عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی از عرضه سهام آرامکو در بورس

مقامات عربستان از میزان تقاضای خارجی برای خرید سهام آرامکو رضایت ندارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، مقامات عربستان سعودی به بانکداران گفته‌اند که از میزان تقاضای خارجی برای سهام آرامکو رضایت ندارند.

مشاوران در این هفته به مقامات عربستان در مورد فاصله تقاضا بین سرمایه گذاران خارجی و موسسات داخلی در عرضه اولیه سهام آرامکو در بورس هشدار داده بودند.

به گفته یکی از منابع آگاه، مقامات عربستان از شرایط به وجود آمده بسیار ناراضی هستند.

سرمایه‌گذاران به تدریج به تقاضای بالای داخلی با ارزش 1.8 تریلیون دلار یا بالاتر از آن اطمینان پیدا می کنند. سرمایه گذاران داخلی که برخی از آنها برای سرمایه گذاری تحت فشار قرار داشتند تشویق شده اند که در این سطوح بالا رقابت کنند.

در هفته‌های اخیر، سرمایه‌گذاران سازمانی به بانکداران گفته‌اند که 1.2 تا 1.5 تریلیون دلار واقع گرایانه تر است.

مقامات عربستان اخیرا به چین و روسیه سفر‌هایی داشته‌اند تا تقاضا از طرف صندوق های دولتی را افزایش دهند . به نظر آنها این سرمایه‌گذاری‌ها برای پر کردن این فاصله کمک کننده است.

سهام شرکت آرامکوی عربستان می تواند در اوایل ماه آینده در بازار بورس تداول ریاض عرضه شود یعنی تقریباً چهار سال پس از اعلام طرح های بلندپروازانه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان. عربستان به دنبال عرضه یک تا سه درصد سهام آرامکو است که بین 20 تا 60 میلیارد دلار درآمدزایی خواهد کرد.

ریاض هنوز هم باید در درمورد اندازه این معامله تصمیم‌گیری کند. محدوده قیمت و سایر جزئیات حیاتی در مورد عرضه این سهام در اطلاع نامه آن که هفته گذشته منتشر شد، نیامده است.

سازمان ها و موسسات نگران مسائل دولتی، دخالت دولت در استراتژی شرکت و توانایی عربستان برای حفاظت از تاسیسات نفتی پس از حمله های چهاردهم سپتامبر هستند.

پس از انتخاب رسمی سرمایه‌گذاران طی دو هفته آینده، انتظار می‌رود یک قیمت نهایی در پنجم دسامبر قبل از معامله سهام در هفته بعد از آن اعلام شود.

یکی از بانکداران سعودی گفت:« دو یا سه هفته گذشته برای قیمت بالاتر از 1.5 میلیون دلار امیدهایی وجود داشت ولی الان مطمئن نیستیم».
۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۴۴
تعداد بازدید : ۳۱۲