تسهیل صادرات محصولات پتروشیمی با افتتاح کریدور منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

تسهیل صادرات محصولات پتروشیمی با افتتاح کریدور منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
صادرات محصولات پتروشیمی با افتتاح کریدور صادراتی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تسهیل شد.
امید شهیدی نیامدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنابا اشاره به افتتاح کریدور صادراتی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: اسکله های این منطقه برای صادرات محصولات پتروشیمی مایع است و صادرات محصولات جامد که بیشتر مواد پلیمری را شامل می شود از طریق اسکله های بندرامام خمینی (ره) انجام می شود.

وی با بیان این که صادرات کانتینری محصولات پتروشیمی با روند فعلی از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)، سبب کاهش سرعت صادرات برای شرکت ها می شد، افزود: یکی از گلوگاه های صادرات محصولات پتروشیمی زمان بر بودن تشریفات گمرکی در خروجی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و ورودی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) بود؛ که با حذف عملیات پلمپ گمرک و نصب باسکول مجزا تسریع در انتقال محصولات حاصل شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی این سازمان به منظور تسهیل در صادرات کانتینری محصولات پتروشیمی، سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه، برای ایجاد کریدور صادراتی بین منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و منطقه ویژه بندری امام خمینی (ره) امضا شد.

شهیدی نیا با اشاره به اینکه با اجرای این کریدور صادراتی عملیات پلمپ گمرک جهت خروج محصولات حذف و همچنین جهت توزین کانتینر های صادراتی باسکول مجزا در ورودی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام ( ره) در نظر گرفته شد، گفت: این امر سبب تسریع صادرات، افزایش کارایی سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، کاهش تشریفات ترخیص از جمله حذف پلمب، کاهش هزینه‌ها و مهار ترافیک ناشی از تجمع کامیون‌ها در پشت در خروجی سایت 5 منطقه ویژه شده است.

وی به مشکلات اجرای طرح کریدور صادراتی اشاره و تصریح کرد: ساختمان ها و حریم راه آهن از جمله مشکلات پیش روی موقعیت مسیر انتخابی این طرح بود که با تعامل خوبی که با راه آهن صورت گرفت، بخشی از حریم راه آهن به مسیر کریدور اختصاص یافت.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تأکید کرد: با توجه به رشد حجم محصولات صادراتی افتتاح این کریدور سبب افزایش سرعت صادرات محصولات پتروشیمی شد.

شهیدی نیا با بیان این که کل هماهنگی های اصلی و اجرای طرح کریدور صادراتی از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی صورت گرفته است، گفت: البته شرکت های پتروشیمی منطقه نیز که ذینفع هستند همکاری لازم را برای پیشبرد این طرح داشته اند، همچنین اداره کل گمرک بندر امام خمینی(ه) تعامل بسیار خوبی جهت عملیاتی شدن کریدور مذکور با این سازمان بعمل آورد.

وی افزود: در این فرآیند تشریفات گمرکی در ایستگاه های مختلف روی محصولات پتروشیمی به حداقل رسید.

شهیدی نیا با اشاره به اینکه طرح کریدور صادراتی بسیار در زمان صرفه جویی کرده است، گفت: با توجه به افزایش سرعت صادرات، به طور قطع صرفه اقتصادی نیز برای شرکت ها خواهد داشت.

این کریدور با هدف تسهیل در صادرات محصولات پتروشیمی، دو منطقه ویژه هم‌جوار پتروشیمی و بندرامام را به هم متصل و مسیری بین آنها برقرار کرده است تا محصولات صادراتی شرکت‌های پتروشیمی مستقیم و با حداقل تشریفات گمرکی به منطقه ویژه بندرامام وارد شوند.
۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۶:۲۳
تعداد بازدید : ۳۳۱