سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور:

افزایش سهم صادرات فرآورده های نفتی در منطقه در صورت ارائه مستمر کالا در بورس انرژی

افزایش سهم صادرات فرآورده های نفتی در منطقه در صورت ارائه مستمر کالا در بورس انرژی
حمید حسینی گفت: مشکل در بورس انرژی عدم استمرار عرضه کالا است و اگر بتواند بر ارائه عرضه فرآورده های نفتی نظم دهی داشته باشد، قطعا سهم ما در صادرات فرآورده های نفتی در منطقه می تواند افزایش پیدا کند.


برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع آیا ارائه محصولات نفتی در بورس انرژی به انحصارها و ابهامات صادرات کالاهای انرژی پایان خواهد داد؟ و با تماس تلفنی دکتر حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور به روی آنتن رفت.

حمید حسینی با اظهار بر اینکه بورس باعث شفافیت می شود، گفت: بورس سبب می شود رقابت بین فعالان اقتصادی صورت بگیرد و هزینه ها برای پالایشگاه ها نیز به حداقل کاهش پیدا کند و در قیمت ها هماهنگی ایجاد شود.

وی افزود: گاها در معادلات حرف و حدیث هایی در ارائه و عرضه کالا بود ولی با ارائه محصولات نفتی در بورس انرژی محیط شفافی ایجاده شده و امکان خرید و فروش برای همه خریداران خارجی و فعالان داخلی از طریق بورس فراهم شده است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور با تاکید بر اینکه ارائه محصولات نفتی در بورس انرژی می تواند بر محدود شدن انحصارات و ابهاماتی که در حوزه صادرات محصولات انرژی وجود دارد، پایان دهد، گفت: طی این دو ماه بورس انرژی در حوزه فرآورده های نفتی موفق بوده است اگرچه عرضه خیلی استمرار نداشته است.

وی متذکر شد: در حال حاضر مشکل در بورس انرژی این است که نتوانسته به طور مستمر کالا را عرضه کند و اگر بتواند بر ارائه عرضه فرآورده های نفتی نظم دهی داشته باشد، قطعا سهم ما در صادرات فرآورده های نفتی در منطقه می تواند افزایش پیدا کند.

حسینی به نقش بورس انرژی بر صادرات فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت: اکنون ضمن اینکه نفت و فرآورده های نفتی تحریم هستند، شرکت نفت نیز تحریم است. به طور کلی شرکت نفت و یا شرکت های دولتی نمی توانند در حوزه صادرات کار خاصی را انجام دهند.

وی افزود: ما روزانه حدود 600 هزار بشکه ظرفیت پالایشی داریم که مازاد بر نیاز داخل است که تبدیل به انواع فرآورده ها می شود و این ها بخشی از طریق دریا صادر می شود که تا به حال در بورس ارائه نشده و قرار است به زودی آن اقلام نیز وارد بورس شود و قطعا وزن بورس افزایش خواهد یافت و بقیه کالاهایی هم که پالایشگاه ها داشتند و از مرزهای زمینی صادر می شدند تا به حال از بورس عرضه می شده و قطعا اگر آن فروشی که توسط شرکت نفت دارد انجام می شود از طریق بورس عرضه شود، قطعا می تواند راه را باز کند برای عده ای که شاید تا به حال دسترسی و شناختی نداشته اند و ارتباطات لازم را نداشتند تا بتوانند وارد این معاملات شوند. ضمن اینکه خریداران خارجی نیز خودشان می توانند با اطمینان بیشتر وارد شوند و خرید کنند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور در رابطه با نوع پرداخت ها توسط خریداران خاراجی در بورس انرژی اظهار کرد: در بورس عمدتا پرداخت ها بر اساس ریال است و برای خریدار خارجی امکان خرید وجود دارد و اگر قرار است محموله های بزرگ در بورس وارد و معامله شود قطعا جابه جایی اینها بر اساس ریال و تبدیل ارز به ریال کار آسانی نیست. پیشنهاد داده ایم که برای معاملات بتوانیم هم ارز خارجی و هم ریال دریافت کنیم.

وی در رابطه با صادرات بنزین نیز گفت: خوشبختانه با راه اندازی سه فاز پالایشگاه خلیج فارس، تولید بنزین در پالایشگاه های داخلی به بیش از 115 میلیون لیتر رسیده است و با توجه به میزان مصرف کشور، روزانه بین 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین مازاد داریم.

حسینی ادامه داد: بخش عمده بنزین مازاد اکتان 87 و اکتان 91 است و در بعضی از بازارها می توانیم صادرات کنیم ولی این بازارها محدود هستند و بیشتر در پاکستان و افغانستان مصرف می شود. ضمن اینکه داریم بنزین با اکتان 95 نیز می فروشیم و عراق یکی از خریداران بنزین اکتان 95 ایران است.

۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۵۲
تعداد بازدید : ۴۳۵