورت گرفت، مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت نفت بود و آمارهای اقتصادی مثبت از هر دو کشور باعث تقویت قیمت‌ها شد. آمار اشتغالزایی در ایالات متحده فراتر از حد انتظار بود و شاخص مدیران خرید بخش تولید در چین نیز آمار امیدوارکننده‌ای را ارایه دادند. رونق بازار سهام در اروپا و امریکا، کاهش تولید نفت روسیه و تقویت گمانه‌زنی‌ها درباره شدت بخشیدن اوپک به کاهش تولید نفت نیز از عواملی بودند که قیمت نفت را در پایان روز جمعه بالا بردند. با وجود همه این موارد، طلای سیاه نتوانست کاهش هفتگی قیمت‌های خود را جبران کند و سایه ضعف اقتصاد جهانی و ضعف در تقاضای نفت همچنان بر بازار سنگینی می‌کند.نفت آخرین روز معاملات هفته گذشته را تحت تاثیر رشد مطلوب مشاغل و کاهش شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا با افزایش قیمت به پایان برد اما موفق نشد از کاهش هفتگی اجتناب کند. بهای معاملات آتی نفت برنت 2 دلار و 7 سنت یا ۳.۵ درصد افزایش یافت و در ۶۱ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز با 2 دلار و 2 سنت یا ۳.۷ درصد افزایش، در ۵۶ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

🔻 در بخش دیگری از ایندگزارش آمده: خبرگزاری دولتی شینهوا پکن اعلام کرد که دو کشور چین و امریکا طی یک تماس تلفنی جدی و سازنده میان مذاکره‌کنندگان اصلی در روز جمعه، به اجماع در اصول این توافق دست یافته‌اند. لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید نیز به خبرنگاران گفت که «مذاکره‌کنندگان امریکایی و چینی به پیشرفت عظیمی برای فاز نخست توافق دست یافته‌اند، هر چند این توافق هنوز 100 درصد حاصل نشده است.»جان کیلداف، همکار موسسه مدیریت مجدد سرمایه در نیویورک بیان کرد که توافق تجاری میان چین و امریکا «به‌طور چشمگیری چشم‌انداز اقتصادی جهان را بهبود می‌بخشد؛ به ویژه در آسیا که بیشترین آسیب ناشی از جنگ تجاری را متحمل شده است.»

۱۲ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۲۱۸