اقدام مثبت اوپک برای کاهش تولید نفت

اقدام مثبت اوپک برای کاهش تولید نفت
حسینی گفت: پیش بینی نمی‌شد اوپک موفق شود علاوه بر کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه قبلی، ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش تولید داشته باشد.
حمید حسینی سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توافق وزیران اوپک برای کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه نفت در روز، گفت: پیش بینی نمی کردیم این توافق به این خوبی پیش رود و توافق خیلی خوبی بود.

او بیان کرد: پیش بینی نمی‌شد اوپک موفق شود علاوه بر کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه قبلی، ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش تولید داشته باشد. برخی نوشتند این کاهش کاغذی بوده اما عملا این کاهش اتفاق افتاده است. این کاری بود که عربستان انجام داد و نهایت ۵۰۰ هزار بشکه سهمیه خود را کاهش داد.

کف قیمت اوپک افزایش پیدا کرد
حسینی با بیان اینکه این کار باعث شد قیمت‌ها روز گذشته افزایش یابد، افزود: این توافق حتما کمک می‌کند که کف قیمت اوپک افزایش پیدا کند.

سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی تشریح کرد: اوپک اکنون از خود گذشت می‌کند و کمتر از ۳۵ درصد نفت دنیا را تولید می‌کند در حالی که ۶۵ درصد ذخایر نفت دنیا در کشور‌های عضو اوپک بوده و تولید آن‌ها بسیار بیشتر از این مقدار است، اما ترجیح می‌دهند قیمت را حفظ کنند و این همگرایی که بین اوپک و غیر اوپک ایجاد شد اقدام بسیار خوبی بود و می‌تواند به بهبود قیمت نفت کمک کند.


سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی با اشاره به افزایش قیمت نفت طی روزهای گذشته، ادامه داد: این افزایش قیمت تاثیر چندانی در قیمت محصولات زیرشاخه ندارد؛ قیمت های جهانی به عوامل بسیاری بستگی دارد و آنطور نیست که بگوییم قیمت نفت و انرژی در افزایش قیمت ها موثر باشد و تنها ممکن است در هزینه حمل و نقل اثرگذار باشد.

او درباره اثرات مثبت میدان نفتی کشف شده، گفت: این میدان نفتی تا زمانی که به بهره برداری برسد، تاثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد گذاشت. برای استخراج هر بشکه نفت باید ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار سرمایه گذاری کرد و قاعدتا تا زمانی که به بهره برداری برسد، زمان خواهد برد.

حسینی افزود: اکنون نیاز به تولید نفت نداریم چرا که بازار برایمان بسته است و افزایش تولید برایمان معنا ندارد اما به عنوان ذخیره اهمیت دارد و موقعیتمان را در بازار دنیا تغییر می دهد.
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۴۹۰