نفت در روزنامه های امروز/ چالش جدید بنزین



🔻امروز سه شنبه دوازدهم آذرماه، هنوز بحث یارانه ها در روزنامه ها داغ است؛ داغتر از موضوع بنزین. در بین تیترها و خبرهای مرتبط با نفت و بنزین، تیتر اول "هفت صبح" به چشم می خورد که به مزایای پمهان توسعه قطارهای حومه ای تهران پرداخته است: "قطارها کلید حل بحران بنزین". این روزها که دوباره بحث گازسوزگردن خودروها به منظور کاهش مصرف بنزین مطرح شده است، نکته ای که کمتر مورد توجه قرار می گیرد ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی است. حتی اگر موضوع حمل و نقل عمومی در داخل تهران و کلان شهرها هم مورد توجه قرار بگیرد، به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی در شهرهای اطراف تهران که حالت خوابگاهی پیدا کرده و بسیاری از ساکنان آنها روزها برای کار به تهران می آیند کمتر توجه شده که روزنامه هفت صبح این موضوع را محور توجه قرار داده است.

🔻"همدلی" به "چالش جدید بنزین" پرداخته است: طرح برخی نمایندگان مجلس برای تک نرخی کردن بنزین. در این گزارش آمده است: در حالی کمتر از سه هفته از دو نرخی شدن سوخت می‌گذرد که خبرهای بنزینی با یک سوال اساسی در ذهن برخی از بهارستانی‌ها و تحلیل‌گران اقتصادی گره خورده؛ «اکنون زمان مناسبی برای تک نرخی شدن بنزین است؟»؛ سوالی که بر اساس تجربه نه چندان مثبت سال‌های گذشته در زمینه دو نرخی شدن قیمت کالاها ذهن کارشناسان را درگیر کرده است. به باور بسیاری از آگاهان اقتصادی، هر کالایی از سوخت گرفته تا دلار، وقتی با دو نرخ به دست مصرف‌کننده می‌رسد، فسادآور است. مصداق این اتفاق بارها در بازار ارز و حتی بنزین سهمیه‌بندی در سال‌های گذشته مشاهده شده است. حالا هم مرور خبرها حکایت از این دارد که بازار دلالی بنزین این‌روزها حسابی داغ شده است. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که برای جلوگیری از دلالی و ایجاد فساد در جایگاه‌های سوخت باید سیاست‌هایی در زمینه تغییر دوباره قیمت بنزین اتخاذ شود. برخی دیگر از آگاهان اقتصادی نیز بر این موضوع تاکید می‌کنند که تغییر دوباره قیمت سوخت می‌تواند زمینه را برای ایجاد مشکلات جدیدی در این بازار فراهم کند.‌

🔻"جوان" به یک موضوع بین المللی پرداخته است: نفت‌خواری امریکا از ۳ کشور اسلامی در روز روشن! در این گزارش آمده است: امریکا همواره به دنبال یافتن ذخایر نفت است و علاوه بر کسب سود با فروش نفت، می‌تواند از این راهبرد برای کنترل فضای سیاسی با دیکتاتوری نظامی منطقه‌ای بهره گیرد. در هفته‌های اخیر، ده‌ها مقاله در رسانه‌های بین‌المللی در مورد سیاست تهاجمی ایالات متحده در سوریه منتشر شده است. ترامپ و مارک اسپیر، وزیر دفاع دولت وی اعلام کرده‌اند که ارتش امریکا برای حفاظت از میادین نفتی سوریه در این کشور حضور یافته‌اند. هر چند شورای امنیت سازمان ملل یا رهبران سوریه به‌عنوان مالکان اصلی این ثروت با این اقدام موافقت نکرده‌اند. از زمان اشغال نظامی سوریه در سال ۲۰۱۳ میلادی، امریکایی‌ها در حال استخراج ثروت سوری‌ها بر‌خلاف مقررات بین‌المللی هستند. این تجارت مجرمانه توسط سربازان ارتش ایالات متحده و شرکت‌های پیمانکار خصوصی نظیر بلک واتر (آکادمی کنونی) انجام شده است.

🔻نظامیان امریکایی در حال اسکورت کاروان‌های نفتکش‌های پر شده با نفت سوریه از طریق قامیشلی به سوی مرز عراق و گذرگاه مرزی تل عفر هستند. این محموله‌ها به‌عنوان نفت عراق فروخته می‌شوند. براساس پاره‌ای گزارش‌ها، واشنگتن اخیراً تعداد نیرو‌های بلک واتر را در مناطق مختلف آشوب‌زده دنیا به ویژه استان دیرالزور سوریه به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش داده است. این نیرو‌ها منافع زیادی برای امریکایی‌ها دارند. این راهبرد تعداد سربازان کشته شده امریکایی را کاهش داده و بخشی از قرارداد‌های میلیون دلاری آن‌ها با حامیانشان آن‌ها در واشنگتن تقسیم می‌شود.

🔻این گزارش پس از عراق و سوریه به لیبی پرداخته و می نویسد: در لیبی پس از یک کودتا و سرنگونی قذافی، امریکایی‌ها توانستند به ذخایر طبیعی این کشور دست یابند. پس از مرگ قذافی، دولت لیبی نتوانست در برابر ناآرامی‌ها مقاومت کند و جنگ داخلی در سراسر این کشور بالا گرفت. امریکا در این سال‌ها به برنده این زدوخورد‌ها تبدیل شده است. ایمیل‌های افشا شده هیلاری کلینتون در ویکی‌لیکس به روشنی نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل اعزام نظامیان امریکایی به کشور بحران‌زده لیبی، سلطه بر ذخایر عظیم طلای سیاه این کشور بوده است. واشنگتن در تجارت نفت لیبی حضوری فعال دارد و همه روزه چند نفتکش با حمایت امریکایی‌ها در پایانه مدیترانه، بارگیری و روانه کشور‌های خریدار می‌شوند. امریکایی‌ها با حمایت از گروه‌های مورد حمایت خود در حال غارت ثروت ملی دو کشور سوریه و لیبی هستند. این بازی ادامه دارد.
۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۲۴
تعداد بازدید : ۴۳۱