نفت در روزنامه های امروز/ پوچ نفتی



🔻امروز دوشنبه سیزدهم آبان، روزنامه همدلی تیتر اول خود را به موضوع عرضه سهام آرامکو اختصاص داده و نوشته: آرامکو که در تامین ده درصد از نفت بازارهای جهانی نقش دارد و فقط در یکسال گذشته درآمدش از شرکت‌های اپل، گوگل و چند غول ثروتمند دیگر سبقت گرفته، حالا در لیست شرکت‌هایی قرار دارد که سهامشان در بورس عرضه می‌شود. آنطورکه مسئولان سعودی در مصاحبه با رسانه‌های خارجی گفته‌اند، برای جلوگیری از وابستگی به نفت و کمک به رشد اقتصادی تصمیماتی در زمینه فروش بخشی از سهام آرامکو گرفته شده، اما هیچ تحلیلی درباره تاثیر این اتفاق بر بازار نفت نیامده است.

🔻حمید حسینی، یکی از کارشناسان انرژی درباره تاثیر این اتفاق بر بازار نفت به همدلی، می‌گوید: "عرضه سهام آرامکو ربط چندانی بر قیمت نفت در بازارهای جهانی ندارد و نمی‌تواند این موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهد. چرا که سیاست‌های عربستان در بازار نفت با این کار تغییری نکرده و تنها مالکیت بخشی از این شرکت به دیگران واگذار می‌شود. نظر می‌رسد که تلاطمی با این عرضه در بازار نفت ایجاد نخواهد شد. درست است که به دلیل اتفاقاتی که برای آرامکو در گذشته افتاد قیمت نفت ابتدا افزایش و سپس کاهش یافت و حالا مجددا قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار گرفته است، اما جریان واگذاری آرامکو نمی‌تواند مانند این اتفاق بازار نفت را هیجانی کند. نکته اصلی که بر بازار نفت تاثیرگذار است، احتمال توافق میان چین و آمریکا است که این موضوع فضای مثبتی را در بازار نفت ایجاد کرده است."

🔻حسن مرادی، کارشناس انرژی نیز به همدلی می‌گوید: "عربستان سعودی این‌روزها با کمبود شدید بودجه مواجه است. تراز تجاری این کشور منفی است و راهی جز جبران کسری بودجه ندارد. این کشور برای جبران این کسری باید به راه‌هایی متوسل شود تا بتواند بر مشکلات خود غلبه کند که یکی از این راه‌ها عرضه سهام آرامکو است. با توجه به اینکه آرامکو یکی از شرکت‌هایی است که از شهرت جهانی برخوردار است، بنابراین به نظر می‌رسد عرضه سهام این شرکت با استقبال مشتریان همراه خواهد شد و افرادی از کل دنیا این سهام را خریداری کنند. به نظر می‌رسد تاثیر عرضه سهام آرامکو تاثیر معنی‌داری بر بازار نفت نخواهد داشت."

🔻آغاز رسمی عرضه سهام آرامکو، مورد توجه "دنیای اقتصاد" هم قرار گرفته و این روزنامه در گزارشی با تیتر " انقباض رویای نفتی بن‌سلمان" نوشت: اطلاعات اولیه‌ای که روز گذشته توسط مقامات آرامکو اعلام شد نشان از کوچک شدن رویای نفتی سعودی‌ها دارد. تقلیل برنامه‎های سعودی‌ها درخصوص عرضه سهام آرامکو از سه جهت انجام شده است؛ ارزش، درصد سهم و مکان عرضه. اول اینکه آن‌طور که بلومبرگ گزارش داده، محمد بن‌سلمان به‌عنوان مبتکر فروش سهام آرامکو از برآورد خود از ارزش این شرکت عقب‌نشینی کرده است. ولیعهد سعودی‌ها با ارزش‌گذاری ۶/ ۱ تا ۸/ ۱ هزار میلیارد دلاری آرامکو برای موفقیت این عرضه اولیه موافقت کرده است؛ یعنی به ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار کمتر از برآورد اعلامی از سوی او تن داده است. این عقب‌نشینی شاید دلیل اصلی عدم تعویق دوباره در عرضه اولیه سهام آرامکو باشد. او ارزش سهام آرامکو را بیش از ۲هزار میلیارد دلار اعلام کرده بود.

🔻دومین عقب‌نشینی این است که سعودی‌ها فعلا به عرضه سهام این شرکت در بورس داخلی عربستان یعنی تداول قناعت کرده‌اند. در برنامه اولیه عربستان در نظر داشت که ۵درصد از سهام آرامکو را در یک یا چندتا از بزرگ‌ترین بورس‌های بین‌المللی عرضه کند. در گام بعدی آنها اعلام کردند که بخشی از سهام این شرکت همزمان با بورس‌های بزرگ در تداول عرضه خواهد شد. اما آنچه فعلا در حال اجرا است، عرضه بخشی از سهام آرامکو در بورس محلی عربستان است. اما سومین انقباض کاهش درصد سهام عرضه شده است. همان‌طور که گفته شد عربستان برنامه داشت که میزان عرضه اولیه ۵درصد از سهام آرامکو باشد؛ اما آن‌طور که کارشناسان و منابع آگاه اعلام می‌کنند درصد سهمی که عرضه خواهد شد بین یک تا ۲درصد خواهد بود. مقامات سعودی اعلام می‌کنند که بین ۳ تا ۴ درصد دیگر سهم را بعدا در بورس‌های بین‎المللی عرضه خواهند کرد؛ با این حال تلاش‌های آنها برای یافتن بازار مناسبی برای عرضه سهام آرامکو تا کنون بی‎نتیجه بوده است. اما این عقب‌نشینی‌ها یک نتیجه احتمالی خواهد داشت و آن از دست دادن رکورد بزرگ‌ترین عرضه اولیه جهان است. بزرگ‌ترین عرضه اولیه‌ای که تا کنون انجام شده به شرکت چینی علی‌بابا با ارزش حدود ۲۵ میلیارد دلار تعلق داشته است، انتظار می‌رفت با عرضه ۵درصد از سهام آرامکو به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار، این رکورد شکسته شود. اما در حال حاضر ارزش این شرکت کمتر از ۲ هزار میلیارد دلار و درصد سهم عرضه شده از آرامکو بین یک تا ۲درصد اعلام می‌شود.

۱۳ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : ۳۷۹