تولید نفت اوپک کاهش یافت

۱۴ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت به طور متوسط در ماه جاری ۲۹.۵۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده اند که ۱۱۰ هزار بشکه در روز پایین تر از ماه اکتبر است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، تولید نفت اوپک در ماه نوامبر کاهش یافته است چون تولید آنگولا به خاطر مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری پایین آمده و عربستان سعودی عرضه نفت خود را برای حمایت از بازار قبل از عرضه سهام شرکت آرامکو در بورس، پایین نگه داشته است.

14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت به طور متوسط در این ماه 29.57 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده اند که 110 هزار بشکه در روز پایین تر از ماه اکتبر است.

عربستان سعودی پس از بازگشت به ظرفیت کامل تولید به دنبال حمله های چهاردهم سپتامبر، هنوز هم کمتر از سهمیه اش طبق قرارداد اوپک نفت تولید می‌کند. اعضای اوپک در پنجم دسامبر برای تصمیم گیری در مورد این قرارداد دیدار می کنند و قرار است آرامکو در همان روز قیمت نهایی پیشنهادی خود را اعلام کند.

اوپک، روسیه و سایر متحدان طی ائتلافی با عنوان اوپک+ توافق کردند تولید نفت را از اول ژانویه 1.2 میلیون بشکه در روز پایین بیاورند. سهم اوپک از این کاهش تولید حدود 800 هزار بشکه در روز است که توسط 11 عضو آن غیر از ایران، لیبی و ونزوئلا اجرایی می شود.

انتظار می‌رود این تولیدکنندگان قرارداد کاهش تولید را در پنجم و ششم دسامبر تمدید کنند. نمایندگان اوپک میگویند با توجه به پیش بینی هایی مبنی بر عرضه بیش از حد نفت به بازار در 2020، ممکن است این تولید کنندگان در مورد کاهش بیشتر تولید مذاکره کنند.

قیمت نفت که پس از حمله های چهاردهم سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان به 72 دلار در هر بشکه رسیده بود، حالا تا 63 دلار کاهش یافته است. قیمت فعلی نفت پایین تر از حدی رسید که بسیاری از کشورهای عضو اوپک برای متعادل کردن بودجه شان به آن نیاز دارند.

11 عضو اوپک که مشمول این قرارداد می شوند، از تعهد خود نسبت به این قرارداد فراتر رفته اند. تعهد به این قرارداد در ماه نوامبر به 152 درصد رسید در حالی که در اکتبر 135 درصد بود. ولی عراق و نیجریه همچنان بیشتر از سهمیه شانه طبق قرارداد تولید می کنند.

بیشترین کاهش تولید اوپک مربوط به آنگولا می شود که به خاطر مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری پالایشگاه هایش، نفت بسیار کمتری در نوامبر صادر کرده است.

این کشور آفریقایی قبل از این هم بسیار کمتر از سهمیه اش طبق قرارداد اوپک تولید می کرد که دلیل آن کاهش طبیعی تولید در میادین نفتی و عدم وجود میادین نفتی جدید است.

عربستان سعودی 9.85 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که 50 هزار بشکه در روز کمتر از ماه اکتبر است.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک کمی تولید خود را پایین آورده ولی همچنان بیش از سهمیه اش تولید می کند.

در بین کشورهایی که افزایش تولید داشته اند، کویت بیش از همه تولید خود را بالا برده است. تولید نفت اوپک با 70 هزار بشکه در روز افزایش، حالا به 2.72 میلیون بشکه در روز رسیده است که درست مطابق با سهمیه آن است.

تولید نفت ونزوئلای تحت تحریم آمریکا کمی افزایش داشته ولی تولید دو کشور معاف شده دیگر از قرارداد، لیبی و ایران، تغییر چندانی نداشته است.
۹ آذر ۱۳۹۸ ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۴۱۰