نفت در روزنامه‌های امروز/ ضرورت‌های ده میلیون بشکه‌ای شدن صنعت نفت



🔻 امروز سه شنبه چهاردم آبان ماه تعادل در گزارشی با عنوان شروطی برای تولید ۱۰ میلیون بشکه ای نفت نوشت: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: امروز زمانی است که باید فناوری‌ها را رشد دهیم تا زمانی که دروازه‌ها باز شد بتوانیم به جای 4 میلیون به 10 میلیون بشکه تولید برسیم. عبدالصمد رحمتی با اشاره به لزوم تمرکز بر سرمایه‌گذاری و تولید تکنولوژی در صنعت نفت اظهار داشت: اگر ما هم‌اکنون، در شرایط تحریم و وضعیتی که در کشور جاری و ساری است، درآمد کافی برای اکتشاف و توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت داشتیم، براحتی تا 10 میلیون بشکه هم می‌توانستیم تولید داشته باشیم. او در گفت‌وگو با ایلنا بیان کرد: از لحاظ فناوری مشکل داریم که قرار بود از طریق ‌ای‌پی‌سی به داخل کشور منتقل شود، اما محقق نشد. ولی اگر در همین وضعیتی که اکنون قرار داریم به شرطی که پول داشتیم و می‌توانستیم سرمایه‌گذاری‌ها را زیاد کنیم و فناوری‌های مورد نیاز را در دسترس داشتیم، می‌توانستیم از 4 میلیون بشکه به 10 میلیون بشکه تولید در روز برسیم.

🔻 این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اگر در همین برهه‌ای که تولید و صادرات افت پیدا کرده بتوانیم تجهیزات و فناوری را در کشور ارتقا دهیم، با تغییر شرایط بین‌الملل به سرعت به بیش از دو برابر میزان تولید قبل از تحریم اخیر خواهیم رسید.او یادآور شد: وقتی کشور می‌تواند با مهندسی معکوس تولید پهپاد و موشک پیشرفته داشته و در صنایع هوانیروز تا این حد موفق باشد چرا این تمرکز علاوه بر آن به سمت جایی که درآمدزایی دارد، نمی‌رود؟ درست که بحث امنیتی یک حفاظ و دیواره دفاعی است که باید دور کشور به وجود ‌آید ولی در بحث درآمدزایی به نفت وابسته‌ایم باید فناوری‌ها را در صنعت نفت نیز متمرکز کنیم. رحمتی خاطرنشان کرد: امروز زمانی است که باید فناوری‌ها را رشد دهیم تا زمانی که دروازده‌ها باز شد بتوانیم به جای 4 میلیون به 10 میلیون بشکه تولید برسیم.

🔻 این روزنامه در ادامه نوشت: اکنون که فضا باز است، می‌توانیم در بحث فناوری و تکنولوژی هزینه کنیم، روی بحث ازدیاد برداشت و بهبود برداشت تمرکز کنیم تا درآمدهای نفت را افزایش دهیم. او خاطرنشان کرد: صنایع مربوط به نفت پیچیده‌تر از پهباد و موشک و صنایع هوایی که کشور به موفقیت‌های قابل توجه‌ای در آنها دست یافته، نیست. اگر دانش صنایع دفاعی در نفت نیز متمرکز شود انحصار بسیاری از تجهیزات شکسته شده و تولید نفت ارتقای قابل توجهی خواهد داشت.

🔻 روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان اهمیت مسیر مذاکرات تجاری میان دو غول اقتصادی شرق و غرب در میان فعالان حوزه نفت به قدری بالا است که از نگاه آنها، حاصل این مذاکرات می‌تواند چشم‌انداز تقاضای نفت خام در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را مشخص کند. به گزارش اس‌اندپی گلوبال پلتس، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی عقیده دارد دو مولفه مهمی که در کنار سایر عوامل بنیادین می‌تواند بر تعادل عرضه و تقاضا اثرگذار باشد، تغییرات ژئوپلیتیک و تغییرات اقتصادی یا همان مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین است. به این ترتیب می‌توان مشاهده کرد از نگاه المزروعی، اهمیت مذاکرات تجاری آمریکا و چین دست‌کمی از تغییرات ژئوپلیتیکال ندارد و می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در آینده تقاضای نفت خام در سال آینده میلادی داشته باشد. به گفته المزروعی، با پایان یافتن مذاکرات تجاری، تصویر مربوط به چشم‌انداز تقاضای نفت خام در دو سال آینده میلادی روشن‌تر خواهد شد.

🔻 دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: براساس گزارش اس‌‌اندپی گلوبال پلتس، مناقشه تجاری آمریکا و چین نه تنها پیش‌بینی‌ها از آینده رشد تقاضای نفت خام را به شدت تحت تاثیر قرار داده، بلکه بر تقاضای فعلی نفت خام نیز اثرگذار بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی در ماه گذشته چشم‌انداز خود از رشد تقاضای جهانی نفت خام برای سال آینده میلادی را کاهش داد. تداوم جنگ تجاری و آثار منفی آن بر رشد جهانی اقتصاد و در پی آن رشد تقاضای نفت خام، در رقم خوردن این پیش‌بینی غیرقابل انکار است. این سازمان همچنین میزان تقاضا برای نفت خام اوپک در نیمه اول ۲۰۲۰ را نیز به علت در نظر گرفتن احتمال کاهش فعالیت‌های اقتصادی جهانی کاهش داد. این پیش‌بینی در حالی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی وجود دارد که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک طبق قراردادی که از ژانویه آغاز شده و تا پایان مارس ۲۰۲۰ ادامه دارد، به کاهش روزانه ۲/ ۱ میلیون بشکه از تولیدات خود متعهد شده‌اند. وزیران نفت این سازمان در نشست رسمی بعدی اوپک که اوایل دسامبر در وین برگزار خواهد شد، در رابطه با سرنوشت توافق کاهش تولید تصمیم‌گیری خواهند کرد. در حال حاضر نشانه‌هایی از سوی عربستان برای تلاش بیشتر در جهت کاهش تولید و حفظ قیمت‌ها دیده می‌شود.

۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۵۵
تعداد بازدید : ۳۰۶