کشف قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بر اساس قیمت پایه ریالی

کشف قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بر اساس قیمت پایه ریالی
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: کشف قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بر اساس قیمت پایه ریالی انجام می‌شود.
سیدمجتبی قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس تصمیمات ستاد هدفمندی یارانه‌ها در 28 اسفندماه سال 90، تمامی واحدهای پتروشیمی و مجتمع‌های تولیدی دولتی و غیردولتی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، موظف به عرضه محصولات تولیدی خود در بورس شده‌اند که بر این اساس، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به افزایش اخیر قیمت محصولات پتروشیمی در بازار، موضوع را بررسی کرده است.

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: طی هفته‌های گذشته، پس از بررسی اولیه در بورس کالا و عرضه واحدهای پتروشیمی در بورس به این نتیجه رسیدیم که برخی از واحدهای پتروشیمی محصولات را به صورت خارج از بورس عرضه می‌کنند که این موضوع با پیگیری‌های صورت گرفته؛ منجر به استقرار بازرسان مقیم در مجتمع‌های تولیدی سراسر کشور شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس نظارت بر عملکرد واحدهای پتروشیمی و نحوه توزیع محصولات توسط بازرسان مقیم در این مجتمع‌ها کنترل و به صورت روزانه اقدام به گزارش خروج کالا از این مجتمع‌ها کرده و گزارشات تهیه شده به سازمان حمایت مصرف‌‎کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع شده است.

به گفته قاسمی، سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قیمت گذاری محصولات پتروشیمی بر مبنای ارز مبادله‌ای در تالار بورس تاکید دارد و بر این اساس، از دفاتر مرکزی واحدهای پتروشیمی در سطح شهر تهران نیز بازرسی‌هایی صورت گرفته که پس از اخذ اطلاعات و آمار، میزان فروش در بورس و خارج از بورس کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد، ضمنا نسبت به تشکیل پرونده تخلف برای یکی از واحدهای پتروشیمی اقدام شده است.

وی اظهار داشت: ارائه گزارشات بررسی روند تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی و مجموعه اقدامات بر اساس مصوبات کارگروه کنترل بازار صورت گرفته است و موضوع نظارت بر فروش کالا از سوی واحدهای پتروشیمی نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: بر این اساس با واحدهایی که کالای خود را در خارج از بورس کالا عرضه می‌کنند و بعضا گرانفروشی دارند، برخورد خواهد شد و نسبت به معرفی آنها به مراجع قانونی از جمله تعزیرات حکومتی اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای یک واحد پتروشیمی پرونده تشکیل شده؛ اما با توجه به گزارشات واصله برای برخی واحدها نیز تشکیل پرونده در دست بررسی است، اما با توجه به اینکه محصولات پتروشیمی از اقلام تعیین کننده در قیمت تمام‌شده محصولات تولید داخلی به شمار می‌روند، ضرورت کنترل محصولات پتروشیمی بیش از گذشته مورد اهمیت است.

قاسمی گفت: بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، در کشف قیمت محصولات پتروشیمی بورس مکانیزمی مناسب است که ضوابط لازم نیز برای آن تعیین شده؛ در واقع بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها کشف قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بر اساس قیمت پایه ریالی که شامل قیمت تمام‌شده به علاوه سود تعیین شده از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و نیز متوسط قیمت ریالی بهمن 90 در بورس، انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: بررسی‌های ما در زمینه محصولات پتروشیمی منجر به این شده که میانگین قیمت محصولات پتروشیمی بین 2 تا 31 درصد کاهش یابد که امیدواریم پیگیری بازرسان ویژه سازمان حمایت نیز منجر به کاهش هرچه بیشتر قیمت شود، البته در این میان از تولیدکنندگان نیز انتظار می‌رود که در جهت رعایت حقوق مصرف‌کنندگان گام جدی‌تری بردارند.

۵ آذر ۱۳۹۱ ۲۳:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۲۵۸