طرح جامع بانکرینگ درخلیج‌فارس نهایی شد/درآمد۱۰میلیاردی امارات

طرح جامع بانکرینگ درخلیج‌فارس نهایی شد/درآمد۱۰میلیاردی امارات
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به تحقق ۵۰ درصد از کل درآمد بانکرینگ جهان در خلیج‌فارس و درآمد ۱۰ میلیارد دلاری امارات از این بخش، گفت: بر اساس طرح جامع بانکرینگ ایران، سهم ایران از بانکرینگ خلیج فارس سالانه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
محسن خجسته‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: اقدامات مؤثری در راستای تحقق وظایف حاکمیتی وزارت نفت در سال‌های اخیر انجام شده است، چنانکه در راستای عملیاتی شدن ماده 121 قانون برنامه پنجم طرح جامع بانکرینگ را بعد از کار کارشناسی سنگین و وقت‌گیر نهایی کرده و به دولت ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه بانکرینگ شامل چند بخش متفاوت است و تنها شامل سوخت‌رسانی نمی‌شود، اضافه کرد: بانکرینگ علاوه بر سوخت‌رسانی خدمات تعمیرات کشتی‌ها، خدمات پزشکی، ایاب و ذهاب، خدمه، هتلداری و سایر خدمات را نیز شامل می‌شود.

*درآمد 10 میلیارد دلاری امارات از بانکرینگ در خلیج فارس

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت اضافه کرد: در حال حاضر کشور کوچک امارات سالانه 10 میلیارد دلار از ارائه خدمات بانکرینگ درآمد دارد در حالی که در کشور ما بانکرینگ به صورت محدود و تنها در بخش سوخت‌رسانی انجام می‌شود.

وی افزود: بر این اساس تلاش می‌کنیم زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا سایر خدمات بانکرینگ به صورت یک مجموعه توسط ایران ارائه شود.

وی با بیان اینکه ما چند محور مهم را در بخش مطالعه جامع بانکرینگ کشور مورد توجه قرار داده‌ایم، اضافه کرد: نخست آنکه آخرین وضعیت همه کشورهای دنیا درباره بانکرینگ بررسی کردیم و رتبه‌بندی 10 کشور اول در این زمینه را استخراج کردیم.

*تحقق 50 درصد از کل درآمد بانکرینگ جهان در خلیج‌فارس

خجسته‌مهر گفت: در حال حاضر 50 درصد کل درآمد بانکرینگ جهان در خلیج فارس محقق می‌شود و 50 درصد از کشتی‌های عبوری در جهان وارد خلیج فارس می‌شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین یک موقعیت بسیار عالی برای ایران وجود دارد و رقابت تنگاتنگی برای به دست آوردن بازار بانکرینگ خلیج فارس شکل گرفته است که در این رقابت عمده‌ترین سهم در خلیج فارس به اماراتی‌ها تعلق دارد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت اظهار داشت: ما تا سال 2030 وضعیت آینده بانکرینگ جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و مشخص کردیم سهم هر کشور چه قدر خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در کل دنیا 540 میلیون لیتر در قالب بانکرینگ تحویل کشتی‌ها می‌شود که عمده آن نفت کوره و بخش اندکی نیز نفت گاز است که در سال 2030 این رقم دو برابر شده و به بیش از یک میلیارد لیتر در روز افزایش می‌یابد.

*افزایش سالانه 20 درصدی سهم ایران در بانکرینگ خلیج‌فارس

خجسته‌مهر ادامه داد: شرایط بانکرینگ با جزئیات، زیر ساخت‌ها و طرح‌هایی که در منطقه خلیج فارس در کشورهای مختلف به ویژه در امارات و فجیره را تجزیه و تحلیل کردیم و در عین حال وضعیت کشور خودمان و ظرفیت‌های موجود را نیز بررسی کردیم.

وی اضافه کرد: بر اساس طرح جامع بانکرینگ تا سال 94 هر سال با توجه به ارتقای فنی پالایشگاه‌ها از تولید نفت کوره کم می‌کنیم اما در عوض سهم بانکرینگ ایران را هر سال 20 درصد در خلیج فارس افزایش می دهیم.

*قشم قطب بانکرینگ ایران/وظایف گمرک و وزارتخانه‌های کشور و بهداشت در بانکرینگ

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم در این زمینه آمایش بانکرینگ در کشور به صورت تفصیلی بوده است و بر این اساس قطب بانکرینگ کشور را مشخص کردیم.

وی تاکید کرد: جزیره قشم بهترین منطقه برای قرار گرفتن قطب بانکرینگ است چنانکه در قشم شرح وظایف جداگانه‌ای به عنوان قطب خدمات انرژی نیز پیش از این تعریف شده است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه در طرح جامع بانکرینگ وظایف دستگاه‌های مختلف را نیز در این زمینه مشخص کردیم، افزود: وظایفی مانند صدور پروانه بانکرینگ و ضوابط آن و تأمین سوخت بر عهده وزارت نفت گذاشته شده است و تنظیم بازار بانکرینگ نیز به عهده وزارت نفت است و حمایت‌های لازم نیز در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: وظایف دستگاه‌هایی مانند مناطق آزاد، وزارت اقتصاد و گمرک، وزارت کشور و وزارت بهداشت نیز احصا و مشخص شده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با تاکید بر اینکه همه این موارد در راستای اعمال حاکمیت وزارت نفت پیگیری شده‌اند، گفت: این طرح جامع نهایی شده و انشاالله به زودی در دولت تصویب می‌شود.

۷ آذر ۱۳۹۱ ۲۰:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۴۸۲