افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات روزانه نفت روسیه تا ۵ سال آینده

طبق گفته وزیر انرژی روسیه، این کشور نه تنها موقعیت خود را در بازارهای جهانی انرژی حفظ می‌کند بلکه انتظار دارد بتواند طی ۵ سال صادرات نفت خام خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اوایل پرایس، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در مقاله ای در مجله روسی زبان «انرژی پالیسی» نوشت روسیه انتظار دارد صادرات نفت خام آن طی پنج سال آینده حدود 400 تا 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد و به بیش از 5.6 میلیون بشکه در روز برسد.

طبق گفته نواک، روسیه نه تنها موقعیت خود را در بازارهای جهانی انرژی حفظ می‌کند بلکه انتظار دارد بتواند صادرات نفت خام خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد که معادل 25 میلیون تن نفت است. کل صادرات نفت خام روسیه می تواند طی پنج سال تا 280 میلیون تن معادل 5.62 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

صادرات نفت خام روسیه در 2018 ، 2.9 درصد به صورت سالانه افزایش داشت و به 260 میلیون تن معادل 5.22 میلیون بشکه در روز رسید.

روسیه بخش زیادی از تولید نفت خام خود را به اروپا صادر می کند ولی در سال‌های اخیر، چین تبدیل به یکی از خریداران بزرگ نفت خام روسیه شده است چون تقاضای نفت این کشور رو به افزایش است. چین بزرگترین خریدار نفت روسیه در خارج از اروپا است. روسیه بزرگترین عرضه کننده نفت خام به چین در 2016 بود و برای اولین بار توانست از عربستان سعودی پیشی بگیرد.

در دو سال بعد از 2016، روسیه تنها عرضه کننده بزرگ نفت خام به چین بود ولی عربستان به تازگی این مقام را بازپس گرفته است. در سپتامبر، عربستان سعودی بالاتر از روسیه و عراق جایگاه خود را به عنوان عرضه کننده شماره یک نفت به چین حفظ کرد.

طرح های روسیه برای تقویت صادرات نفت دوباره آن را در رقابت مستقیم با عربستان سعودی در بهترین بازار تقاضای نفت قرار می دهد. عربستان متحد اصلی مسکو در قرارداد کاهش تولید ائتلاف اوپک+ است. هدف از این قرارداد از بین بردن عرضه اضافی نفت به بازار و تقویت قیمت نفت است.

اعضای این ائتلاف به رهبری عربستان و روسیه قرار است در اوایل دسامبر در مورد سرنوشت قرارداد کاهش تولید و آینده همکاری شان مذاکره کنند.

به نظر می رسد عربستان در این اجلاس قصد دارد به جای افزایش میزان کاهش، کشورهایی را که به قرارداد متعهد نبوده اند تحت فشار بگذارد تا تولید خود را طبق سهمیه شان از قرارداد کاهش تولید پایین بیاورند.
۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۴۰
تعداد بازدید : ۳۲۰