نفت در روزنامه های امروز/ غلظت نفت در بودجه ۹۹؟



🔻امروز دوشنبه هجدهم آذرماه، موضوع ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس، مهمترین تیتر صفحه اول روزنامه ها بود. این بار هم مانند هر سال، موضوع وابستگی یا عدم وابستگی بودجه به نفت مورد توجه قرار گرفته است. هرچند روزنامه ها، برداشت یکسان و مشترکی از این موضوع نداشتند.

🔻"اطلاعات" به نقل از رییس جمهور نوشته: برآوردها نشان می دهد امسال رشد اقتصاد بدون احتساب نفت، مثبت باشد. روزنامه اصولگرای "رسالت" تیتر زده: نفت هنوز بودجه را سیاه می کند. اما دیگر روزنامه اصولگرا، "صبح نو" که نزدیک به قالیباف است تیتر "بودجه منهای نفت" را انتخاب کرده و نوشته: دولت به جای اصلاح ساختار بودجه با فروش اموال به دنبال تامین درآمد است. "فرهیختگان" هم "بلوف اصلاحات بودجه" را تیتر کرده است.

🔻اما در این میان "دنیای اقتصاد" با گزارشی با تیتر "غلظت نفت در بودجه ۹۹؟" به بررسی این موضوع پرداخته و نوشته: حسن روحانی در نطق پیش از تقدیم بودجه، از کاهش وابستگی بودجه به نفت سخن گفت. ظاهر ارقام مندرج در بودجه هم سخن رئیس دولت را تایید می‌کند؛ اما جست‌وجو در سطور مختلف بودجه، این گزاره را با ابهام مواجه می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد آنچه موجب غلظت ظاهرا کم نفت در بودجه شده، تفکیک درآمدهای نفتی در دو بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه و دارایی‌های مالی بوده است. در حقیقت دولت، سهم مازاد مورد استفاده خود را به‌عنوان دارایی مالی صندوق توسعه ملی فرض کرده و در واگذاری دارایی‌های مالی گنجانده است. از این رو، پیش‌بینی دولت از درآمدهای نفتی در سال آینده حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان است. اگرچه در ظاهر این عدد هم نسبت به بودجه‌های گذشته کم است، اما این عدد بر فرض تخصیص ۵/ ۱۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بنا شده که دارای یک کم‌برآوردی شدید در تبدیل ریالی درآمد نفتی است. در واقع از حیث دلاری، دولت باید در سال آینده قادر به فروش حداقل یک میلیون بشکه نفت در روز باشد که چندان با واقعیت‌های تحریمی اقتصاد ایران تطابق ندارد.

🔻"مردم سالاری" بخش های دیگری از لایحه بودجه را بررسی کرده و نوشته: مثل سال گذشته، یک بخش کلیدی بودجه، منابع و مصارف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است که در تبصره ۱۴ لایحه بودجه گنجانده شده است. دولت در سال آینده، ۴۲.۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار و ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت طرح حمایت معیشتی خانوارها (ناشی از افزایش قیمت بنزین در سال جاری) پیش‌بینی کرده است. در کل، برای سال آینده، در مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل حامل‌های انرژی پیش‌بینی شده که در بخش‌های مختلف هزینه خواهد شد. دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی ۷۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این عدد در سال جاری ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است. بیش از ۸۸ هزار میلیارد تومان نیز از محل صادرات فرآورده‌های نفتی درآمد پیش‌بینی شده است؛ این عدد نیز نسبت به سال جاری تقریباً دو برابر شده است. همچنین دریافتی از فروش داخلی گاز طبیعی در قانون بودجه ۹۸، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در لایحه بودجه ۹۹ به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. دریافتی از فروش برق نیز از حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان به حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. با توجه به این اعداد ممکن است دولت درنظر داشته باشد که سال آینده، قیمت گاز را به‌طور میانگین در حدود ۲۰ درصد افزایش دهد. برای قیمت برق نیز با توجه به اعداد، امکان افزایش قیمت جزیی وجود دارد؛ با این حال، دولت صراحتاً در لایحه بودجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی نظیر، گاز، برق و گازوئیل، اشاره نکرده است.
۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۳۰۹