نفت در روزنامه های امروز/توپخانه اصولگرایان علیه زنگنه



🔻امروز سه شنبه نوزدهم آذرماه، روزنامه "کیهان" تیتر خود را به انتقاد از بیژن زنگنه اختصاص داد و گزارش خود را با انتقاد از دولت به پایان رساند: "گزارش کیهان درباره ادعای اخیر زنگنه؛ کدام از رده خارج است کارت سوخت یا مدیریت خسارت‌بار؟!" ناراحتی کیهان به دلیل سخن جدید زنگنه است که دو روز پیش گفته بود: موضوع کارت سوخت که برای برخی‌ها یک موضوع مقدس شده است؛ مربوط به ۲۰ سال پیش است و از رده خارج شده. ۲۰ سال پیش ایده‌ای در زمینه کارت سوخت بود که جواب هم می‌داد، اما الان با این همه سیستم آی‌تی و بانکی، دیگر نیازی به کارت سوخت نیست، زیرا کارت بانکی هم همان کار را انجام می‌دهد.

🔻این سخن زنگنه که مورد انتقاد کیهان قرار گرفته با سخنان جدید حسن روحانی که دیروز به مناسبت روز دانشجو ایراد شد و در صفحه اول روزنامه آرمان ملی امروز هم بازتاب داشت تکمیل شده. روحانی گفته: بنزین دونرخی فسادآور است. به نظر می رسد سخنان جدید زنگنه و روحانی، انتقادات طیف اصولگرا از دولت را که بازگشت کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین را عقب نشینی توصیف می کردند خنثی کرده و به همین دلیل هم موجب انتقادات تند این طیف علیه زنگنه شده است. چراکه هم زنگنه و هم روحانی به صراحت اعلام کرده اند که کارت سوخت مربوط به گذشته است و به دلیل شرایط خاص کشور مجبور به بازگرداندن آن شده اند.

🔻کیهان که در ابتدای گزارش خود از زنگنه بابت این که گفته است کارت سوخت از رده خارج است انتقاد کرده بود، در انتهای گزارش خود از دولت انتقاد کرده که چرا لجبازی کرده و کارت سوخت را کنار گذاشته و دوباره آن را به کار گرفته است! گویا باز هم به این نکته توجه نکرده که کارت سوخت انتخاب دولت نبوده است. جالب اینجاست که کیهان از زنگنه خواسته بابت ناآرامی های خیابانی هم پاسخگو باشد! کیهان نوشته: در این زمینه نوشت: چهار سال از حذف کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین گذشت و خسارات جبران ناپذیری برای کشور به وجود آمد، تا اینکه دولت مجددا به این رسید که سهمیه بندی اقدام خوبی بود و مجددا آن را اجرا کرد!! دولت در اواخر آبان 1398 تصمیم گرفت هر لیتر بنزین را 1500 تومان -به‌طور سهمیه‌ای- و 3000 تومان -به طور آزاد- به فروش برساند. نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که هرچند دولت به درستی تصمیم گرفته روند لجبازگونه خود در گذشته را تغییر دهد اما به شیوه‌ای این کار انجام شد که کلی خسارت به کشور تحمیل کرد. حالا وزیر نفت که می‌گفت کارت سوخت از رده خارج است باید پاسخ دهد تبعات مشکلات پیش آمده با کیست؟ خسارت‌هایی که رحمانی فضلی، وزیر کشور چند روز پیش درباره تعداد آنها گفت: ۷۳۱ بانک را برای ایجاد مشکل آتش زدند؛ همچنین ۱۴۰ مکان عمومی، ۷۰ پمپ بنزین و ۹مکان مذهبی را تخریب و یا آتش زدند. ۳۰۷ خودرو و ۱۰۷۶ موتورسیکلت را آتش زدند.

🔻کیهان البته در ادامه ماجراهای دیگری همچون کرسنت را هم دوباره به پرونده زنگنه اضافه کرده و در انتهای گزارش بنزینی خود خواستار پاسخگویی دولت درباره ارز 4200 تومانی شده تا اثبات کند هدف از انتشار این گزارش صرفا انتقاد از دولت است، نه فقط زنگنه.

🔻وطن امروز، دیگر روزنامه اصولگرا هم یکی از تیترهای اصلی صفحه اول خود را به زنگنه اختصاص داده است: بنزین روی زنگنه!" این روزنامه اصولگرا هم همچون کیهان، به انتقاد از عملکرد زنگنه پرداخته و با انتشار نقل قولهایی از خادمی، نماینده مخالف زنگنه در مجلس و بررسی محورهای انتقادات مخالفان زنگنه، مهمترین محور استیضاح زنگنه را به نقل از خادمی، موردی ذکر کرده که اصلا به وزیر نفت ارتباطی ندارد: افزایش قیمت بنزین. دیگر همه می دانند که تصمیم گیری درباره افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی، در جایی فراتر از وزارت نفت صورت می گیرد و وزارت نفت صرفا مسوول اجرای برنامه است. اما جالب اینجاست که وطن امروز، زنگنه را بابت افزایش قیمت بنزین مسوول می داند و کیهان، پا را از این هم فراتر می گذارد و ناآرامی های خیابانی را هم حاصل تصمیمات زنگنه می داند! به نظر می رسد این تازه نقطه آغاز حملات توپخانه اصولگرایان به زنگنه در جهت سوق دادن مجلس به استیضاح زنگنه باشد؛ حملاتی که شاید بتوان گفت جرقه اولیه آن زمانی زده شد که زنگنه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، تمام قد در مقابل اصولگرایان ایستاد.

۱۹ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۴۳
تعداد بازدید : ۲۸۸