نفت در روزنامه های امروز/ با ارز معذرت!



🔻امروز یکشنبه هفدهم آذرماه، "جهان صنعت" در گزارشی با تیتر "با ارز معذرت"، به تایید تاثیر شوک گرانی بنزین بر بازار ارز توسط رییس کل بانک مرکزی پرداخت و نوشت: رفتار نوسانی بازار ارز در طول هفته‌های گذشته موید تاثیرپذیری کامل آن از اصلاح قیمت سوخت است و زمینه‌های مساعدی برای موج‌گیری قیمت‌ها فراهم آورده است. در حالی که سیاستگذار پولی بر اعمال سیاست‌های دستوری برای بازگشت ثبات به بازار ارز تلاش می‌کند، با این حال به نظر می‌رسد بازار ارز دیگر مطیع اوامر و سیاستگذاری‌های دستوری دولت نخواهد شد.

🔻این گزارش می افزاید: از زمان اعلام تصمیم دولت مبنی بر اصلاح قیمت سوخت، بازار ارز دور تازه‌ای از افزایش قیمت‌هایش را آغاز کرده است. برآوردها نشان می‌دهد که بازار ارز یک هفته پیش از اعلام رسمی افزایش قیمت سوخت روند رو به رشد قیمتی‌اش را آغاز کرده بود و این موضوع زمینه‌ساز جهش‌های ناگهانی دلار بعد از اصلاح قیمت سوخت شد. بر این اساس به دنبال سه برابر شدن قیمت بنزین، دلار نیز جهش‌های قیمتی‌اش را آغاز کرد و به ثبت رکوردهای تازه‌ای در بازار ارز دست زد. در طول هفته‌های گذشته با نوسانات گاه و بیگاه قیمت‌ها در بازار ارز مواجه هستیم که تحت‌تاثیر مستقیم سیاستگذاری دولت مبنی بر اصلاح قیمت سوخت قرار گرفته است. در طول هفته گذشته بازار ارز حتی به ثبت قیمت نزدیک به ۱۳ هزار تومانی دلار نیز دست زد تا سیاست‌های دستوری دولت را بی‌نتیجه باقی بگذارد.

🔻به نوشته "جهان صنعت": آن‌طور که رییس بانک مرکزی می‌گوید "این روزها مجددا موضوع افزایش نرخ ارز در بازار، بحث روز مردم و فعالان اقتصادی است. طبیعتا شوک قیمت بنزین و نیز انتظارات تورمی ناشی از آن، بازارهای مختلف از جمله بازار ارز و ثبات نسبی چندین ماهه آن را موقتا متاثر می‌سازد. فارغ از دلایل و آثار اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، آنچه به اینجانب و بانک مرکزی مربوط می‌شود استمرار مدیریت اصولی بازار ارز است بنابراین این اطمینان را به مردم عزیز می‌دهم که همچون گذشته، بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای برگرداندن ثبات لازم به بازار ارز به کار خواهد گرفت." این موضوع در حالی از سوی رییس بانک مرکزی مطرح می‌شود که پیشتر مسوولان دولتی اعلام می‌داشتند افزایش قیمت بنزین نمی‌تواند توجیه درستی برای افزایش قیمت ارزها باشد.

🔻"دو سناریو فروش نفت ایران در سال 99 " عنوان گزارش "تعادل" درباره پیشبینی درآمد 47 هزار میلیارد تومانی نفت در سال آینده است. در این گزارش می خوانیم: در حالی که به گفته برخی منابع رسمی و غیررسمی، میزان فروش نفت ایران پس تحریم و پایان معافیت‌های امریکا برای فروش، به حدود 300 هزار بشکه در روز رسید، در نخستین سناریو می‌توان پیش‌بینی کرد که طبق آنچه دولت در لایحه بودجه سال آینده خود در نظر گرفته، میزان فروش روزانه نفت در سال1399، حدود 300 هزار بشکه باشد.

🔻با توجه به درآمد 47 هزار میلیارد تومانی حاصل از صادرات نفت با لحاظ دلار 8 هزار تومانی و قیمت 60 دلاری نفت برای هر بشکه، حاکی از آن خواهد بود که صادرات روزانه ایران در سال آینده، حداکثر معادل 272 هزار بشکه در روز خواهد بود. در این صورت این پایین‌ترین میزان فروش روزانه نفت کشور طی سه دهه اخیر خواهد بود. حتی اگر درآمد نفتی را (آنطور که نوبخت گفته) 48 هزار میلیارد تومان هم در نظر بگیریم، با همین سازوکار، فروش روزانه نفت ما بیش از 277 هزار بشکه نخواهد بود. اما اگر همین برآورد را (درآمد 47 هزار میلیارد تومانی حاصل از صادرات نفت برمبنای دلار 8 هزار تومانی) با قیمت 50 دلاری نفت برای هر بشکه در نظر بگیریم؛ صادرات نفت ایران در سال آینده حدود 326 هزار بشکه در روز خواهد بود که همین عدد با لحاظ درآمد 48 هزار میلیارد تومانی در نظر بگیریم، تعداد بشکه‌های نفت صادراتی کمی بیشتر شده و حدود 333 هزار بشکه در روز خواهد بود.

🔻این برآوردها براساس نرخ ارز محاسباتی‌ای که محمدباقر نوبخت برای بودجه سال آینده اعلام کرده، صورت گرفته است. این در حالی است که قرار نیست بودجه 99 با دلار 4200 تومان خداحافظی کند و قرار است کالاهای اساسی با همان نرخ ارز 4200 تومانی تامین شوند. با محاسبه درآمد 47 تا 48 هزار میلیارد تومانی ناشی از صادرات نفت برمبنای دلار 4200 تومانی، برآورد فروش روزانه نفت افزایش خواهد یافت. به‌طوریکه با در نظر گرفتن قیمت فروش هر بشکه نفت 50 دلاری (با دلار 4200 تومانی)، تعداد فروش نفت ایران در سال آینده برابر با 621 هزار بشکه در روز خواهد بود. این میزان بیش از دو برابر برآورد شده برمبنای دلار 8 هزار تومانی است. در عین حال در صورت لحاظ قیمت فروش هر بشکه نفت معادل 60 دلار در سال آینده، ایران با دلار کالاهای اساسی، 518 هزار بشکه نفت در روز خواهد فروخت.
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۴۶۹