نفت در روزنامه های امروز/ استیضاح وزیر صمت به جای زنگنه و دیگران؟



🔻امروز چهارشنبه سیزدهم آذرماه "آفتاب یزد" تیتر اول خود را به "معامله دو فراکسیون بزرگ مجلس" اختصاص داده و نوشته: در بده بستان های میان فراکسیون های مستقلین و امید ظاهرا رحمانی وزیر صمت این روزها بیش از همه باید نگران به پایان رسیدن وزارتش باشد چراکه دو فراکسیون تصمیم گرفته اند وزرای آموزش و پرورش، نفت و کشور در حاشیه امنیت باشند. البته آفتاب یزد این خبر را به نقل از منابع آگاه منتشر کرده و گوینده خبر مشخص نیست.

🔻موضوع بنزین همچنان موردتوجه روزنامه هاست. آفتاب یزد در صفحه اول خود به این بخش از سخنان حسن روحانی تمرکز کرده که گفته: علت اجرای طرح اخیر(سهمیه بندی بنزین) ایجاد مانع برای واردات بنزین در شرایط تحریم است. اما "وطن امروز" با اشاره به همان سخنان روحانی، با طرح این سوال که 13 هزار میلیارد تومان در آمد صادرات بنزین در 120 روز آینده به کجا می رود" تیتر زده : "کسری بودجه، صادرات بنزین را می بلعد؟"

🔻"ایران" روزنامه ارگان دولت، به "ارقام کلیدی بودجه 99" پرداخته و از پیشبینی صادرات نیم میلیون بشکه نفت در سال آینده خبر داده است. اما به نظر می رسد گزارش "مردم سالاری" پاسخی غیرمستقیم به همین موضوع است؛ گزارشی برای بررسی تبعات بزرگنمایی درآمدهای نفتی با تیتر "تداوم خیالپردازی در بودجه 99". در این گزارش آمده است: با وجود این که آمار دولتی در مورد صادرات نفت ایران اعلام نمی‌شود، اما برخی از نهادهای بین‌المللی هنوز آمار تولید نفت ایران را اعلام می‌کنند. اوپک در آخرین گزارش خود، میزان تولید نفت ایران را در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹، ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار بشکه در روز برآورد کرده است. از نفت خام تولیدشده در ایران، تقریباً ۱.۹ میلیون بشکه در روز آن خوراک پالایشگاه‌های داخلی می‌شود. بنابراین، اگر گزارش اوپک را ملاک بگیریم، صادرات نفت ایران در ماه اکتبر، چیزی در حدود ۲۴۶ هزار بشکه در روز بوده است. منابع خارجی دیگری نیز میزان صادرات نفت ایران را حدود روزانه ۳۰۰ هزار بشکه یا حتی کمتر برآورد کرده‌اند. این اعداد با چیزی که دولت قصد دارد در لایحه بودجه سال آینده بگنجاند، فاصله زیادی دارند. در سال گذشته نیز دولت لایحه بودجه را با فرض‌هایی که بیشتر به خیال‌پردازی شبیه بود، بست. دولت در سال گذشته، میزان صادرات نفت را در لایحه بودجه، ۱.۵ میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود و بر همین اساس قانون بودجه سال ۹۸ تصویب شد. بعدها در تابستان امسال، وقتی دولت دید اعداد بودجه واقعی نیستند و امکان تحقق درآمدها وجود ندارد، پشت درهای بسته و دور از چشمان مجلس، در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بودجه سال جاری تغییر داده شد و میزان صادرات نفت، ۳۰۰ هزار بشکه در روز، درنظر گرفته شد. حالا شواهد نشان می‌دهد که دولت دوباره و در شرایط دشوارتری، در حال تکرار اشتباه سال گذشته است.

🔻"تصمیم مهم گازی برای خودروهای عمومی" تیتر اول امروز روزنامه "خراسان" است. در این گزارش آمده: شورای اقتصاد مصوب کرده تا دولت با پرداخت 6500 میلیارد تومان کمک بلاعوض، تمامی خودروهای عمومی بنزینی شامل یک میلیون و 400 هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربرهای شخصی را دوگانه سوز کند. پیش‌بینی ها حاکی از آن است که این اقدام علاوه بر مزایای زیست محیطی، امکان ایجاد 13.5 تا 15.5 هزار میلیارد تومان حاصل از صادرات بنزین را برای دولت فراهم آورد. گازسوز کردن خودروها علاوه بر کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه های مصرف بنزین برای دارندگان خودروهای یادشده، امکان ارز آوری برای دولت را نیز به همراه خواهد داشت. پیشتر مسئولان دولت از قیمت آزاد 5500 تا 6000 تومانی بنزین در شرایط فعلی سخن گفته اند. از این رو می توان محاسبه کرد که از محل صادرات مازاد روزانه 10 میلیون لیتری بنزین پس از گاز سوزکردن خودروهای عمومی، روزانه حدود 55 تا 60 میلیارد تومان و سالانه بین 20 تا 22 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. البته با کسر یارانه 6500 میلیارد تومانی فعلی، می توان گفت ارقام فوق به 13.5 تا 15.5 هزار میلیارد تومان تقلیل خواهد یافت.
۱۳ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : ۲۹۲