رشد چشمگیر داد و ستد ترکیبات شیمیایی در بورس کالا

حجم داد و ستد ترکیبات شیمیایی در بورس کالا هفته گذشته به بیش از 40 هزار تن رسید که بالاترین رقم ثبت شده از مردادماه پارسال تاکنون قرار دارد و این بازار در هفته گذشته بر قله 15 ماهه خود قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار نیپنا ، هفته گذشته شاهد افت 2.5 درصدی حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا بودیم که البته دلیل آن را باید در کاهش 13.7 درصدی تقاضا جستجو کرد. همچنین در هفته گذشته حجم عرضه‌ها با 2.5 درصد رشد به بیش از 95 هزار و 500 تن رسید. این مطلب به این معنی است که عرضه هفته قبل بالاترین رقم در سال جاری بوده است. البته حجم معاملات پلیمرها در هفته قبل رقمی نزدیک به 86 هزار تن بود که اگرچه به نسبت هفته قبل از آن از یک کاهش برخوردار است ولی هنوز هم در سطوح بالا و البته جذابی قرار دارد.

این وضعیت مطلوب در معاملات پلیمرها در بورس کالا نزدیک به 4 هفته است که ادامه داشته یعنی این بازار در 4 هفته اخیر در فاز رونق مطلوبی به سر برد. این در حالی بود که نوسان قیمت ارز در بازار آزاد اثرگذاری بزرگی بر قیمت‌ها در بازار آزاد و یا بر حجم معاملات در بورس کالا بر جای نگذاشت که خود یک مطلب مهم به شمار می‌رود. این در حالی بود که در هفته قبل با توجه به کاهش تقاضا ، رقابت برای خرید هم کاهش یافت که خروجی آن کاهش نرخ برای بسیاری از گروه‌های کالایی و البته افت محدود حجم معاملات بود.

بر اساس این گزارش ، حجم داد و ستد ترکیبات شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته به بیش از 40 هزار تن رسید که بالاترین رقم ثبت شده از مردادماه سال گذشته تاکنون قرار دارد یعنی این بازار در هفته گذشته بر قله 15 ماهه خود قرار گرفت. همچنین حجم تقاضا در این بازار به نزدیکی 59 هزار تن رسیده یعنی در بالاترین رقم ثبت شده از شهریورماه سال گذشته تاکنون قرار گرفته است. از سوی دیگر حجم تقاضا برای اولین بار در سال جاری از حجم عرضه‌ها بالاتر قرار گرفت که تمامی این موارد نشانه‌ای از تغییر فاز جدی بازار پتروشیمیایی‌ها با محوریت صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی است که از رونق قطعی تولید در این بازار حوزه صنعتی حکایت دارد.

آمارهای این بازار نزدیک به 5 هفته است که از رونق نسبی حکایت دارد و به عنوان پیشتاز در آمارهای هفته گذشته به ثبت رسید. با توجه به ویژگی‌های فنی این بازار می‌توان گفت که انگیزه‌های واسطه‌گری و سفته‌بازی در این حوزه معاملات محدود و حتی ناچیز است و این ارقام نشان دهنده بهبود واقعی تولید در صنایع مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی با محور ترکیبات شیمیایی است.
۲۳ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۳۱۸