صادرات 9/9 میلیون تن محصول پتروشیمی در هفت ماهه نخست سال جاری

صادرات 9/9 میلیون تن محصول پتروشیمی در هفت ماهه نخست سال جاری
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی صنایع ایران گفت: در هفت ماهه نخست سال جاری 9/9 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی با ارزش 5/7 میلیارد دلار صادر شده است.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگاراقتصادی ایرنا ˈعبدالحسین بیاتˈدر کنفرانس سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی افزود:برای سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی حداقل 20 میلیون دلار لازم است و طرح هایی تا 5/4 میلیارد دلار نیز وجود دارد.

به گفته معاون وزیر نفت تاکنون 10 میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی شناسایی شده است و در سال گذشته 2/18 میلیون تن محصول پتروشیمی مازاد بر نیاز داخلی به ارزش 6/14 میلیارد دلار به دیگر کشورها صادر شده است.

وی از افزایش شش درصدی مصرف محصولات پتروشیمی در داخل کشور خبر داد و گفت این عدد نشان گر حرکت از خام فروشی به سمت نیمه خام فروشی است اما هنوز کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه در پتروشیمی زنجیره ای مشتمل بر سه حلقه مورد توجه است،ادامه داد:در صورتی که هر یک از این حلقه ها با مشکل مواجه شود کل زنجیره پتروشیمی دچار مشکل خواهد شد.

وی گفت: حلقه نخست که تولیداتی نظیرآمونیاک،اوره،متانول و اتلین دارند بعنوان حلقه پائینی شناخته شده اند در حلقه میانی نیز محصولاتی نظیر گلایکول و مواد اولیه نساجی تولید می شود ،همچنین حلقه سوم که تا پیش از این صنایع پائین دستی خوانده می شد بعنوان صنایع تکمیلی یاد می شود.

وی تصریح کرد در صورتی که به سمت گسترش صنایع تکمیلی پیش نرویم صنعت پتروشیمی ایران ابتر خواهد ماند و نمی تواند تعیین کننده خط مشی و راهبردهایی برای اجتناب از خام فروشی باشد.

بیات با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی یک بستر بی نظیر برای سرمایه گذاری محسوب می شود گفت:نرخ برگشت سرمایه در پتروشیمی ها طی 5/1 تا چهار سال صورت می گیرد.

وی تامین خوراک های متنوع و بلند مدت را یکی از مزیت های پتروشیمی در ایران عنوان کرد و گفت این در حالی است که در برخی از کشورها تنها یک خوراک در اختیار پتروشیمی ها قرار دارد اما در ایران از خوراک های متنوع مایع و گاز برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی صنایع ایران دسترسی به آب های آزاد و راه های مواصلاتی،نزدیکی به بازارهای مصرف بزرگ نظیر بازار کشورهای هند،چین و کشورهای همسایه، نیروهای انسانی متخصص و پیمانکاران با صلاحیت و با تجربه را از دیگر مزیت های ایران در بخش صنایع تکمیلی پتروشیمی عنوان کرد.

وی بر حمایت های بانکی از صنعت پتروشیمی،حضور مراکز پژوهشی در بخش های مختلف صنایع تکمیلی پتروشیمی،روان سازی قوانین و ساختار اجرایی بورس کالا بعنوان نیازهای صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی آن تاکید کرد.

کنفرانس یک روزه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی با هدف ایجاد و بررسی فرصت های سرمایه گذاری و خلق مشارکت های ایرانی و بین المللی جهت توسعه بازار محصولات شیمیایی و پلیمری امروز در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.
۷ آذر ۱۳۹۱ ۲۰:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۲۸۷