ششمین صبحانه کاری با طعم پتروشیمی: تصمیم های عجولانه تهدیدی جدی برای صنعت است

ششمین صبحانه کاری با طعم پتروشیمی: تصمیم های عجولانه تهدیدی جدی برای صنعت است
فعالان صنعت پتروشیمی در ششمین نشست کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران که با موضوع بررسی صنعت پتروشیمی و مشکلات پیرامون آن برگزار شده بود، مهم ترین دغدغه خود را قیمت گذاری و برخی تصمیم گیری ها اعلام کردند که در عین حال، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، تدوین سند شفاف برای صنعت پتروشیمی را بهترین راهکار توسعه این صنعت دانست.
سیدعباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست به فعالان صنعت پتروشیمی توصیه کرد تا سندی بلندمدت را برای خود تدوین کنند.
وی ادامه داد: بهتر است که در این سند، برنامه ها، ابعاد، استراتژی ها و موارد دیگر از جهت تامین مالی و پوشش ریسک به صورت شفاف تهیه و تدوین شود.
موسویان ابراز داشت: با وجود چنین سند شفافی، مسوولان با احتیاط بیشتری در خصوص این صنعت تصمیم گیری می کنند.
رضی میری، رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه نفت نعمتی الهی است و فرصت های زیادی را برای اقتصاد ایجاد می کند، ابراز داشت: نباید با بخشنامه ها و تصمیم های غیر اصولی، صادرات را تهدید و بر تلاش و اهتمام جدی برای آگاهی رساندن به مسولان تاکید کرد.
خسروجردی، رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی هم به روند صعودی نرخ ارز در مقابل ریال اشاره کرد و گفت: دولت حق دارد در مقاطع مختلف که کشور دچار گرفتاری می شود، تصمیماتی را برای خروج از بحران اتخاذ کند. البته انتظار می رود این بخشنامه ها و تصمیم ها دقیق و کارشناسانه باشد.
نجات اقتصاد با صنعت پتروشیمی
مهدی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی اظهار داشت: خوراک متنوع در صنعت پتروشیمی از مزایای کشور ایران است که در هیچ کشور دیگری این موضوع وجود ندارد و این امر یک نعمت الهی است.
وی به اختلاف قیمت فروش محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و ابراز داشت: در این شرایط تولیدکننده باید بین صادرات و فروش به داخل تصمیم گیری کند.
ابهری ادامه داد: اگر به صنعت پتروشیمی اهمیت واقعی داده شود، می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد، به علاوه اگر زنجیره های پایین دستی در این صنعت شکل بگیرند، اشتغال و ارزش افزوده نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه ۴۵ درصد ارز حاصل از صادرات کشور ناشی از پتروشیمی است، گفت: در این زمینه از دولت انتظار می رود تا با تدبیر تصمیم های مناسبی را برای بهبود شرایط فعالان این صنعت اتخاذ کند.
ابهری بر وجود مزیت در صنعت پتروشیمی تاکید و تصریح کرد: خوراک پتروشیمی از مزیت های این صنعت است و با تسهیل شرایط می توان صادرات را تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۴۰ میلیارد دلار رساند.
بانک مرکزی پررنگ تر شود
شریفی نیک نفس، معاون مالی و اقتصادی شرکت بازرگانی پتروشیمی هم به وجود رقبای بزرگ در جهان در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هم اکنون در چین بازیگر اصلی هستیم و به عنوان یک شرکت پتروشیمی، مخازن داشته و می توانیم خرده فروشی کنیم.
وی به وجود برخی محدودیت ها در صادرات اشاره کرد و گفت: مسایل حمل و نقل و موارد مطرح در خوراک موجب از دست رفتن بازارها می شود، چراکه با افزایش قیمت ها، رقبا محصولات خود را به چین برده و بازار را در دست می گیرند.
شریفی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید نقش پررنگ تری ایفا کرده و فعالان اقتصادی نیز باید اهتمامی جدی برای حل مشکلات ارزی داشته باشند.
کاردور، مدیر تحلیل سیستم شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه ۱۶۴ شرکت در حوزه صنایع نفت فعال هستند، گفت: از این تعداد حدود ۲۲ شرکت دولتی باقی مانده و مابقی به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی اظهار داشت: به دلیل رشد نرخ برابری ارز و ریال، قیمت سهام شرکت های پتروشیمی در بورس اوراق بهادار روندی صعودی طی کرد. اما از طرف دیگر چون سیستم پوشش ریسک در کشور وجود ندارد، باید این مکانیزم را بومی سازی کنیم.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس در زمان تثبیت شرایط پتروشیمی ها وارد بورس اوراق بهادار شود.
مشکلات هلدینگ خلیج فارس درحال رفع است
مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه شرکت هلدینگ خلیج فارس از ۱۵ شرکت تشکیل شده است، ابراز داشت: البته به دلیل برخی موارد در خصوص دو شرکت این هلدینگ، در فرصت شش ماهه هیات پذیرش امکان عرضه سهام آن در بورس فراهم نشد، اما امیدوارم به زودی ابهامات شورای رقابت برطرف شود.
مقصود پور ابولی تصریح کرد: هیات واگذاری با حضور رییس شورای رقابت نشست هایی را برگزار کرد که امید می رود تا پایان سال شاهد عرضه سهام آن در بورس اوراق بهادار باشیم.
وی با اشاره به اینکه دو شرکت فجر و مبین درصد زیادی از محصولات خود را در شرکت های هلدینگ عرضه می کنند، خاطرنشان کرد: اما تولیدکنندگان بیرونی نگرانی هایی در این زمینه دارند که با همکاری شورای رقابت و سازمان بورس و اوراق بهادار، مشکلات واگذاری این هلدینگ در حال برطرف شدن است.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در برنامه سوم توسعه اقتصادی یک حرکت جدی در حوزه پتروشیمی آغاز شد،گفت : این موضوع، ظرفیت بالای صنعت پتروشیمی را نشان می دهد و با اقدامات انجام شده در نقشه تولید و صادرات، محصولات پتروشیمی جایگاه مهمی را برای خود به دست آورده اند.
سلطانی ادامه داد: تحریم صنعت پتروشیمی توسط کشورهای خارجی نشان از توانایی این صنعت در پیشرفت اقتصاد دارد و بیان می کند که کشورهای دیگر، به ظرفیت های بالای پتروشیمی در ایران پی برده اند.
وی به عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در شرایط کنونی بازار سرمایه به تصمیم های غیر اقتصادی حساس شده است.
سلطانی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز اهمیت صنعت پتروشیمی و پایداری این صنعت را در مقابل نوسانات ارزی نشان داد، گفت: توجه به این صنعت، می تواند اقتصاد کشور را به جلو حرکت دهد.
۷ آذر ۱۳۹۱ ۱۹:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۴۲۰