نفت در روزنامه‌های امروز/ مخزن جدید سه برابر تهران



🔻امروز سه شنبه ۲۱ آبان ماه روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان " جزئیات جدید از کشف مخزن جدید نفتی" نوشت: سید صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم توضیحاتی درخصوص چگونگی کشف این لایه جدید نفتی ارائه داد. هندی کشف بزرگ اخیر را نتیجه تغییر رویکرد در مدیریت اکتشاف دانست و گفت: «مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با توجه به این واقعیت که دوران کشف تله‌های ساختمانی و طاقدیسی به‌تدریج به پایان می‌رسد و باید به دنبال روش‌های جدید مبتنی بر تله‌های ترکیبی و چینه‌ای بود، از سال ۹۵ تغییراتی را در رویکرد، نگاه و حتی ساختار خود اعمال کرد.» به گفته او، این تغییر رویکرد حدود ۱۰ سال پیش در غول‌های نفتی جهان رخ داده و به اکتشافات تازه‌ای در سراسر جهان انجامیده است. از این رو، با تاکید مدیریت اکتشاف بر ضرورت مطالعه یکپارچه به جای نگاه‌های بخشی و جزئی به یک منطقه، پروژه لرزه‌نگاری سپهر در دشت آبادان در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب ایده‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه ممکن است بین میدان‌های قدیمی نیز نفت وجود داشته باشد و این ایده، راهبرد کشف میان میدان‌های بزرگ را پیش روی مدیریت اکتشاف قرار داد.بنابراین اکتشاف جدید مربوط به لایه نفتی است به حجم درجای ۲۲ میلیارد بشکه که بین و زیر میدان‌های قدیمی سپهر، جفیر و... قرار دارد. با توجه به اینکه حجم ذخایر درجای نفت‌خام کشور بر اساس آمار بی‌پی در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵۵ میلیارد بشکه بوده، این لایه نفتی حجم ذخایر درجا را به ۱۷۷ میلیارد بشکه خواهد رساند. این رقم می‌تواند رتبه ایران را از لحاظ حجم ذخایر نفتی تغییر دهد، چراکه سهم ایران از مجموع ذخایر نفتی جهان از ۹درصد پیشین به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است. ایران در آمار کنونی بی‌پی بعد از کانادا (با ۱۶۷ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده و سهم ۷/ ۹ درصدی از ذخایر دنیا) در رتبه چهارم قرار دارد. با اکتشاف اخیر می‌توان انتظار داشت که این موسسات در آمار و رتبه‌بندی خود بازبینی کنند و رتبه ایران را به جایگاه سوم ارتقا دهند.

🔻 دنیای اقتصاد در ادامه این گزارش نوشت: وزیر نفت میدان نام‌آوران را به‌عنوان دومین مخزن نفتی بزرگ کشف‌شده در ایران معرفی کرد و گفت: «نخستین لایه بزرگ، لایه آسماری گچساران با ٥٤ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا بوده است.» به گفته زنگنه، مخزن نام آوران به وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع(مساحتی برابر با کشور لوکزامبورگ، سه برابر کلان‌شهر تهران یا سه برابر کشور بحرین) و در عمق تقریبی ۳۱۰۰ متر با لایه نفتی به ضخامت حدود ۸۰ متر در جنوب و غرب اهواز در دو طرف رود کارون قرار دارد.ضریب بازیافت از این مخزن مانند میدان‌های سپهر، آب‌تیمور و... و با تکنولوژی کنونی داخلی حدود ۱۰ درصد معادل ۲/ ۲ میلیارد بشکه است.

🔻 روزنامه تعادل در گزارشی با موضوع سختگیری قوانین بین المللی در سال ۲۰۲۰ در حوزه سوخت نوشت: قوانین جدید سوخت کشتی‌ها در کل زنجیره عرضه در صنعت کشتیرانی شوک ایجاد کرده است، از تولیدکنندگان نفت خام گرفته تا پالایشگاه‌ها، تاجران، حمل‌کننده‌های کالا، مشتریان نهایی و هر چیزی که در این کشتی‌ها معامله می‌شود به گفته بسیاری از متخصصان و رسانه‌ها بزرگ‌ترین مختل‌کننده بازار نفت قوانین جدید سوخت کشتیرانی است که قرار است کمتر از دو ماه آینده اجرایی شوند. این قوانین باعث نگرانی پالایشگاه‌ها در سال جاری شده است. آنها برای این تغییر بزرگ در ویژگی‌های سوخت کشتیرانی آماده می‌شوند.

🔻 روزنامه تعادل در ادامه نوشت: صنعت پالایشگاهی در سراسر جهان آماده پذیرش این شرایط برای سوخت کشتیرانی در پایان سال جاری میلادی شده است و انتظار تاثیرات غیرمنتظره سازمان بین‌المللی کشتیرانی را در ماه‌های بعد از این تغییر قوانین دارد. ولی از آنجایی که به سرعت به اول ژانویه 2020 نزدیک می‌شویم، حاشیه سود پالایشگاهی که انتظار می‌رفت، کاهش یافته است. طبق قوانین سازمان بین‌المللی کشتیرانی، از اول ژانویه 2020 تنها باید از سوخت دارای 0.5 درصد سولفور یا پایین‌تر از آن برای کشتی‌ها استفاده کرد. مگر اینکه کشتی‌ها از دستگاه‌های تصفیه سوخت استفاده کنند یعنی سیستمی که سولفور را از گاز تولید شده توسط کشتی‌ها پاک می‌کند . در این صورت می‌توانند از نفت سوخت سولفور بالا استفاده کنند.
۲۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۲۹۵