ضرورت تلاش برای حفظ و توسعه روابط تجاری دو کشور در سایه توافقنامه اوراسیا

مسعود خوانساری و آرتاشس تومانیان، رئیس اتاق تهران و سفیر ارمنستان در تهران، با بررسی وضعیت مراودات تجاری دو کشور و مشکلات موجود، در مورد استفاده از سازوکار تهاتر و ظرفیت‌های توافقنامه اوراسیا دیدار و گفت‌وگو کردند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و سفیر ارمنستان پیش از آغاز همایش بررسی راه‌های گسترش مناسبات تجاری ایران و ارمنستان در اتاق تهران، دیدار و گفت‌وگو کردند. مسعود خوانساری و آرتاشس تومانیان با بررسی وضعیت کنونی روابط تجاری بر ضرورت تلاش مضاعف برای حل مشکلات و موانع تجاری موجود تاکید کردند.

پس از این دیدار بود که در همایشی با حضور سفیر ارمنستان، دبیرکل اتاق تهران، رئیس اداره قفقاز وزارت امور خارجه، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان و جمع زیادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی، حفظ و توسعه روابط تجاری دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.



در آغاز این دیدار مسعود خوانساری، با ابزار خوشحالی از برگزاری همایش بررسی راه‌های گسترش مناسبات تجاری بین ایران و ارمنستان در اتاق تهران، همراهی و همکاری سفارت ارمنستان را غنیمت دانست و قابل تقدیر شمرد. او ابزار امیدواری کرد که بخش خصوصی ایران بتواند از ظرفیت بالای سفارت ارمنستان بهره کافی ببرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روابط اقتصادی خوب دو کشور، تنها مساله موجود را روابط بانکی دانست که باعث کُند شدن مراودات و کاهش روابط تجاری شده است و باید با همکاری اتاق تهران، سفارت ارمنستان و اتاق مشترک سازوکارهایی برای حل این مساله دیده شود.

او گفت: ما با برخی کشورها از جمله چین، سازوکار تهاتر کالا را در دست تدوین داریم تا تراکنش‌های بانکی به حداقل برسد. این سازوکار می‌تواند در مراودات تجاری با کشور ارمنستان نیز به اجرا دربیاید. به ویژه اجرایی شدن توافقنامه اوراسیا زمینه مناسبی برای توسعه روابط تجاری با کشورهای این منطقه از جمله ارمنستان فراهم آورده است.

رئیس اتاق تهران در پایان سخنان خود با اشاره به نقش مهم اتاق مشترک ایران و ارمنستان، ابزار امیدواری کرد که این اتاق بتواند با شناسایی بازرگانان معتبر ایرانی و ارمنی، زمینه ارتباط هر چه بیشتر آنها را فراهم آورد و مشکلات آنها را حل کند.

قدرت اقتصاد ایران در منابع طبیعی و منابع انسانی است

در ادامه این نشست، سفیر ارمنستان در ایران نیز با تقدیر از همکاری اتاق تهران برای برگزاری همایش بررسی راه‌های گسترش مناسبات دو کشور، تاکید کرد که روابط پایدار و دائمی سفارت و اتاق تهران باعث شده است تا تعامل مناسبی بین این دو نهاد در راستای حل مشکلات فعالان اقتصادی شکل بگیرد.

آرتاشس تومانیان با اشاره به روابط کهن و دیرینه دو کشور و دو ملت ایران و ارمنستان تاکید کرد که سفارتخانه ارمنستان در تهران آماده است با به طور شفاف و روشن به بخش خصوصی ایران کمک کند.

او با بیان این که اقتصاد ایران ظرفیت بسیار بالایی در دو حوزه منابع طبیعی و منابع انسانی دارد، افزود: تلفیق این دو منبع و بهره‌برداری مناسب از آن باعث می‌شود اقتصاد ایران قدرت بالایی داشته باشد که تحت تاثیر هیچ مشکل تحمیل شده از بیرون قرار نگیرد.

سفیر ارمنستان با استقبال از پیشنهاد رئیس اتاق تهران مبنی بر تدوین سازوکار تهاتر در مبادلات تجاری دو کشور، گفت: سفارت، وزارتخانه‌ها و به طور کل دولت ارمنستان جملگی هم‌نظر هستند که روابط تجاری کنونی ارمنستان با ایران باید در درجه اول حفظ و پس از آن توسعه یابد. برای این هدف نیز می‌توان با همفکری و همکاری از روش‌ها و ابزار متفاوت استفاده کرد.

در این نشست هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان، و حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران نیز حضور داشتند که در مورد وضعیت جاری مناسبات تجاری و مشکلات موجود توضیحاتی ارائه دادند. بعد از این نشست دوجانبه، همایش بررسی راه‌های توسعه مناسبات تجاری ایران و ارمنستان در دو سالن همایش اتاق تهران با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی برگزار شد.
۴ آذر ۱۳۹۸ ۱۴:۳۷
تعداد بازدید : ۲۴۸